• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz ja FleetBoard Drivers´ League kutsuvat kuljetusliikkeet ja ammattikuljettajat mukaan taloudellisen ajotavan mittelöön

Toukokuun alussa käynnistynyt FleetBoard Drivers´ League on maailmanlaajuinen jo perinteeksi muodostunut ammattikuljettajille suunnattu taloudellisen ajotavan kilpailu. Viime vuonna Suomen joukkuekilpailun voitti raisiolainen PortFellow T:mi. Tänä vuonna kilpailussa on mukana uutena osiona kuljettajien väliset kaksintaistelut. Otatko haasteen vastaan?

Nyt jo 13. kerran järjestettävä FleetBoard Drivers´ League käynnistyi 1.5.2017 ja kilpailuun voi ilmoittautua 2.7. saakka. 1.5. - 31.7.2017 välisenä aikana pidettävässä kilpailussa tähdätään siihen, että kuorma-autolla arkityössä ajettaessa saavutetaan parhaat mahdolliset ajotapapisteet FleetBoard-käyttöanalyysissä.

Ajotehtävän ja reitin huomioivassa käyttöanalyysissä hyväksyttävään kilpailusuoritukseen vaaditaan vähintään 3 200 kilometrin kuukausittainen ajosuorite. FleetBoard Drivers´ League -kilpailussa toisistaan ottavat mittaa 19 eri maan ammattikuljettajat. Henkilökohtaiseen arvosanaan vaikuttavat auton kulumista ja polttoaineen kulutusta vähentävät seikat kuten ennakoiva ajotapa, oikeat ajonopeudet ja taloudelliset jarrutukset. Tänä vuonna kilpailuun on tuotu uutena osiona kuljettajien väliset kaksintaistelut, joihin kilpailijat voivat haastaa toisia kuljettajia. Kuljettajien kaksintaisteluihin osallistumalla on mahdollista kartuttaa pistetiliä kallisarvoisilla lisäpisteillä. FleetBoard Drives´ League -kilpailussa kuljettajien tavoitteena on saavuttaa 10 henkilökohtaista pistettä. Joukkuekilpailussa loppupisteet lasketaan jokaisen joukkueen kolmen parhaan kuljettajan yhteispisteiden keskiarvosta.

Hyvät palkinnot

FleetBoard Drivers´ League -kilpailussa parhaat kuljettajat ja joukkueet palkitaan. Kuljettajaluokan voittaja ja voittajajoukkueen yksi edustaja pääsevät viettämään lokakuussa 2017 jännittävän viikonlopun Saksan Hockenheimring:llä järjestettävän DTM-rata-autoluokan päätöskilpailun tunnelmissa. Kansallisella tasolla palkitaan myös paras kuljettaja ja paras joukkue.

FleetBoard Drivers´League -kilpailussa on muutakin tavoiteltavaa kuin kilpailun voitto. Ajotehtäviensä aikana kuljettajat pääsevät osoittamaan taitonsa ja voivat säästää jopa 15 prosenttia polttoaineen kulutuksessa. Pienempi polttoaineen kulutus johtaa väistämättä pienempiin CO2-päästöihin ja näin ollen myös ympäristömme kuormitus vähenee.

PortFellow T:mi Suomen mestarit 2016

Raisiolainen, Turun, pääkaupunkiseudun ja Vaasan talousalueilla neljän Mercedes-Benz hyötyajoneuvon voimin kuljetustehtäviä harjoittava kuljetusliike PortFellow T:mi voitti viime vuonna Suomen joukkuekilpailun voittopistein 9,52. Yrityksen kuljettaja Janne Seppi sijoittui Suomen kuljettajakilpailussa kolmanneksi pistein 9,62. Pisteet laskettiin FleetBoardin käyttöanalyysin perusteella.

PortFellow:n yrittäjä Kai Nukki luottaa kalustohankinnoissaan Mercedes-Benzin hyötyajoneuvoihin sekä tunnustautuu pitkäaikaiseksi ja aktiiviseksi FleetBoard-järjestelmän käyttäjäksi. Yrityksen kuljetuskalustossa on Mercedes-Benz Actros 1840 4x2 -rekkaveturi, Mercedes-Benz Antos 1836 -jakeluauto sekä kaksi Mercedes-Benz Sprinteriä.

”Kuljetamme pikarahtia Turun lentoasemalta asiakkaillemme. Actros liikkuu päivittäin Turun ja Vaasan väliä ja Antos Turun ja Helsingin väliä. FleetBoard on oiva apuväline ja sen käyttöön jää helposti koukkuun. FleetBoard-palvelut helpottavat kulujen seurantaa sekä opastavat kuljettajia taloudelliseen ajotapaan. Lisäksi FleetBoardista on merkittävää hyötyä huoltojen suunnittelussa. Palvelun tuomat edut ovat selkeitä ja näkyvät yrityksen tuloksessa”, Kai Nukki sanoo.

Nukin mukaan FleetBordin käyttö on myös vaikuttanut positiivisesti kuljettajien ajotapaan ja polttoaineen kulutukseen. ”Ajotehtävien luonteesta johtuen emme voi jatkuvasti ajaa parhaan polttoainetalouden ehdoilla. FleetBoardin ajotapaseurannan avustuksella olemme oppineet ennakoivan ajotavan merkityksen, joka korostuu etenkin jarrutuksissa. FleetBoardin avulla saan myös ajankohtaisen tiedon muun muassa auton sijainnista ja polttoaineenkulutuksesta. Kulutusseurannan ansiosta voimme puuttua nopeasti mahdollisiin poikkeamiin. Aktiivisen seurannan ja FleetBoardin kattavien ominaisuuksien kokonaisvaltaisen hyödyntämisen sekä osaavan ja asialle omistautuneiden kuljettajien avuin ylsimme viime vuotisessa FleetBoard Drivers´ League -kilpailussa Suomen parhaaksi joukkueeksi”, Kai Nukki kertoo.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.vehotrucks.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Jouni Kummala, myyntijohtaja, Mercedes-Benz kuorma-autot ja Fleet-myynti, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 0400-883 299, jouni.kummala@veho.fi

Nina Uschanov, markkinointi- ja PR-päällikkö, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 050 4421 522, nina.uschanov@veho.fi