• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz E-sarjan Coupé ja Cabriolet: Vangitsevaa intohimoa ja älykästä urheilullisuutta

• 1. kuvat E-sarjan perheen Coupe´ ja Cabriolet -malleista
  • pMuotoilu: Vaikuttavat ja voimaa uhkuvat korilinjat
  • Sisätilat: Huipputason äänieristys ja tehokkaat ilmanohjaimet
  • Älykäs ajaminen: Kamera ohjaa turvajärjestelmien toimintaa
  • Moottorit: Ylivoimaista suorituskykyä jopa EU 6-päästötasolla
  • Alusta: Vakiona mukautuva Agility Control –vaimennus
  • Infotainment: Tarjolla Comand Online eCall-hätäpuhelujärjestelmällä

Mercedes-Benzin E-sarjan klassinen Coupé sekä nelipaikkainen Cabriolet-avomalli edustavat omien kokoluokkiensa haluttavimpia automalleja. Vuonna 2013 ne uudistuvat E-sarjan sedanin ja farmarimallin tapaan. Tarjolla on ensiluokkainen ajokokemus, joka nyt yhdistyy edustusluokan mukavuuteen, älykkäisiin teknologisiin ratkaisuihin ja ylelliseen varusteluun. ”E-sarjan Coupé- ja Cabriolet-mallien voi tiivistää kolmeen sanaan: vangitseva, atleettinen, intohimoinen. Lisäksi malleissa hyödynnetään kaikkien aikojen älykkäintä ajoneuvoteknologiaa. Tämä tekee niistä todellisia unelma-autoja, summaa Mercedes-Benzin markkinointijohtaja Dr Joachim Schmidt.

Muotoilu: Vaikuttavat ja voimaa uhkuvat korilinjat

E-sarjan Coupén ja Cabrioletin keulamuotoilu on uudistunut E-sarjan sedanin ja farmarimallin suuntaviivojen mukaiseksi. Yksilinssisissä etuvaloissa lyhyet valot ja huomiovalot on toteutettu häikäisemättömillä led-valoilla (vakiovaruste). Täysin led-teknologialla toteutettu valoratkaisu on saatavana valinnaisvarusteena ensi kertaa tässä kokoluokassa. Etupuskuri on muotoiltu uudelleen, ja konepelti on korostetusti V-kirjaimen muotoinen. Urheilullisen etusäleikön keskellä erottuu Mercedesin tähtitunnus. Vaikuttava yksityiskohta ovat myös keulan suurikokoiset ilmanottoaukot.

Takaosa on muotoiltu kokonaan uudelleen ilmentämään takavetoisen auton lihaksikasta suorituskykyä. Takana erottuvat myös uudet takavalot ja siipimäinen takapuskuri kromilistoineen.

E-sarjan Coupén muotoilua leimaavat pitkä konepelti ja kylkilinja, matala katto ja voimakas takaosa. B-pilarin puuttuessa sivuikkunat liittyvät saumattomasti yhteen. Cabrioletin matalat sivulasit korostavat vielä selvemmin auton lievästi kohoavaa vyötärölinjaa.

Sisätilat: Huipputason äänieristys ja tehokkaat ilmanohjaimet

Coupé- ja Cabriolet-mallien matkustamo on päivitetty huolellisesti yhteensopivaksi terävöityneen korimuotoilun kanssa. Kojelautaa hallitsee kaksiosainen koriste-elementti, jonka voi valita joko puun tai alumiinin sävyisenä. Tuulettimen suuaukkojen väliin jää perinteisen tyylikäs analoginen kello. Uudistetussa keskikonsolissa ei ole enää automaattivaihteiston valitsinvipua. Automaattivaihteiston yhteydessä ohjausakselilla on Direct Select –valitsinvipu sekä monitoimiohjauspyörässä vaihdevivut käsin vaihtamista varten.

E-sarjan Cabrioletin pehmeän akustisen katon ääneneristyskyky on niin hyvä, että auto on luokkansa hiljaisin jopa suurilla nopeuksilla ajettaessa. Katto alhaalla ajamista varten on tarjolla Aircap-ilmanohjain (valinnaisvaruste), joka vähentää ilman pyörteilyä matkustamossa ja alentaa siten melutasoa. Aircapin uusi ominaisuus on automaattitoiminto yli 40 km/h nopeuksissa. Kun nopeus laskee alle 15 km/h:ssa, tuulilasin ilmanohjain vetäytyy automaattisesti paikoilleen. Takana istuvia matkustajia puolestaan suojaa päänsuojien väliin nouseva ilmanohjain. Valinnaisvarusteena on saatavana myös Airscarf-ilmahuivi, jonka ilmavirta lämmittää kaulan ja niskan alueita.

E-sarjan Coupé- ja Cabriolet-malleja voi käytännössä yksilöidä erilaisilla varusteilla miltei rajattomasti. Tarjolla on esimerkiksi uusia sisävärejä ja väriyhdistelmiä kuten syvän merensinisen ja silkinhohtoisen beigen kombinaatio.

Älykäs ajaminen: Kamera ohjaa turvajärjestelmien toimintaa

Muiden E-sarjan mallien tapaan Coupé ja Cabriolet edustavat holistista käsitystä

modernin älykkäästä ja huipputurvallisesta autoilusta. Kaiken lähtökohtana on stereonäköön perustuva monitoimikamera, joka on sijoitettu tuulilasin yläreunaan taustapeilin taakse. Kameran kaksi ”silmää” skannaavat tietä auton edessä 45 asteen laajuudelta ja 500 metrin päähän ja muodostavat kolmiulotteisen maisemakuvan noin 50 metrin säteellä auton keulasta. Kameran tuottama tieto ohjaa turvajärjestelmien toimintaa, sillä se ottaa huomioon esimerkiksi vastaantulevat ja risteävät ajoneuvot, jalankulkijat ja liikennemerkit.

Vakiovarusteisiin kuuluvat peräänajokolareita estävä Collision Prevent Assist -törmäysvaroitin sekä Attention Assist –vireystila-avustin, joka toimii nyt aiempaa laajemmalla nopeusalueella. Valinnaisvarusteina saatavana ovat muun muassa Distronic Plus –etäisyysavustin sekä ensi kertaa Bas Plus –hätäjarrutusavustimen yhteydessä myös risteysajoavustin. Pre-Safe-jarrujärjestelmä puolestaan havaitsee jalankulkijat ja jarruttaa automaattisesti jopa 50 km/h nopeudessa. Muita valinnaisvarusteita ovat esimerkiksi aktiivinen kaista-avustin, mukautuvat Highbeam Assist Plus –kaukovalot sekä kameroihin perustuva 360 asteen lintuperspektiivinäkymä auton ympärille helpottamaan esimerkiksi auton pysäköintiä ja peruuttamista.

”Uusi E-sarja on valtava askel eteenpäin joka suhteessa. Tulevasta S-sarjasta peräisin olevat uudet avustinjärjestelmät helpottavat kuljettajan taakkaa monin tavoin. Ensimmäistä kertaa turvajärjestelmien avulla voidaan myös välttää onnettomuudet risteävän liikenteen ja jalankulkijoiden kanssa”, Mercedes-Benzin tutkimusjohtaja Dr Thomas Weber korostaa.

Moottorit: Ylivoimaista suorituskykyä jopa EU 6-päästötasolla

E-sarjan Coupén ja Cabrioletinkin on saatavana bensiinikäyttöinen, suorasuihkutukseen perustuva BlueDirect-moottoriperhe. Teknologia on sama kuin Mercedes-Benzin 6- ja 8-sylinterisissä moottoreissa: nopeatoimiset pietso-suuttimet ja monipistesuihkutus, monikipinäsytytys, ahtaminen sekä imu- ja pakonokka-akselien säätö. Vesi- ja öljypumpun toimintaa säädellään niin, että ne toimivat vain tarvittaessa. Turbon yhteydessä hyödynnetään ensimmäistä kertaa laihaseostoimintoa.

Bensiinimoottoreita on valikoimassa kuusi ja niiden tehot vaihtelevat 135–300 kW:n välillä (184–408 hv). BlueDirect-moottorit täyttävät jo nyt EU 6 –päästötason, joka tulee voimaan vasta vuonna 2015. Uusi vaihtoehto on kuusisylinterinen E 400 –kaksoisturbomoottori. Dieselmoottorisia vaihtoehtoja on kolme tehoiltaan 125–265 kW (170–265 hv). Kuusisylinterinen dieselmoottori hyödyntää BlueTec-teknologiaa ja SCR-katalysaattoria ja täyttää niin ikään EU 6 –päästönormin. Kaikkien moottorien yhteydessä käytetään kulutusta pienentävää ECO start/stop-toimintoa.

E-sarjan Coupé- ja Cabriolet-malleihin on tarjolla samat kaksi vaihteistoa kuin sedaniin ja farmarimalliinkin: helppo ja nopeatoiminen 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto sekä 7G-Tronic Plus –automaattivaihteisto, jonka yhteydessä on Direct Select –valitsin ja ohjauspyörän vaihdevivut. Vaihteistossa on uusi nopea M-toiminto: jos kuljettaja vaihtaa käsin ylös tai alas, vaihteisto vaihtaa takaisin automaattiasentoon säädetyn ajan kuluessa.

Alusta: Vakiona mukautuva Agility Control –iskunvaimennus

Mercedes-Benzin E-sarjan Coupéssa ja Cabrioletissa on vakiona mukautuva Agility Control –alusta. Iskunvaimennus mukautuu vaivatta jokaiseen alustaan ja kaikkiin tieoloihin ja varmistaa huipputason matkustusmukavuuden ja auton urheilullisen käsiteltävyyden. Dynamic Handling –varustepaketin yhteydessä auto varustellaan napakkatoimisella Agility Control –urheilualustalla, joka tarjoaa erilaisia ajoasetuksia yhdessä nopeutetun vaihteensiirron kanssa. Mukavuuspainotteinen tai urheilullinen ajoasetus valitaan valintakytkintä painamalla.

Molemmissa korimalleissa käytetään uuden E-sarjan vakiovarustetta, sähkömekaanista Direct-Steer-ohjausta, joka takaa nopean ja välittömän ohjaustuntuman kaikilla nopeusalueilla. Sen yhteydessä voidaan käyttää myös Active Parking Assist –pysäköintiavustinta.

Infotainment: Tarjolla Comand Online eCall-hätäpuhelujärjestelmä

Coupén ja Cabrioletin vakiovarusteena on Audio 20 CD Radio halkaisijaltaan 5,8-tuumaisella (14,7 cm) värillisellä TFT-monitoiminäytöllä, kaksoisvirittimellä, MP3-yhteensopivalla cd-soittimella sekä kyynärnojasta löytyvällä USB-liitännällä. Järjestelmään voidaan liittää Bluetooth-yhteensopivia laitteita. Valinnaisvarusteena järjestelmään voidaan liittää myös kuuden levyn cd-vaihtaja ja Becker Map Pilot –navigaattori.

Tarjolla on lisäksi Comand Online –multimedia 7-tuumaisella (17,8 cm) näytöllä, internet-yhteydellä, kovalevykäyttöisellä navigaattorilla sekä eCall-hätäpuhelujärjestelmällä. Kun auto on pysähdyksissä, käytössä ovat kaikki Mercedes-Benzin omat internet-sovellukset sekä Googlen tarjoamat kartta- ja paikannuspalvelut.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/ (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi