• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz ja Setra linja-autot tarjoavat asiakkaille räätälöidyt, taloudelliset ja turvalliset henkilökuljetusratkaisut

• Mercedes-Benz Tourismo: uusia turvavarusteita
  • Mercedes-Benz Travego: uusi Active Brake Assist 3 –jarruavustin
  • Uutta: Setra S 511 HD ja S 519 HD, lyhyt ja erikoispitkä tilausajolinja-auto
  • Uutta: Setra MultiClass LE, kokonaistaloudellinen lähiliikennemalli

Mercedes-Benz- ja Setra-linja-autot Hannoverin IAA -näyttelyssä

Olipa kyseessä kaupunkikäyttöön, lähiliikenneoperointiin, pitkän matkan tilausajoliikenteeseen tai minibussikäyttöön tarkoitettu linja-auto, Mercedes-Benzillä ja Setralla on vastaus valmiina. Uusin mallisto ja innovaatiot esittäytyvät IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä 25.9.–2.10. Hannoverissa.

Mercedes-Benz Tourismo: uusia turvavarusteita

Mercedes-Benz Tourismo on ensi vuodesta alkaen saatavilla SPA-kaista-avustimella varustettuna. Järjestelmä sisältää tuulilasiin sijoitetun kameran, joka rekisteröi ajoneuvon liikkeet sivuttaissuunnassa ja varoittaa välittömästi, jos linja-auto on ajautumassa pois omalta kaistaltaan tai reunaviivan ulkopuolelle.

Ensi keväästä lähtien Tourismoon saa valinnaisvarusteena AEBS (Advanced Emergency Braking System)-hätäjarrujärjestelmän. Jos törmäys näyttää väistämättömältä ilman kuljettajan toimia, AEBS varoittaa kuljettajaa ensin merkkiäänellä ja varoitusvalolla, ja hiljentää vauhtia automaattisesti. Jos kuljettaja ei reagoi ja törmäys näyttää väistämättömältä, täysi hätäjarrutus tapahtuu automaattisesti. AEBS kykenee itsenäisesti estämään peräänajot jopa kokonaan ja ainakin pienentämään huomattavasti suurimmilla nopeuksilla ajettujen kolarien seurauksia.

Mercedes-Benz Tourismo –malliston voimakkain moottori, kuusisylinterinen OM 470 –rivimoottori on saatavana nyt myös kaksiakseliseen automalliin entisen kolmeakselisen lisäksi. Moottorin teho on 315 kW (428 hv).

Mercedes-Benz Travego: uusi Active Brake Assist 3 –jarruavustin

Mercedes-Benz Travego on kerännyt runsaasti tunnustusta luksusturistilinja-autojen luokassa kehittyneen teknologiansa, ympäristöystävällisyytensä, turvallisuutensa ja helppokäyttöisyytensä ansiosta.

Uudella Active Brake Assist 3 –jarruavustimellaan Travego vahvistaa jälleen kerran mainettaan luokkansa edelläkävijänä. ABA 3 –avustin kykenee automaattiseen hätäjarrutukseen, jos edessä on paikallaan pysyvä este. Näin avustin ei ainoastaan lievennä vakavien onnettomuuksien seurauksia, vaan kykenee omatoimisesti estämään törmäyksiä. ABA 3 on saatavana vuoden 2015 puolivälistä lähtien. Uusi valinnaisvaruste Travegoon on lisäksi Predictive Powertrain Control –järjestelmä, joka pienentää vielä entisestään muutenkin alhaista polttoaineenkulutusta.

Uutta: Setra S 511 HD/S 519 HD, lyhyt ja erikoispitkä tilausajolinja-auto

Setran uusi ComfortClass 500 –perheen malli S 511 HD jatkaa vaativia perinteitä, sillä vuosikymmenten ajan Setra on jaksanut hämmästyttää houkuttavilla midi-linja-automalleillaan. S 511 HD perustuu ComfortClass 500:n modulaarirakenteeseen. Vain 10,47-metrinen auto on käyttökelpoinen hyvin monipuolisissa kuljetustehtävissä, kuten korkeatasoisena tilausajoautona tai VIP-vieraiden shuttle-kuljetuksissa.

Kompaktien mittasuhteidensa ansiosta Setra S 511 HD on poikkeuksellisen näppärä ajettava. Ainoastaan 5005 millimetrin akseliväli takaa, että auto kääntyy sujuvasti halkaisijaltaan 17,5-metrisessä ympyrässä. Matkustamo on samaa korkeaa tasoa kuin muissakin ComfortClass 500 –sarjan autoissa. Matkustajilla on runsaasti pääntilaa ja vapaata liikkumistilaa myös sivusuunnassa, ja istuimet, tavaratelineet ja sisävalaistus on toteutettu matkustusmukavuuden ehdoilla. Setra S 511 HD voidaan varustaa joko keski- tai takaovella.

Kun tarvitaan matkakäyttöön sopivaa linja-autoa ja mahdollisimman monta istumapaikkaa, ilmeinen valinta on uusi Setra S 519 HD. Pituudeltaan 14.95-metrisenä se on pisin Setran valmistama linja-automalli. Uutuusmalli sopii erityisesti pitkän matkan liikenteeseen pääteillä. Kuljetuskyky on huippuluokkaa, sillä autoon mahtuu enimmillään jopa 71 matkustajapaikkaa tai 65 paikkaa, jos auto on varustettu wc-tilalla.

Pisimmän Setran suorituskyvyn varmistaa malliston huippuvoimanlähde, 6-sylinterinen OM 471 –rivimoottori. Kyseessä on ComfortClass 500 –perheen voimakkain moottori, joka tuottaa 350 kW (476 hv) tehon ja vaikuttavan 2300 Nm väännön. Vakiovarusteena moottorin yhteydessä on täysin automatisoitu GO 250-8 PowerShift- vaihteisto.

Uutta: Setra MultiClass LE, edullinen linja-automalli lähiliikennekäyttöön

Setra MultiClass LE:n identiteetti käy selville jo muotoilusta. Avarat lasipinnat erityisesti auton etuosassa takaavat uudelle lähiliikenne-linja-autolle modernin ja houkuttavan ulkonäön. Uutuus on saatavana kahtena eri pituusversiona: joko 12.33 tai 13.04 metriä pitkänä.

Setra TopClass: ylellistä käytännöllisyyttä

Uuden Setra TopClass 500:n valtit ovat selvät: ylellisyyttä ja käytännöllisyyttä korkeimmalla mahdollisella tasolla. Viime vuonna lanseeratun luksusautomalliston asiakastoimitukset alkoivat keväällä. Mallisto käsittää kolme premium-tason kolmeakselista linja-autoa pituudeltaan 12.5–14.17 metriä. Malliston erityispiirre on tilavuus, joka perustuu korkeaan matkustamoon, avoimiin matkatavarahyllyihin sekä korkeaan kattomuotoiluun. Väljyyttä ja tilantunnetta voi lisätä entisestään valinnaisvarusteena saatavalla TopSky-panoraama-kattoluukulla.

Kaksikerroksinen TopClass S 431 DT täyttää myös vaatimukset huippuluokan kuljetuskyvystä. Vakiovarusteisena 83-paikkaisena ja 13.89 metriä pitkänä se edustaa linja-automaailmassa harvinaisen täydellistä ja onnistunutta tilankäyttöä.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja www.vehotrucks.fi.

Janne Perheenmies, myyntijohtaja, linja-autot, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 0500 404 079,

janne.perheenmies@veho.fi

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi