• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz esittelee uudet CO2-ilmastointijärjestelmät S- ja E-sarjoissa Euroopassa vuonna 2017

• Järjestelmä toimii yli 100 baarin paineella ja viilentää auton nykyistä nopeammin.

• CO2-ilmastointijärjestelmät ylittävät EU:n ilmastonsuojelutavoitteet.

• Perusteena avoin DIN-normi, joka on myös muiden autonvalmistajien käytettävissä.

Mercedes-Benz tehostaa ilmastoponnistelujaan:

Mercedes-Benz vastaa vuoden 2017 alusta voimaan astuviin EU:n ilmastonsuojelutavoitteisiin uusilla CO2-ilmastointijärjestelmillään. Niissä hyödynnetään uutta jäähdytysteknologiaa ja kylmäaineena käytetään hiilidioksidia. Järjestelmät otetaan käyttöön ensimmäiseksi S- ja E-sarjojen Mercedes-Benzeissä ja myöhemmin valmistajan koko muussakin mallistossa. Mercedes-Benz on ensimmäinen autonvalmistaja, joka hyödyntää CO2-järjestelmiä valmistamissaan autoissa.

Hiilidioksidin käyttäminen kylmäaineena on vaatinut ilmastoinnin keskeisten komponenttien kuten letkujen, liittimien ja tiivisteiden suunnittelua uudelleen. CO2-ilmastointijärjestelmät toimivat yli 100 baarin paineella – kymmenen kertaa kovemmalla paineella kuin nykyiset järjestelmät. Auton jäähdytys toimii nykyistä nopeammin ja tehokkaammin myös hyvin kuumalla säällä. Mercedes-Benz on tehnyt kehitystyötä yhdessä alihankkijoiden ja Saksan autoteollisuusliitto VDA:n standardointikomitean kanssa. Järjestelmä perustuu avoimeen DIN-normistoon, joka on avoin kaikille autonvalmistajille ja antaa myös Mercedes-Benzin kilpailijoille mahdollisuuden kehittää omia vastaavia ratkaisujaan.

Synteettisen kylmäaineen käyttö entistä turvallisemmaksi

Koska kaikkien Mercedes-Benzin valmistamien mallien varustaminen uudella järjestelmällä olisi mahdotonta määräaikaan 1.1.2017 mennessä, yhtiö on kehittänyt myös turvallisen ja luotettavan ratkaisun synteettisen kylmäaineen hyödyntämiseksi. Tämä aine, koodinimeltään R1234yf, on ainoa teollisessa mittakaavassa tuotettava kylmäaine, joka täyttää EU-direktiivin uusille autoille asettamat vaatimukset.

R1234yf-kylmäaineen syttymisominaisuudet ovat erilaiset kuin autoteollisuudessa perinteisesti käytetyn R134a-kylmäaineen. Turvallisuuden takaamiseksi Mercedes on testannut ainetta kattavasti koko mallistossaan ja varustanut autonsa teknisillä ratkaisuilla, jotka takaavat R1234yf:n turvallisen käytön. Esimerkiksi vakavassa nokkakolarissa kylmäaineen ja ilman sekoitus eristetään moottorin kuumista osista. Moottoritilaan sijoitettu kaasugeneraattori ruiskuttaa kuumille pinnoille argon-jalokaasua, joka estää kylmäaineseoksen leimahtamisen liekkeihin.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 050–383 4490,

karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,