• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz CLS vahvistuu mallivuodeksi 2007 uusilla moottoreilla ja entistä kattavammalla turvallisuusteknologialla

• Kolme uutta moottorivaihtoehtoa, Pre-Safe-turvapaketti ja entistä vakuuttavampi vakiovarustevalikoima. • Maailman ensimmäinen suorasuihkutteinen bensiinimoottori CLS 350 CGI korvaa markkinoilla nykyisen CLS 350-mallin. • V8-voimaa S-sarjasta: CLS 500 (285 kW) tuo lisätehoa 26 prosenttia. • CLS 63 AMG (378 kW) korvaa mallistossa CLS 55 AMG:n. • Vakiovarusteina muun muassa välkkyvät jarruvalot, Neck-Pro-niskatuet sekä 7G-Tronic-vaihteisto.

. Mercedes-Benzin neliovinen CLS-coupé esiteltiin lokakuussa 2004 ja edusti tuolloin täysin uudentyyppistä lähestymistapaa premium-luokan autoon. Mallissa yhdistyivät coupén dynaamisuus ja urheilullisuus ison sedanin mukavuuteen ja käytännöllisyyteen. Mallivuodeksi 2007 CLS:n parhaita vetovoimatekijöitä on vahvistettu entisestään. Mercedes-Benz CLS näyttää jälleen uuden suunnan moottoriteknologian ja turvallisuusratkaisujen kehittämisessä. CLS 350 CGI – tehokas ja taloudellinen suorasuihkutusmoottori Mercedes-Benzin uusi CGI-moottori (CGI = Stratified-Charged Gasoline Injection) kykenee lähes täydelliseen polttoaineen palamiseen. Tämän takaavat nopeatoimiset pietsosähköiset suuttimet, jotka avautuessaan luovat vain muutaman mikronin laajuisen suihkutusaukon. Näin suihkun muoto on hyvin yhtenäinen ja tarkka. Yhtä männän iskua kohti tuotetaan useita polttoainesuihkuja, mikä mahdollistaa moottorin laihaseostoiminnon. Monivaiheisen suihkutuksen ansiosta CGI-moottori voi käydä laihalla seoksella entistä korkeammilla kierroksilla sekä eri kuormitustilanteissa aina 120 kilometrin tuntinopeuksiin saakka. Tasaisella nopeudella maantie- ja moottoritieajossa uusi moottori säästää polttoainetta jopa 15 prosenttia eli 1,5 litraa sadalla kilometrillä verrattuna perinteisellä suihkutustekniikalla varustettuun moottoriin. Tästä huolimatta CGI-moottori kehittää 15 kW/20 hv enemmän tehoa ja neljä prosenttia enemmän vääntöä kuin sitä edeltävä V6-voimanlähde. Uutuusmoottori CLS 350 CGI kiihtyy 0-100 kilometriin ainoastaan 6,7 sekunnissa. Tehoa moottori kehittää 215 kW/292 hv /6400 rpm. 365 newtonmetrin huippuvääntö on käytettävissä laajalla 3000-5100 minuuttikierroksen alueella. Neliovisen coupén keskikulutus on noin 9,1 litraa sadalla kilometrillä. Kaksi uutta V8-moottoria sekä V6-diesel entistä vahvempana CLS-sarjan moottorivalikoima käsittää nyt kaksi V8-moottoria, joiden teho ja vääntöominaisuudet ovat entistä paremmat. CLS 500 varustetaan 285 kW/388 hv kehittävällä V8-moottorilla, joka on peräisin S-sarjasta. Edelliseen kahdeksansylinteriseen verrattuna moottorissa on tehoa 26 prosenttia enemmän. 530 newtonmetrin maksimivääntö puolestaan ylittää edeltäjän 15 prosentilla. CLS 500 kiihtyy nollasta sataan kilometriin 5,4 sekunnissa. Mercedes-AMG:n kehittämän CLS 63 AMG:n voimanlähteenä on vapaasti hengittävä V8-moottori, jonka teholukemat yltävät 378 kW:iin/514 hv:aan. Edeltävään CLS 55 AMG:hen verrattuna moottorin teho on kasvanut 28 kW/38 hv. Dieselvoimaa tarjoaa kokonaan uusi V6-dieselmoottori (165 kW/224 hv). CLS 320 CDI:n maksimivääntö on lisääntynyt 510 Nm:stä 540 Nm:iin. Kaikkien CLS-sarjan moottorien yhteyteen paketoidaan nyt vakiovarusteena 7G-Tronic-automaattivaihteisto. Käsinvaihtamista on helpotettu ohjauspyörään lisävarusteina saatavilla vaihteiston valitsinpainikkeilla. Pre-Safe -turvallisuusteknologia vakiovarusteena CLS-sarjan muutenkin kattavaa vakiovarustevalikoimaa vahvistetaan Mercedes-Benzin palkitulla Pre-Safe-turvallisuusteknologialla, joka automaattisesti valmistaa auton ja sen matkustajat edessä olevan törmäyksen varalta. Pre-Safe muun muassa kiristää kuljettajan ja etumatkustajan turvavyöt, nostaa etumatkustajan istuinta törmäyksen varalta suotuisaan asentoon sekä sulkee kattoluukun ja sivuikkunat havaitessaan auton joutuvan liukuun tai kuljettajan menettävän ajoneuvon hallinnan. Toinen uusi vakiovaruste ovat kaularangan aluetta suojaavat Neck-Pro-niskatuet, jotka peräänajotilanteissa siirtyvät muutamassa millisekunnissa eteenpäin ja estävät whiplash-retkahdusvammoja. Peräänajojen estämiseksi kaikki CLS-sarjan autot varustetaan välkkyvillä jarruvaloilla. Välkkyvät valot parantavat ajoneuvon huomattavuutta ja lyhentävät takaa tulevan reaktioaikaa. Tämän seurauksena lähestyvän ajoneuvon jarrutusmatka lyhenee esimerkiksi 100 kilometrin vauhdista jopa 5,5 metrillä. Vuoden 2006 puolivälistä lähtien CLS-sarjan autot on varustettu Adaptive brake –jarrujärjestelmällä, joka niin ikään on peräisin S-sarjasta. Hydraulisen jarrujärjestelmän sähköinen ohjausyksikkö mahdollistaa jarrujen tehokkaamman toiminnan hätätilanteissa ja märillä pinnoilla. Lisäksi mäkilähdöt helpottuvat, eikä auto myöskään liiku eteenpäin kuljettajan tahtomatta liikennevaloissa tai paljon pysähdyksiä sisältävässä kaupunkiajossa. Hinnat: CLS 350 CGI 91 400 euroa CLS 500 112 200 euroa CLS 63 AMG 158 000 euroa CLS 320 CDI 88 100 euroa Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.daimlerchrysler.com/mediaservices Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2530