Mercedes-Benz CLS Shooting Brake: 1. kuvat julkaistu

• Muotoilu: coupémainen laskeva kattolinja, kapeat sivuikkunat ja led-valot.
  • Tavaratila: kirsikkapuinen, listoitettu lattia ja jopa 1550 litran kuljetuskyky.
  • Matkustamo: käsityöläismäinen viimeistely ja kolme erillistä takaistuinta.
  • Moottorit: kaksi diesel- ja kaksi bensiinimoottoria sekä kaksi 4Matic-nelivetoa.

Urheilullisuutta, erottuvuutta ja muunneltavaa kuljetuskykyä

”Tyylikäs urheilullisuus on aina ollut ominaista Mercedes-Benzille. CLS Shooting Brake vie näitä arvoja askelen eteenpäin”, Mercedes-Benzin muotoilujohtaja Gorden Wagener luonnehtii. Viisiovinen, kookas coupé-malli on suunnattu asiakkaille, jotka haluavat erottautua valtavirrasta, mutta eivät sen sijaan tingi tippaakaan autonsa urheilullisuudesta, kuljetuskyvystä ja tyylikkyydestä. CLS Shooting Brake merkitsee heille samanlaista mahdollisuutta kuin alkuperäinen, neliovinen CLS Coupé, joka esiteltiin ensi kerran vuonna 2004.

Shooting Brake/Break –nimi juontaa juurensa kärryistä, joita käytettiin villien ja vikurien hevosten kesyttämiseen erilaisiin työtehtäviin. Tähän työhön erityisesti varattuja kärryjä kutsuttiin nimellä Shooting Brake tai Shooting Break. Autoiluun Shooting Brake –nimi levisi 1960–1970-lukujen Englannista. Tällöin termillä tarkoitettiin eksklusiivisia kaksiovisia urheilumalleja, jotka yhdistivät coupén tyylikkyyden hyvään kuljetuskykyyn ja tavaratilaan.

Ulkona coupén hiottu tyylikkyys, sisällä tinkimätön käsityön jälki

Mercedes-Benz CLS Shooting Braken pituus on 4956, leveys 1881 ja korkeus 1413 millimetriä. Tavaratilan koko on 590–1550 litraa – huolimatta taakse selkeästi laskevasta kattolinjasta. Sivuilmettä luonnehtivat lisäksi pitkä konepelti ja kapeat, kehyksettömät sivuikkunat. Automaattisesti avautuva ja sulkeutuva tavaratilan luukku on vakiovaruste kuten myös tavaratilasta kaadettavat takaistuimet. Takana on kolme erillisistuinta sähkötoimisilla niskatuilla, joita kuljettaja voi tarvittaessa laskea.

Kokoalumiiniset ovet ovat noin 24 kiloa kevyemmät kuin vastaavat teräsovet. Ovien lisäksi takaluukku, konepelti, etuhelmat sekä huomattava osa jousituksen ja moottorin komponenteista on valmistettu alumiinista. CLS Shooting Braken ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on vain 0.29. Sekä sisäväri- että somistevaihtoehtoja on tarjolla viisi ja nahkaverhoiluvaihtoehtoja kolme. Matkustamoon voi valita esimerkiksi AMG-tyyliset mustat hiilikuitu- ja pianolakkapintaiset somisteet tai posliinisävyisen sisustuksen.

Erityinen katseenvangitsija on tavaratilan designo-lattia, jonka materiaalina ovat kirsikkapuu ja savutammi. Lattia on valmistettu viidestä, yhteen liimatusta viilukerroksesta, ja pinta on hiottu, lakattu ja kiillotettu. Laatuvaikutelma on yhtä vakuuttava kuin kalleimpien purjeveneiden puurakenteissa. Lattiaa suojaavat harjatusta alumiinista tehdyt listat. Niiden kumiupotukset estävät tavaroita liukumasta lattiapinnalla.

Neljä moottorivaihtoehtoa, kaksi 4Matic-nelivetoa ja pitkäikäiset led-valot

CLS Shooting Braken dieselmoottorivaihtoehdot ovat CLS 250 CDI ja CLS 350 CDI, bensiinimoottorit puolestaan CLS 350 ja CLS 500. Tarjolla on myös kaksi nelivetoista vaihtoehtoa: CLS 350 CDI 4Matic BlueEfficiency sekä CLS 500 4Matic BlueEfficiency. Moottorien teholukemat vaihtelevat 150–300 kW:n (204­–408 hv) välillä ja keskikulutukset 5,3–9,8 litran välillä.

Kaikissa malleissa käytetään 7G-Tronic Plus –automaattivaihteistoa, Eco start/stop –teknologiaa sekä sähkömekaanista EPS-ohjaustehostinta, jonka ansiosta varusteisiin kuuluu myös aktiivinen pysäköintiavustin. Kaiken kaikkiaan CLS Shooting Brakeen on tarjolla toistakymmentä erilaista avustinjärjestelmää, joiden tarkoitus on ehkäistä onnettomuuksia ja lievittää niiden seurauksia kuten aktiivinen kaista-avustin, Distronic Plus –etäisyysavustin sekä Pre-Safe-jarrujärjestelmä.

CLS Shooting Braken älykäs ILS-valojärjestelmä perustuu led-valoihin, joita on ajovaloumpioissa 71 kappaletta. Ledien käyttöikä on noin 10000 tuntia eli viisi kertaa pidempi kuin ksenonvalojen. Ledien valolämpötila on 5500 kelviniä eli lähes sama kuin päivänvalon (6500 K). Valoissa on mukana kaukovaloavustin, joka vaihtaa automaattisesti lyhyille tai pitkille valoille vastaantulevan liikenteen mukaan.

Suomen markkinoille CLS Shooting Brake tulee loppuvuodesta ja hinnat vahvistetaan myöhemmin.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi