• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz Helsinki Motor Show:ssa 2004: urheilullisuus ja turvallisuus yhdistyvät koko laajassa mallistossa

· Mercedes-Benz CLK DTM AMG: täysiveristä kilpa-autotekniikkaa maantiekäyttöön tarkoitetussa murskaavan nopeassa urheiluautossa · Kompressoriahdettu 5,5-litrainen AMG V8 tuottaa 428 kW/582 hv · Kiihtyvyys 0-100 km/h 3,9 sekuntia, huippunopeus 320 km/h · Mercedes-Benzin ylellisessä CLS-luokassa yhdistyvät loistokkaan coupén silmiä hivelevät linjat ja neliovisen sedanin luksusluokan tilat · Uudistunut A-sarja kahtena koriversiona: monikäyttöisen viisiovisen perheauton lisäksi tarjolla on myös sporttisen nuorekas kolmiovinen malli · Vakiovarusteena paraabeli-taka-akseli, joka varmistaa tarkan ohjautuvuuden ja mutkissa erinomaisen kallistuksenvaimennuksen · Laajan Mercedes-Benz malliston lisäksi nyt ensi kertaa esillä runsaasti tehtaan lisävarusteita Mercedes-Benz- ja smart-malleihin

Mercedes-Benz CLK DTM AMG:n kehitystyön lähtökohta on CLK:n kilpaversio, joka oli vuoden 2003 DTM-sarjan menestynein automalli. CLK DTM AMG paljastaa heti ensi silmäyksellä kilpa-autojuurensa. Matala keula suurine ilmanottoaukkoineen, tuhdit levikkeet pyöränaukoissa - joissa renkaat pyörivät peräti 19- ja 20-tuumaisilla vanteilla - sekä suurissa nopeuksissa vakauttava takasiipi eivät jätä juuri arvailuille sijaa: tämä Mercedes-Benz AMG on huippunopea. CLK DTM AMG:n kaksi nahkaviimeisteltyä nelipistevöin varustettua kuppi-istuinta takaavat lyömättömän sivuttaistuen ja AMG-kilpaohjauspyörä sekä 360 km/h näyttöön asti yltävä AMG-mittaristo viimeistelevät sisäilmeen. Konepeiton alla piilee tätä mallia varten erityisviritetty mekaanisesti ahdettu 5,5-litrainen AMG V8 –moottori. Moottori kehittää 5439 kuutiosentin tilavuudesta 428 kilowattia (582 hv) 6100 kierroksella minuutissa. 800 newtonmetrin vääntö on käytettävissä kokonaisuudessaan jo 3500 minuuttikierroksen kohdalla. Suorituskyky kaikkein nopeimpien superautojen tasalla Mercedes Benz CLK DTM AMG vastaa kaikkein hurjimpiin toiveisiin maantiekäyttöön soveltuvan auton suorituskyvystä. Kiihdytys nollasta sataan sujuu ainoasta 3,9 sekunnissa, ja huippunopeus on elektronisesti rajattu 320 kilometriin tunnissa. AMG Speedshift -automaattivaihteistolla vaihtaminen käy ohjauspyörään sijoitetuista painikkeista erittäin täsmällisesti ja nopeasti. Alusta vastaa täysin moottorin ja voimansiirron heittämään haasteeseen. Vahvistetut vetoakselit yhdessä kokonaan uudelleen suunnitellun taka-akselin tuennan kanssa välittävät valtavat voimat tiehen. Jousi-iskunvaimenninyksiköt ovat säädettävät kuten aidossa kilpa-autossa. Monilevyinen tasauspyörästön lukko takaa erinomaisen pidon. Erinomainen pito Dunlop-urheilurenkailla Mercedes-Benz CLK DTM AMG -malliin on saatavilla Dunlopin valmistamat erikoisrenkaat, jotka takaavat erittäin kovan pidon. Rengaskoko edessä on 225/35 R 19 ja takana 285/30 R 20. Avoimet vanteet tarjoavat ennen kaikkea hyvän jäähdytyksen CLK DTM AMG:n jarruille. Edelleen kehitetty komposiittimateriaaleja hyödyntävä AMG-jarrujärjestelmä vastaa täysin auton suorituskykyä. Etujarrut ovat peräti kuusimäntäiset, ja takanakin käytetään nelimäntäisiä jarruja. Kilpa-autovaikutteinen CLK DTM AMG -coupé valmistetaan käsityönä. Se täyttää kilpa-autojuuristaan huolimatta ne toiveet turvallisuudessa, käytettävyydessä ja laadussa, joita Mercedes-Benz -autoilta on totuttu odottamaan. Mercedes-Benz CLS: ainutlaatuinen uusi autoluokka, neliovinen coupé Mercedes-Benz CLS avaa uuden ainutlaatuisen autoluokan, loistokkaat nelioviset coupét. Sen erittäin runsas varustus vastaa vaativimpiinkin toiveisiin. Hienostuneet kuusi- ja kahdeksansylinteriset CLS 350 ja CLS 500 –mallit on varustettu seitsenportaisella 7G-Tronic –automaattivaihteistolla. Mallisto huipentuu väkivahvaan CLS 55 AMG –malliin, jossa on AMG-viritetty, kompressori- ahdettu V8. CLS:n tavaratila, vetoisuudeltaan 505 litraa VDA-normin mukaan, on suurempi kuin minkään muun coupén tai monen sedaninkaan. Matkustamoa leimaavat tyylikäs muotoilu ja vangitseva värien käyttö. Sisustuksessa on käytetty pehmeää nahkaa ja ensiluokkaista puuta, esimerkiksi pähkinäpuuta. Sekä ohjauspyörä että automaattivaihteiston valitsin on viimeistelty nahkasomisteilla, istuimet puolestaan tyylikkäällä nahan ja kankaan yhdistelmällä. Nahkasisustus voidaan valita kolmesta ja sisävärit neljästä vaihtoehdosta. Neliovisena CLS tarjoaa loistavat tilat myös takaistuimen käyttäjille. Yhtenäisen takaistuimen korvaa kaksi ylellistä erillisistuinta. Etu- ja takaistuimen väli on 829 millimetriä, takaistuimen hartiatila on peräti 1468 millimetrin levyinen. Uudet sähkösäätöiset kuljettajan ja etumatkustajan istuimet voidaan haluttaessa varustaa myös tuuletuksella. Etuistuimiksi voidaan tilata myös Mercedes-Benzin kehittämät ajodynaamiset monisäätöistuimet. Ennakoiva Pre-Safe –järjestelmä täydentää CLS:n turvavarustuksen CLS:n kattavaan matkustajien suojajärjestelmään kuuluvat Mercedes-Benzille ominaiseen tapaan törmäysvoimakkuuteen mukautuvat etuturvatyynyt, sivuturvatyynyt, ikkunaturvatyynyt sekä turvavöiden esikiristimet ja voimanrajoittimet kaikilla istuinpaikoilla. Lisäksi myöhemmin vakiovarusteeksi tulee aiemmin S-sarjassa esitelty Pre-Safe –järjestelmä, joka tunnistaa vaaratilanteet ennakolta ja aktivoi auton muut turvavarusteet vastaanottamaan edessä olevan törmäyksen. Pre-Safe esimerkiksi kiristää turvavöitä, nostaa kallistetun istuimen ylöspäin ja sulkee avoimet ikkunat, jolloin auton matkustaja on turvallisemmassa asennossa onnettomuuden tapahtuessa. CLS:n aktiivisesta ajoturvallisuudesta huolehtivat vakiovarusteisiin kuuluvat SBC -sähköhydraulinen jarrujärjestelmä sekä uusimman sukupolven ESP-ajonhallintajärjestelmä. Varustusta voi halutessaan täydentää huipputehokkailla kaksoisksenon-ajovaloilla. Valinnaisvarusteisiin kuuluvat muun muassa Distronic-etäisyys-nopeussäädin, Linguatronic-puheohjaus, Comand-käyttö- ja näyttöjärjestelmä sekä Keyless-Go -käynnistysjärjestelmä. Mercedes-Benz CLS-sarja, mallit ja hinnat Svh vapaa autoetu käyttöetu CLS 350 85 000,- 1 370,- 1 230,- CLS 500 105 000,- 1 650,- 1 510,- CLS 55 AMG 150 000,- 2 280,- 2 140,- A-sarjassa yhdistyvät ajomukavuus ja turvallisuus kekseliääseen tilankäyttöön Vuonna 1997 ensiesitelty Mercedes-Benzin edellinen A-sarja muodostaa vankan pohjan myös mallin uudelle sukupolvelle. A-sarjan autoja on tähän mennessä myyty peräti 1,1 miljoonaa kappaletta eri puolilla maailmaa. Sen valtteja ovat alusta alkaen olleet ainutlaatuinen kori- ja muotoilukonsepti, jossa tälle autoluokalle ennennäkemätön mukavuus yhdistyy pienen tila-auton monikäyttöisyyteen. Uusikin Mercedes-Benzin A-sarja erottuu muista automalleista jo ensisilmäyksellä. Korin aaltomaiset linjat heijastavat voimakasta yksilöllisyyttä ja mallin tunnettuja perusarvoja: ajodynamiikkaa, innovatiivisuutta ja vahvaa vetovoimaa. A-sarjan muotoilussa kiinnittävät huomiota muun muassa uudentyyppiset valoumpiot, suurikokoinen jäähdyttimen säleikkö ja lokasuojien veistoksellinen muoto. Korin mittasuhteet ovat kasvaneet, sillä edeltäjäänsä verrattuna A-sarja on 232 millimetriä pitempi, 45 milliä leveämpi ja 6 milliä korkeampi. Akseliväli on pidentynyt 145 millimetrillä. A-sarja tarjoaa käyttäjilleen seitsemän moottori-, kaksi kori- ja kolme varustetasovaihtoehtoa (Classic, Elegance ja Avantgarde). Erilaisia mallivaihtoehtoja on saatavilla yhteensä 42, ja ne varustetaan moottorista riippuen joko viisi- tai kuusiportaisella käsivalintaisella vaihteistolla. Autotronic-CVT-automaattivaihteiston saa lisävarusteena mihin tahansa malliin. Ajettavuuden takaavat uudentyyppiset taka-akseli ja iskunvaimennus Toisen sukupolven A-sarjassa hyödynnetään yli 200 Mercedes-Benzille myönnettyä patenttia ajoturvallisuuden ja -mukavuuden varmistamiseksi. Tällaisia ovat esimerkiksi korin ainutlaatuinen ja kolariturvallisuutta lisäävä sandwich-rakenne, törmäysvoimakkuuden mukaan täyttyvät etuturvatyynyt, turvavöiden kiristysvoiman rajoittimet sekä turvavöiden kiristimet etuistuimilla ja takaistuimen reunapaikoilla. Sivuturvatyynyt ovat entistä tehokkaammin päätä ja rintakehää suojaavaa mallia, ja ne on sijoitettu etuistuinten selkänojiin. Lisävarusteena autoon saa myös koko matkustamon pituudelle törmäyksessä avautuvat ikkunaturvatyynyt. Alustan suurin tekninen edistysaskel on patentoitu puolipyöreä paraabeli-taka-akseli, jonka ansiosta auto ohjautuu erittäin tarkasti ja kori on erinomaisesti tuettu kallistelua vastaan mutkittelevalla tiellä. Uuden akseliteknologian ansiosta pyörien niin sanottu camber-kulma säilyy vakiona alustasta tai ajotilanteesta riippumatta. Ohjaustuntuma on ennustettavan tarkka myös auton ollessa täyteen lastattu. A-sarjassa käytetään myös ensimmäistä kertaa autoteollisuudessa jatkuvasti ajoalustaan ja -nopeuteen mukautuvaa iskunvaimennusta. Normaaleissa ajotilanteissa iskunvaimennus pehmenee korostaen mukavuutta kun taas kaarreajossa jäykempi iskunvaimennus takaa vakaammat ajo-ominaisuudet. Vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä, ajonopeuden mukaan muuttuva ohjaustehostus, isokokoiset jarrulevyt jokaisessa pyörässä ja monitoimiohjauspyörä. Peräti 67 prosenttia A-sarjan korirakenteista on valmistettu erikoislujista teräslaaduista. Törmäysturvallisuutta lisäävät myös pidentyneet etu- ja takarakenteet. Keulan pituus on kasvanut 60 ja peräosan 150 millimetriä, minkä ansiosta korin kokoonpainumisvyöhykkeet ovat entistä mittavammat. A-sarjan ainutlaatuisesti muotoillut moottorit toimivat osana auton älykästä turvallisuusrakennetta. Moottorit on sijoitettu etuakselin taakse vinoasentoon. Vakavassa nokkakolarissa moottori vaimentaa törmäyksen voimaa sekä liukuu taakse ja alas yhdessä vaihdelaatikon kanssa vahingoittamatta matkustamoa tai kojelautaa. Tämä vähentää selvästi vakavien vammojen riskiä sisällä autossa. A-sarjan neljän bensiini- ja kolmen dieselkäyttöisen nelisylinterisen moottorin teho kasvanut jopa 38 prosenttia ja vääntömomentti enimmillään 46 prosenttia - silti polttoaineenkulutusta on onnistuttu pudottamaan 10 prosenttia. Tavaratilan koko kasvanut 15 prosenttia 435 litraan, tavaratila laajenee helposti istuimia poistamatta aina 1370 litran suuruiseksi asti. Esillä laaja valikoima yksilöllisiä Mercedes-Benz- ja smart-varusteita Laajan Mercedes-Benz malliston lisäksi Helsinki Motor Shown Turbo-hallissa on nyt nähtävillä laaja valikoima valmistajatehtaan lisävarusteita ML-, C-, A- ja SLK-sarjan Mercedes-Benz-autoissa sekä smart forfour- ja fortwo-malleissa. Runsaasta valikoimasta voi poimia muiden muassa talven lumille ajankohtaiset lumilauta/suksitelineet ja takapenkin viihdepaketin DVD-soittimella varustettuna. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: Olemme uudistaneet internet-sivustomme: www.mercedes-benz.fi klikkaa Mercedes maailma lehdistö käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.daimlerchrysler.com/mediaservices Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Ville Silvennoinen, myyntipäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, puh. 010 569 2507. Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2530