• Veho Oy Ab/

Tiedotusvälineille 2.6.2004 Julkaisuvapaa heti Mercedes-Benz CLK DTM AMG: täysiveristä kilpa-autotekniikkaa maantiekäyttöön tarkoitetussa huippunopeassa urheiluautossa · Mercedes-Benz valmistaa rajoitetun 100 kappaleen sarjan huippunopeaa coupéta voitokkaan DTM-kilpa-autonsa hengessä · Kompressoriahdettu 5,5-litrainen AMG V8 tuottaa 428 kW/582 hv · Uudelleen tuulitunnelissa aerodymaanisesti optimoitu kori · Kiihtyvyys 0-100 km/h 3,9 sekuntia, 0-200 km/h 10,9 sekuntia · Elektronisesti rajoitettu huippunopeus 320 kilometriä tunnissa Mercedes-Benz CLK DTM AMG:n kehitystyön lähtökohta on CLK:n kilpaversio, jolla Bernd Schneider ajoi mestaruuteen vuoden 2003 German Touring Car Masters eli DTM-sarjassa. Malli oli koko sarjan menestynein. CLK DTM AMG paljastaa heti ensi silmäyksellä kilpa-autojuurensa. Matala keula suurine ilmanottoaukkoineen, voimakkaat levikkeet pyöränaukoissa joissa pyörivät renkaat peräti 19- ja 20-tuumaisilla vanteilla sekä suurissa nopeuksissa vakauttava takasiipi eivät jätä juuri arvailuille sijaa: tämä Mercedes-Benz AMG on huippunopea. Korimateriaalina on käytetty erittäin kevyttä ja lujaa hiilikuituvahvisteista CFRP:tä. CLK DTM AMG:n kaksi nahkaviimeisteltyä nelipistevöin varustettua kuppi- istuinta takaavat lyömättömän sivuttaistuen ja AMG-kilpaohjauspyörä sekä 360 km/h näyttöön asti yltävä AMG-mittaristo viimeistelevät sisäilmeen. Konepeiton alla piilee tätä mallia varten erityisviritetty mekaanisesti ahdettu 5,5-litrainen AMG V8 -moottori. Moottori kehittää 5439 kuutiosentin tilavuudesta 428kW/582hv 6100 kierroksella minuutissa. Huima 800 newtonmetrin vääntö on käytettävissä kokonaisuudessaan jo 3500 minuuttikierroksen kohdalla. Suorituskyky kaikkein nopeimpien superautojen tasalla Mercedes Benz CLK DTM AMG vastaa kaikkein hurjimpiin toiveisiin maantiekäyttöön soveltuvan auton suorituskyvystä. Kiihdytys nollasta sataan sujuu ainoasta 3,9 sekunnissa, ja huippunopeus on elektronisesti rajattu. Silti CLK DTM AMG yltää sopivissa oloissa peräti 320 kilometrin huippunopeuteen. Viisiportainen AMG Speedshift -automaattivaihteisto tuo autoon aidon kilpa-autotunnelman. Vaihtaminen ohjauspyörään sijoitetuista painikkeista käy erittäin täsmällisesti ja nopeasti. Säädettävät jousi-iskunvaimenninyksiköt ja tasauspyörästön lamellilukko Mercedes-Benz CLK DTM AMG:n alusta vastaa täysin moottorin ja voimansiirron heittämään haasteeseen. Vahvistetut vetoakselit yhdessä kokonaan uudelleen suunnitellun taka-akselin tuennan kanssa välittävät valtavat voimat tiehen. Jousi-iskuvaimenninyksiköt ovat säädettävät kuten aidossa kilpa-autossakin. Monilevyinen tasauspyörästön lukko takaa erinomaisen pidon. ASR- vetoluiston esto sekä ESP-ajonvakautus on optimoitu vastaamaan kasvanutta suoristuskykyä. Erinomainen pito Dunlop-urheilurenkailla Mercedes-Benz CLK DTM AMG -malliin on saatavilla Mercedes-Benzin DTM- rengastoimittajan Dunlopin valmistamat erikoisrenkaat, jotka takaavat erittäin kovan pidon. Rengaskoko edessä on 225/35 R 19 ja takana 285/30 R 20. Renkaat on asennettu juuri tätä mallia varten kehitetyille vanteille. Ne ovat tietysti erittäin näyttävät, mutta avoin rakenne tarjoaa ennen kaikkea hyvän jäähdytyksen CLK DTM AMG:n jarruille. Edelleen kehitetty komposiittimateriaaleja hyödyntävä AMG- jarrujärjestelmä vastaa täysin auton huimaa suorituskykyä. Etujarrut ovat peräti kuusimäntäiset, ja takanakin käytetään nelimäntäisiä jarruja. Kilpa-autovaikutteinen CLK DTM AMG -coupé valmistetaan käsityönä. Se täyttää kilpa-autojuuristaan huolimatta ne toiveet turvallisuudessa, käytettävyydessä ja laadussa, joita Mercedes-Benz -autoilta on totuttu odottamaan. Ensimmäiset CLK DTM AMG -autot luovutetaan asiakkaille syksyllä 2004. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta: www.mercedes-benz.fi lehdistö käyttäjätunnus: mercedes salasana: press Henkilöautot; CLK, autourheilu Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Ville Silvennoinen, markkinointipäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2507 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2530 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/02/20040602BIT00220/wkr0001.pdf