Mercedes-Benz Classic: 125 vuotta autourheilua

• Mercedes-Benz Classic: 125 vuotta autourheilua
  • Mercedes-Benzin markkinaosuus nousi alkuvuonna 0,5 prosenttiyksikköä
  • Mercedes-AMG A35 -mallisto täydentyy syksyllä
  • Mercedes-Benz In-Car Gaming Challenge: miten viettää aikaa autonomisessa ajoneuvossa?
  • Asemat vahvistuivat taksimyynnin kärjessä, Sprinter uusi suosikki
  • Pakettiautomyynti viime vuoden asemissa, markkinaosuudessa pieni parannus
  • Mercedes-Benz Vansin johtaja vaihtuu
  • Uuden sukupolven sähkö-smartit täyttävät Kiinan kadut vuodesta 2022 alkaen

Mercedes-Benz Classic: 125 vuotta autourheilua

Olkoon aika 24 tuntia tai matka tuhat mailia – erityisesti pitkän matkan kilpailut ovat erityisen haastavia autourheilussa. Mercedes-Benz juhlii tänä vuonna 125 menestyksellistä vuottaan eri autourheiluluokissa, ja hyvästä syystä. Yksi ensimmäisistä menestyshetkistä koettiin jo 11. –14. kesäkuuta 1895 Pariisi–Bordeaux–Pariisi -autokilpailussa, jolla oli mittaa 1192 kilometriä. Kahdeksasta kisan selvittäneestä kärkiautosta kuudessa oli Daimler-lisenssillä valmistettu moottori, ja kaksi autosta oli Benzejä. Tähtimerkin klassisen moottoriurheilun tähtihetkiin kuuluvat niin ikään Italian Mille Miglian voitot vuosina 1931 ja 1955 sekä Le Mansin 24 tunnin kisan kärkisijat 1952 (kaksoisvoitto) ja 1989. 1950-luvulta muistetaan myös Mercedes-Benzin ikoniset ja ajattoman kauniit urheilumallit: Mille Miglian vuonna 1955 voittanut 300 SLR (W 196 S) sekä Le Mansissa ihastuttanut 300 SL. Formula1-sarjassa Mercedes on voittanut valmistajien maailmanmestaruuden viisi kertaa (2014-2018), saavuttanut tähän mennessä 89 osakilpailuvoittoa ja 102 paalupaikkaa. Mercedes-AMG Petronas Motorsportin kuljettajat Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton ovat tällä hetkellä sarjan kaksoisjohdossa.

Mercedes-Benzin markkinaosuus nousi alkuvuonna 0,5 prosenttiyksikköä

Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja ensirekisteröitiin maaliskuussa 527 kappaletta, mikä toi tähtimerkille 5,7 prosentin markkinaosuuden. 1. vuosineljänneksellä on ensirekisteröity kaikkiaan 1577 uutta Mercedestä eli lähes yhtä monta kuin vastaavaan aikaan 2018. Mercedes-Benzin alkuvuoden markkinaosuus on kuitenkin noussut samassa ajassa 4,7:stä 5,2:een prosenttiin eli puoli prosenttiyksikköä. Mercedes-Benz on alkuvuoden aikana ollut maan 7. eniten rekisteröity henkilöautomerkki. Kysytyimmät ovat olleet A- ja C-sarjat (411 ja 402 kpl). A-sarjan menekki on kasvanut vuoden 2018 alusta 134,9 ja C-sarjan 27,2 prosenttia. Yritysmyynnin osuus kolmen kuukauden autoista oli 394 kpl.

Mercedes-AMG A35 -mallisto täydentyy syksyllä

Tinkimätön urheilullisuus yhdistyneenä riittävään tavaratilaan ja matkustamoon – sitä on A 35 4Matic Sedan, joka toisena Mercedes-AMG-mallina perustuu uuteen kompaktiautojen perusrakenteeseen. Mallin poikkeuksellisen eloisat ajo-ominaisuudet takaavat 2-litrainen, nelisylinterinen turbomoottori 225 kW:n (306 hv) teholla, AMG Speedshift DCT 7G –kaksoiskytkinvaihteisto, AMG-jousitus sekä AMG Performance 4Matic- -neliveto. Kiihdytys 0–100 kilometriin kestää 4,8 sekuntia, ja nopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. A 35 4Matic Sedan seuraa markkinoilla vastaavaa 5-ovista hatchback-mallia, jonka ensimmäiset autot saadaan maahamme tämän kuun aikana.

Mercedes-Benzin käynnistämä In-Car Gaming Challenge -kilpailu jatkuu 16. toukokuutta saakka kunnianhimoisella tavoitteella löytää parhaat peli- ja ajanviettoideat tulevaisuuden henkilö- ja linja-autoja sekä puhelinsovelluksia silmällä pitäen. Tavoitteena on löytää jännittäviä ja luovia ideoita, joita voidaan toteuttaa myös tulevaisuuden itseohjautuvissa ajoneuvoissa. Kilpailu on avoin kaikille pelinkehittäjille ja pelaajille sekä koneen ja ihmisen vuorovaikutusta tutkiville suunnittelijoille ja opiskelijoille. He voivat osallistua kilpailuun joko yksilöinä tai korkeintaan viisihenkisinä tiimeinä. Ideatasolla vain taivas on rajana. Esimerkiksi pelaaminen ajoneuvosta toiseen, liikkumisympäristön ottaminen mukaan peliin tai opetuspelit lapsille ja aikuisille voivat tulla kyseeseen. Voittaneella pelikonseptilla on mahdollisuus kuuden kuukauden jatkokehitysprojektiin yhteistyössä Daimlerin kanssa. Lisätietoja kilpailusta löytyy osoitteella www.in-car-gaming.com.

Asemat vahvistuivat taksimyynnin kärjessä, Sprinter uusi suosikki

Suomalaisen taksimyynnin kasvuvauhti tammi-maaliskuun aikana on ollut huimat 68,1 prosenttia yhteensä 874 autoon (1–3/2018: 520 autoa). Näistä 272 on ollut Mercedes-Benzejä, mikä tuo 31,1 prosentin markkinaosuuden. Myynti on lisääntynyt vuoden takaisesta 76,6 prosenttia. Taksimyynnin uusi kärkimalli on nyt Mercedes-Benz Sprinter (130 kpl, + 251,4 %), ja toisena tulee vanha kestosuosikki E-sarja (91 kpl). Vito löytyy listan 9. sijalta 31 autolla.

Pakettiautomyynti viime vuoden asemissa, markkinaosuudessa pieni parannus

Pakettiautoissa Mercedes-Benz saavutti tammi-maaliskuussa 3. sijan 493 autolla ja on kolmen kuukauden jälkeen maan 3. suosituin merkki. Kokonaismyynti on lähes viime vuoden tahdissa ja markkinaosuus 12,6 prosenttia (+ 0,3 prosenttiyksikköä). Vito jatkaa maaliskuunkin jälkeen 3. kysytyimpänä pakettiautomallina (294 kpl, markkinaosuus 7,5 %). Sprinter löytyi sijalta 7 yhteensä 175 autolla ja 4,5 prosentin osuudella.

Mercedes-Benz Vansin johtaja vaihtuu

Mercedes-Benz Vansin toimitusjohtaja Volker Mornhinweg (59) jää eläkkeelle 1.5. alkaen 39 Daimlerilla vietetyn vuoden jälkeen. Hänen seuraajansa pakettiautotoiminnoista vastaavana johtajana on Marcus Breitschwerdt (57), joka nykyisin toimii Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtajana Euroopassa. Uudessa tehtävässään Breitschwerdt raportoi Daimlerin johtokunnan jäsenelle Wilfried Porthille. ”Olen varma, että Marcus Breitschwerdtilla on kyky viedä pakettiautovalmistuksemme kestävästi kannattavalle pohjalle ja jatkaa Mercedes-Benz Vansin muutosta kansainvälisesti menestyksekkäästä ajoneuvovalmistajasta kokonaisvaltaiseksi kuljetus- ja liikkumisratkaisujen toimittajaksi”, Wilfried Porth kommentoi.

Uuden sukupolven sähkö-smartit täyttävät Kiinan kadut vuodesta 2022 alkaen

Daimler ja kiinalainen Geely muodostavat yhteisyrityksen kehittämään smartia kansainvälisesti sähköautovalmistajana. Kiinaan sijoittuva, yhtiöiden 50:50 omistama yritys kehittää uuden smart-sähköautomalliston, jonka valmistus alkaa vuonna 2022. Autot valmistetaan Kiinassa myös vientimarkkinoita varten. Samalla mallisto laajenee B-segmentin autoihin. ”2,2 miljoonalla asiakkaallaan smart on modernin, urbaanin liikkumisenpioneeri. Rakennamme jatkossakin tälle perustalle ja vahvistamme smartin tuotemerkkiä yhteistyössä Geelyn kanssa”, pääjohtaja Dr Dieter Zetsche linjaa. Uuden sukupolven autojen muotoilusta kantaa päävastuun Mercedes-Benz ja teknisestä toteutuksesta Geely. Vuoteen 2022 saakka nykyistä smart EQ fortwo –mallia valmistetaan Hambachissa Ranskassa ja smart EQ forfouria Novo Mestossa Sloveniassa.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilö- ja pakettiautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi