Mercedes-Benz eEconic talvikauden käyttötesteissä Rovaniemellä

• Sähkökuorma-auton toimintaa testattiin jopa –25 asteen pakkasissa
  • Auton yhteensopivuus varmistettiin erilaisissa latausinfrastruktuureissa
  • Sähkökuorma-auton etuina luotettavuus, äänettömyys ja päästöttömyys
  • Seuraava askel varsinaiset asiakastestit, sarjatuotanto käyntiin vuoden lopulla

Täyssähköisen Mercedes-Benz eEconicin sarjatuotanto käynnistyy kuluvan vuoden jälkipuoliskolla, ja valmistukseen on varauduttu poikkeuksellisen huolellisesti. Viimeisimpänä osoituksena on eEconicin suorittama vaativa testisarja auton oikeissa käyttöolosuhteissa Napapiirillä Rovaniemellä.

Olosuhteet Suomessa vaihtelivat testauksen aikana pikkupakkasesta aina –25 asteen lämpötiloihin. Tämä loi loistavat olosuhteet arvioida auton akkujen, koko sähköisen voimalinjan ja auton muiden teknisten järjestelmien toimintaa aidosti talvisissa olosuhteissa. Mercedes-Benz Special Trucks -yksikön tuotekehittäjät ja insinöörit kokeilivat myös akkujen lataamista erilaisilla latausasemilla ja järjestelmissä arvioidakseen eEconicin yhteensopivuutta ja toimivuutta erilaisissa latausinfrastruktuureissa.

Matalalattiainen eEconic on Mercedes-Benzin täsmätuote kaupungeissa ja taajamissa tehtäviin kuljetuksiin ja kunnallisiin palvelutehtäviin, esimerkiksi ruokakuljetuksiin ja jätehuoltoon. Rovaniemen testisarjan aikana lähes tuotantovalmiilla autolla ajettiinkin simuloituja jätteenkeräys- ja kuljetusreittejä. Tällaiset yhteiskunnan toimivuuden kannalta tärkeät ajot ja reitit on pystyttävä ajamaan aikataulun mukaan ja luotettavasti keli- ja sääoloista huolimatta.

Suomessa ajetut testit osoittivat, että eEconic täyttää nämä ennakko-odotukset kirkkaasti – luotettavasti, lähes äänettömästi ja paikallisesti täysin hiilineutraalisti. Seuraava askel mallin tuotekehityksessä ovatkin varsinaiset käyttötestit tulevien loppuasiakkaiden eli kuljetusyhtiöiden kanssa.

Yksi eEconicin kiistattomista valteista on Daimler Trucksin kattava alustastrategia. Matalalattiaratkaisustaan huolimatta eEconic perustuu samaan perusrakenteeseen kuin kaupunkien jakeluliikenteen raskassarjalainen eActros, jonka sarjatuotanto käynnistyi vuonna 2021.

Mediapankit:

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät: www.veho.fi/uutishuone/

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: www.media.daimler.com

Pekka Koski, Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi