• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz DiesOtto Mercedes-Benz esittelee tulevaisuuden moottorin: bensiinimoottorin ja dieselin parhaat puolet yhdessä

• Bensiinimoottorin teho, huippudieselin korkea vääntö ja erinomainen taloudellisuus yhdistyvät erittäin alhaiseen päästötasoon DiesOtto-konseptimoottorissa.
• Puristussytytys osakuormalla ja alhaisilla kierroksilla; käynnistyksessä ja täydellä kuormalla käytetään sytytystulppaa.
• Bensiinin suorasuihkutus, turboahtaminen ja muuttuva puristussuhde optimoivat polttoainetalouden ja alhaisen päästötason.
• 175 kW / 238 hv teho ja 400 Nm vääntö suuressa S-sarjan kokoluokan autossa alle kuuden litran kulutuksella sadalla kilometrillä.

Mercedes-Benz kehittää toimintaansa intensiivisesti kestävän liikkumisen periaatteen mukaisesti. Polttomoottorin toiminnan optimointi on yksi merkittävä askel kohti tätä päämäärää. Esimerkiksi Bluetec-tekniikka on jo osoittanut, että voimakas ja taloudellinen dieselmoottori voi olla päästöiltään yhtä puhdas kuin bensiinimoottorikin. Loppuvuodesta Euroopan markkinoille saapuva E 300 Bluetec on tähän mennessä päästöiltään puhtain dieselmoottori luokassaan ja se täyttää EU5-päästötason vaatimukset täydellisesti.

”Seuraava tavoitteemme on tehdä bensiinimoottorista yhtä taloudellinen kuin diesel. Tälle on kaikki edellytykset DiesOtto-konseptissamme, joka yhdistää bensiini- ja dieselmoottorin parhaat ominaisuudet,” sanoo DaimlerChryslerin ympäristöpäällikkö Dr. Herbert Kohler.
Tämän liiton tulos on nelisylinterinen, tilavuudeltaan 1,8-litrainen moottori. Huolimatta verraten pienestä tilavuudesta – iskutilavuuden pienentäminen on tärkeimpiä tekijöitä kulutuksen laskemisessa – tämä kompakti voimanlähde tuottaa mainion suorituskyvyn yhdistyneenä loistoluokan autolta vaadittavaan hienostuneisuuteen.

175 kW/238 hv teho ja 400 Nm vääntö saavutetaan alle kuuden litran kulutuksella sadalla kilometrillä. Tulos ei suinkaan tarkoita kompaktiluokan tai pikkuauton kulutusta, vaan se saavutetaan nykyisen S-sarjan kokoisella autolla, joka tarjoaa kaiken mukavuuden ja turvallisuuden mitä Mercedes-Benziltä odotetaan.

”Yhdessä dieselmoottoreiden kasvavan suosion kanssa bensiinimoottori tulee pysymään kiinnostavana monilla markkinoilla vielä pitkään. Siksi kiinnitämme huomiota molempien moottorityyppien kehittämiseen ja niiden yhdistämiseen hybrideiksi sähkömoottorien kanssa,” Herbert Kohler sanoo.

Tältä pohjalta Mercedes-Benz kehittää DiesOtto-moottoriaan. Sen tärkeimpiä piirteitä ovat:

– Tilavuuden pienentäminen sylinterilukua ja iskutilavuutta laskemalla
– Turboahtaminen korkean suorituskyvyn takaamiseksi
– Bensiinin suorasuihkutus polttoaineen säästämiseksi
– Hallittu puristussytytys dieselmoottorin tapaan
– Säätyvä venttiilien ohjaus
– Muuttuva puristussuhde taloudellisuuden optimoimiseksi
– Tarpeen ja käyttötarkoituksen mukaan hybridiyksikkö, jossa on integroitu käynnistinmoottori/generaattori.

Käynnistettäessä ja täydellä kuormalla polttoaineen ja ilman seos sytytetään perinteisellä sytytystulpalla. Moottori siirtyy automaattisesi puristussytytykselle osakuormalla eli alhaisilla ja keskialueen kierroksilla. Tekniikalla saavutetaan alhaisen kulutuksen ohella esimerkiksi hyvin alhaiset typpioksidipäästöt.

Eräät DiesOtto-moottorin ratkaisuista, kuten polttoaineen suorasuihkutus, ovat jo käytössä tuotantomoottoreissa. Muita otetaan käyttöön tutkimustyön edetessä.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista:
www.mercedesmedia.fi
Käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press
tai www.media.daimlerchrysler.com

Lisätietoja
Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi
Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh 010-569 2530
pauli.eskelinen@veho.fi