Mercedes-Benz GL: valtateiden ja maastoreittien uusi kuningas

• Luksusluokan maasturi tarjoaa jäljittelemätöntä matkustusmukavuutta seitsemällä tilavalla erillisistuimella, akseliväliä yli kolme metriä. • Kaksi diesel- ja kaksi bensiinimoottoria, malliston huipulla GL 500. • Maastokykyjen takeena jatkuva 4Matic-neliveto, Airmatic-ilmajousitus sekä ADS-säätyvä iskunvaimennus.

Mercedes-Benz nostaa GL-mallillaan nopeasti kasvavan SUV-luokan aivan uudelle koko- ja laatutasolle. Detroitin autonäyttelyssä tammikuun alussa ensiesiteltävä Mercedes-Benz GL tarjoaa edustusluokan tilat seitsemälle matkustajalle, neljä voimakasta moottorivaihtoehtoa, varmaa etenemiskykyä niin maantiellä kuin maastossakin sekä ensiluokan ajoturvallisuuden. Mercedes-Benz GL:n ulkonäkö henkii voimaa ja ylellisyyttä. Auton pituus on 5088 millimetriä, leveys 1920 mm ja korkeus 1840 mm. Akseliväliä jää ylelliset 3075 millimetriä, mikä takaa loistavan istumatilan kolmeen riviin jaetuille seitsemälle istuimelle. Takimmaiset istuimet voidaan kaataa sähköisesti napin painalluksella yhdessä tai erikseen, jolloin viisipaikkaiseen autoon jää 1240 litran tavaratila. Enimmillään tavaratilan kooksi saadaan 2300 litraa ja pituudeksi 2128 millimetriä. Auton koosta huolimatta ilmanvastuskertoimen Cd-arvo on vain 0.37. Tinkimätöntä turvallisuutta ja etenemiskykyä kovissakin olosuhteissa Mercedes-Benz GL:n turvallisuudesta huolehtivat kahdessa vaiheessa toimivat etuturvatyynyt, kaikille istuinriveille A-pilarista D-pilariin yltävät ikkunaturvaverhot sekä kolmipisteturvavyöt kaikilla istuimilla. Lisävarusteena saa sivuturvatyynyt sekä kaularankaa suojaavat Neck-Pro-niskatuet. Ensimmäistä kertaa tässä autoluokassa tarjolla on myös onnettomuudet ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä. Etenemiskyvyn kaikissa olosuhteissa takaavat jatkuva 4Matic-neliveto, Airmatic-ilmajousitus, nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus sekä ADS-säätyvä iskunvaimennus. Maastoajoa varten autossa on myös DSR-alamäkihidastin sekä mäkilähtöavustin. Erityisen kovaa käyttöä varten Mercedes-Benz GL voidaan varustaa myös Off-Road Pro -varustepaketilla. Se sisältää kaksialueisen jakovaihteiston, jossa on maastovälitys ja tasauspyörästöjen lukot jakovaihteistolle ja taka-akselille. Airmatic-ilmajousitus takaa tarvittaessa 307 millimetrin maavaran ja 600 millimetrin kahlaussyvyyden. Neljä voimakasta V6- ja V8-moottorivaihtoehtoa Mercedes-Benz GL:n moottorit edustavat samaa tinkimätöntä linjaa kuin koko autokin. Dieselmoottoreita on kaksi: 165 kW/224 hv kehittävä V6-vaihtoehto GL 320 CDI sekä 225 kW/306 hv tuottava uuden sukupolven V8-dieselmoottori mallinimeltään GL 420 CDI. Bensiinikäyttöiset V8-vaihtoehdot ovat 4,6-litrainen GL 450 (250 kW/340 hv) sekä 5,5-litrainen GL 500 (285 kW/388 hv). Kaikki moottorit täyttävät EU4-päästömääräykset, ja dieselmoottorit on varustettu huoltovapaalla hiukkasuodattimella. GL-sarjan autoissa on aina vakiovarusteena Mercedes-Benzin 7G-Tronic-automaattivaihteisto Direct Select -valitsimella. GL-sarjan autot valmistetaan DaimlerChryslerin tehtaalla Tuscaloosassa Alabaman osavaltiossa Yhdysvalloissa. Sama tehdas valmistaa jo M- ja R-sarjan autoja. Tehtaaseen on investoitu yhteensä noin miljardi dollaria, josta 600 miljoonaa vuoden 2001 jälkeen. Mercedes-Benz GL esitellään Yhdysvalloissa keväällä ja Euroopassa syksyllä 2006. Rinnan uuden GL:n kanssa jatkuu myös nykyisen Mercedes-Benz G-sarjan autojen valmistus Itävallan Grazissa. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.daimlerchrysler.com/mediaservices Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2530