• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz Helsinki Motor Showssa Upeat uutuudet Mercedes-Benz CL-coupé, GL-maasturi sekä väkivahva ja urheilullinen AMG-mallisto

• CL-mallin ylellistä sporttista eleganssia, GL-sarjan suorituskykyä maastossa mukavista ja ylivoimaisista sisätiloista tinkimättä sekä AMG-mallien ylivertaista voimaa ja huippuluokan suorituskykyä.
• Ylellisessä isossa CL-coupéssa kulminoituu Mercedes-Benzin yli 50 vuoden coupé-traditio yhdistyneenä tämän hetken edistyksellisimpään teknologiaan.
• Ylittämätön maastossa ja maantiellä: luksusmaasturi GL:n yli kolmen metrin akselivälille mahtuu vaivatta jopa seitsemän erillistä istuinta.
• Tehtaan oma Mercedes-AMG yksikkö viimeistelee urheilullisimmat AMG-tunnuksin erottuvat mallinsa periaatteella ”One Man – One Engine”.
• Mercedes-Benz –malliston 46 erilaista 4Matic-nelivetomallia sedanista maastureihin Suomen talviajo-oloihin

Mercedes-Benzin osastolla tämän vuoden Helsinki Motor Showssa nähdään läpileikkaus tehtaan ”raskaan sarjan” henkilöautotuotannosta, kun pääosassa ovat ylellinen suuri CL coupé, peräti seitsemän henkeä mukavasti kuljettava luksusmaasturi GL ja äärimmäisen suorituskykyiset AMG-mallit.

S-sarjan sedanin ohella Mercedes-Benz-malliston huippua edustaa suuri, ylellinen coupé-korinen CL. Juuri esitelty mallisarjan uusin sukupolvi edustaa puhtaimmillaan sitä, mitä odotetaan kaikkein korkealuokkaisimmalta autoilulta: eleganssia, ylellisyyttä, tyyliä ja korkeaan suorituskykyyn yhdistyvää vaivatonta ajamisen nautintoa.

Mercedes-Benz CL vastaa näihin haasteisiin yhdistämällä uusimmassa mallissaan 50 vuoden suurten coupé-mallien tradition uuteen karismaattiseen Mercedes-Benz-muotokieleen ja uraa uurtavaan tekniikkaan. Muun muassa ennakoiva turvatekniikka saa CL:ssä seurakseen Pre Safe -jarrut, jotka jarruttavat automaattisesti peräänajon uhatessa.

Maltillisesti kasvaneista ulkomitoista huolimatta sisällä on nyt entistä huomattavasti väljempää ja ylellisempää tilaa. Automaattinen ilmastointi, hienostunut puuviimeistely, pehmeä nahkaverhous ja lasinen kattoluukku kuuluvat ainutlaatuiseen ajokokemukseen. Huippumallissa designo-istuimet, kromatut ovikotelot ja pitkänukkaiset, pehmeät ja nahalla reunustetut ovimatot korostavat ylellistä vaikutelmaa erityisesti valitun poppelipuuviimeistelyn kera.

Moottorivaihtoehtoja on kolme: CL 500 ja CL 600 ja CL 63 AMG. Ensin mainittu V8 kehittää 285 kW/338 hevosvoiman tehon ja 530 newtonmetrin väännön. Kiihdytys nollasta sataan vie aikaa ainoastaan 5,4 sekuntia. Huippumalli CL 600:n voimanlähde on kahdella turboahtimella varustettu V12. Sen teho on nyt 517 hevosvoimaa ja vääntöä se luovuttaa 830 newtonmetriä. Kiihdytys nollasta sataan sujuu 4,6 sekunnissa. Edeltäjämalliin nähden parantuneesta suorituskyvystä huolimatta CL 600:n polttoaineenkulutus on laskenut. CL 63 AMG-mallin voimaa edustavat 386 kW ja 525 hevosvoimaa sekä 630 newtonmetriä.

Viisi vahvaa AMG-mallia ja CL 500 sporttisen tyylikkäässä AMG-asussa

Kun puhutaan erityisen suorituskykyisistä Mercedes-Benz -malleista, kolmea kirjainta ei voi unohtaa. AMG on symboli malliston tehokkaimmille ja erityisesti vauhdikasta ajoa viimeistä piirtoa silmällä pitäen suunnitelluille huippumalleille.

Helsinki Motor Shown AMG-mallistolle yhteistä on hiljattain uudistunut kahdeksansylinterinen 63 AMG -moottori. Tämä vapaasti hengittävä V8-moottori kehittää hieman mallista riippuen reilusti yli 500 hevosvoimaa ja kantaa tehokkaimman vapaasti hengittävän sarjatuotannossa olevan V8-moottorin titteliä.

Vaikka Mercedes-AMG on osa Mercedes-Benziä ja mallit omaa tuotantoa, niin AMG-moottorit kootaan käsin periaatteella ”One Man – One Engine”. Jokaiseen moottoriin ruuvataan kiinni laatta, jonka kaiverruksessa kyseisen moottorin koonnut huippumekaanikko antaa nimikirjoituksellaan vakuutuksensa huolellisesta työstä.

AMG-mallit Helsinki Motor Showssa 2006:

E 63 AMG
CLK 63 AMG
CLS 63 AMG
R 63 AMG ja
ML 63 AMG

Moottorien lisäksi AMG-mallien alustaa on vahvistettu, pyöräkoot ovat suurempia, jarrut erittäin tehokkaat sekä voimansiirtoa ja ohjausta on säädetty urheilullista ajoa silmällä pitäen. Sisustuksen viimeistelyssä on aistittavissa kilpa-autoilun henki muun muassa hiilikuitu- ja alumiiniyksityiskohdissa. Istuimet ovat vauhdikkaassa ajossa hyvän tuen tarjoavaa urheilumallia.

Sporttinen viimeistely on saatavilla muihinkin kuin AMG-malleihin. Auton urheilullista luonnetta voi korostaa AMG Styling -osilla. Näyttelyssä esimerkkiä näyttää muun muassa AMG-Stylingilla varustettu CL 500.

Uusi Mercedes-Benz GL: ykkösluokassa asvalttiviidakkoon ja tosi maastoajoon

Luksusluokan maasturi Mercedes-Benz GL vetää yli kolmen metrin akselivälilleen haluttaessa peräti seitsemän täysikokoista erillisistuinta. Vastaavasti takaistuimia kaatamalla järjestyy tavaratilaa peräti 2,3 kuutiometriä ja hyötypituuttakin yli kaksi metriä. Voimanlähteiksi on tarjolla kaksi V8-bensiinimoottoria tai kaksi väkivahvaa CDI-dieseliä, jotka on varustettu hiukkassuodattimin. GL 320 CDI liikkuu V6-moottorin voimin, kun GL 420 CDI hyödyntää kahdeksansylinteristä rakennetta. Uuden sukupolven diesel kehittää peräti 225 kW/306 hv tehoa.

GL:n CDI-malleissa yhdistyy vahva vääntövoima erinomaiseen taloudellisuuteen. GL 320 CDI kuluttaa 2375 kilon painostaan huolimatta keskimäärin ainoastaan 9.7 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä.

Mercedes-Benz GL -luksusmaasturin täysiveriset maastokyvyt takaavat esimerkiksi 4Matic-neliveto, säätyvä iskunvaimennus, Airmatic-ilmajousitus sekä Off-Road Pro -varustepaketti. Varusteisiin kuuluvat kaksialueinen jakovaihteisto ja tasauspyörästöjen lukot. Maastoajoa helpottavat myös mäkilähtöavustin sekä alamäkihidastin.

Mercedes-Benz –mallistossa 46 4Matic-nelivetomallia

Yhteensä Mercedes-Benz-mallisto tarjoaa tänä päivänä peräti 46 erilaista nelivetomallia henkilöautoista ja niiden farmariversioista SUV-katumaastureiden kautta järeisiin maastoautoihin.

Helsinki Motorshowssa myös lisävarusteet esillä

Mercedes-Benz -osaston yhteydessä on myös kattava valikoima Mercedes-Benz jälkikäteen asennettavia lisävarusteita. Malleina ovat lisävarusteasennuksineen A-sarja, ML-sarja ja vuoden 2003 VaihtoTähti, E-sarja. Osastolla voi myös osallistua kilpailuun, ja voittaa Mercedes-Benz-polkupyörän arvaamalla VaihtoTähden ajokilometrit. Joululahjaideoita tarjoaa myös osaston Mercedes Motor Shop.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista:
www.mercedesmedia.fi
Käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press
tai www.media.daimlerchrysler.com
(vaatii rekisteröitymisen)

Lisätietoja
Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi
Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530 pauli.eskelinen@veho.fi