Mercedes-Benz jatkoi kasvu-uralla alkuvuoden aikana

• Mercedes-myynti rauhoittui ennätysvilkkaan maaliskuun jälkeen.
  • Neljä Mercedes-Benziä 13 suosituimman taksimallin listalla.
  • Mercedes-Benz jatkoi kuorma-automyynnin kärkipaikalla.
  • Veho Hyötyajoneuvot esittäytyy Kuljetus ja logistiikka 2012 –messuilla.
  • Daimlerin automyynti 9 prosentin kasvuvauhdissa.
  • Kiinassa esitelty Concept Style Coupé ennakoi A-sarjan kasvua.
  • Syksyllä esiteltävä Citan on kova kuljetusalan ammattilainen.
  • DTM-sarjan turva-auto on kaikkien aikojen voimakkain C-sarjan Mercedes.
  • Alkuperäinen Mercedes-Benz 300 SL ottaa osaa Mille Migliaan.
  • Mercedes-Benz Style esitteli ensimmäiset huonekalut Milanossa.
  • Berliinissä yhteiskäytössä tuhat smart fortwota.

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Mercedes-myynti rauhoittui ennätysvilkkaan maaliskuun jälkeen

Huhtikuun alun autoveromuutos hidasti selvästi henkilöautomyyntiä. Mercedes-Benzejä myytiin huhtikuun aikana 86 kappaletta, mikä toi 2,1 prosentin markkinaosuuden. Vuoden neljän ensimmäisen kuukauden aikana on myyty 2316 uutta Mercedes-Benziä, mikä on 34,3 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan vuonna 2011. Malleista suosituimmat olivat huhtikuussakin C- ja E-sarjat. Dieseleissä Mercedes oli 4. suosituin, sillä alkuvuoden autoista 1801 on ollut dieselkäyttöisiä. Dieseleissä Mercedes-Benzin markkinaosuus on 8,7 prosenttia.

Neljä Mercedes-Benziä 13 suosituimman taksimallin listalla

Mercedes-Benz myi taksikäyttöön huhtikuussa 25 autoa ja saavutti 24 prosentin markkinaosuuden. Maaliskuuhun verrattuna myös taksimyynnin volyymi laski autoveromuutosten seurauksena. Vuoden ensimmäisen kolmanneksen aikana taksikäyttöön on myyty 336 autoa, mikä takaa Mercedesille kärkipaikan ja 25,7 prosentin markkinaosuuden. Alkuvuoden autoista 216 kappaletta oli Mercedes-Benzin E-sarjaa, joka säilytti asemansa taksimyynnin ykkösenä 16,5 prosentin osuudella. Maan 13 suosituimman taksimallin listalle ylsivät myös C-sarja (40), Vito (38) ja Sprinter (30 kpl).

Mercedes-Benz jatkoi kuorma-automyynnin kärkipaikalla

Mercedes-Benz-pakettiautoja Vitoa ja Sprinteriä on myyty tammi-huhtikuun aikana 704 kappaletta, ja markkinaosuus oli 13 prosenttia. Näillä luvuilla Mercedes-Benz on maan 4. suosituin pakettiautomerkki, ja kasvua alkuvuodesta 2011 on kirjattu 32,3 prosenttia. Kuorma-autokaupassa Mercedes on maan ehdoton ykkönen 312 myydyllä autolla ja 27,2 prosentin osuudella alkuvuonna. Raskaissa kuorma-autoissa (Actros) markkinaosuus on 21,4, keskiraskaissa (Atego, Axor) 38,9 ja kevyiden kuorma-autojen ns. Sprinter-luokassa 51,6 prosenttia. Myös linja-autoissa Mercedes säilytti ykkösasemansa ja 35,3 prosentin markkinaosuuden 48 myydyllä autolla tammi-huhtikuussa.

Veho Hyötyajoneuvot esittäytyy Kuljetus ja logistiikka 2012 –messuilla

Veho Hyötyajoneuvojen tuotteet ja palvelut ovat kattavasti esillä Kuljetus ja logistiikka 2012 –messuilla 9.–12.5. Helsingin messukeskuksessa. Osaston keskipiste on uusi Mercedes-Benz Actros, joka on valittu neljä kertaa Vuoden Kuorma-autoksi, viimeksi tänä vuonna. Lisäksi esillä ovat Atego, Vito ja Sprinter, uusimman sukupolven Fuso Canter sekä väkivahva SISU Rock –maansiirtoauto. Osastolla esitellään monipuolisesti myös Mercedes-Benzin CharterWay- ja Fleetboard –palveluja.

Daimlerin automyynti 9 prosentin kasvuvauhdissa

Mercedes-Benzin emoyhtiön Daimler AG:n alkuvuosi sujui suotuisissa merkeissä. Liikevaihto nousi 27 miljardiin euroon (Q1 2011: 24,7 mrd.). Tulosta kertyi 2,1 miljardia, josta nettovoittoa 1,4 miljardia euroa eli 20 prosenttia enemmän kuin tammi-maaliskuussa 2011. Osakekohtainen tulos oli 1,25 euroa (Q1 2011:0,99 e). Daimlerin automyynti kasvoi 9 prosenttia 502 100 ajoneuvoon. Mercedes-Benz Carsin osuus tästä oli 338 300 autoa (Q1 2011: 310 700). Daimler Trucksin myynti kasvoi 21 prosenttia 107 700 ajoneuvoon ja liikevaihto 18 prosenttia 7,4 miljardiin euroon. Daimler työllisti maaliskuun lopussa 274 127 työntekijää eri puolilla maailmaa.

Kiinassa esitelty Concept Style Coupé ennakoi A-sarjan kasvua

Mercedes-Benz esitteli Pekingin Auto China 2012 –autonäyttelyssä provokatiivisen rohkean ja maskuliinisen Concept Style Coupé –mallin. joka on lähes tuotantovalmis. Kuperien ja koverien pintojen muotoilu, timanttihohtoinen etusäleikkö ja Alubeam-erikoisulkoväri takaavat mallille täysin omintakeisen ulkonäön. Kehyksettömistä sivuikkunoista puuttuvat B-pilarit, ja laaja panoraamakatto valaisee koko matkustamon. Comand Online -käyttöjärjestelmä sekä Mercedes-Benzin omat sovellukset takaavat keskeytyksettömät yhteydet internetiin, sosiaaliseen mediaan sekä pilvipalveluihin. Teknisiä yksityiskohtia ovat 2-litrainen bensiinimoottori, 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto sekä 4Matic-neliveto.

Syksyllä esiteltävä Citan on kova kuljetusalan ammattilainen

Syyskuussa Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä yleisölle esiteltävä, muunneltava Mercedes-Benz Citan soveltuu erinomaisesti mitä erilaisempiin kuljetustarpeisiin. Pakettiautoversion koripituuksia on kolme: 3,94 m, 4,32 m ja 4,71 metriä. Tarjolla on myös Citan Mixto-pakettiauto, jossa on viisi istumapaikkaa, sekä myös Kombi-tila-auto. Autossa on vakiona mukautuva ESP-järjestelmä, joka ottaa huomioon kuorman ja sen painon. Citanin moottorivalikoimassa on kolme dieselmoottoria, joiden tehot vaihtelevat 55 kW (75 hv) – 81 kW:iin (110 hv). Ajo-ominaisuuksissa yhdistyvät Mercedekselle tunnusomaiset hyvä ajodynamiikka, ketterä käsiteltävyys ja korkeatasoinen matkustusmukavuus. Huoltovälit ovat jopa 40000 kilometriä/2 vuotta.

DTM-sarjan turva-auto on kaikkien aikojen voimakkain C-sarjan Mercedes

Saksan DTM-sarja käynnistyi huhtikuun lopulla Hockenheimista, ja turva-autojen keulalla komeili totuttuun tapaan Mercedesin tähtilogo. Turva-autona palvelee tällä kaudella Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé Black Series, joka on kaikkien aikojen voimakkain C-sarjan malli. Kaksipaikkaisesta autosta löytyy tehoa 380 kW (517 hv), eikä tuotantomalliin ole tarvinnut ratakäyttöä varten tehdä juuri mitään muutoksia. Suurin ero löytyy katolta, jonne on sijoitettu rata-ajon ohjaamiseen poikkeustilanteissa vaadittavat vihreän-oranssit led-valopuomit. Turva-autoa kuljettaa kilpakuskinakin tunnettu Jürgen Kastenholz (44).

Alkuperäinen Mercedes-Benz 300 SL ottaa osaa Mille Migliaan

Ensimmäinen ”tuhannen mailin ajo” Mille Miglia ajettiin Italian Bresciasta Roomaan 85 vuotta sitten. Mercedes otti osaa ajoihin ensimmäistä kertaa 60 vuotta sitten, jolloin Karl Kling tuli toiseksi ja Rudolf Caracciola neljänneksi. He ajoivat kisan 300 SL –mallin autoilla (W 194), ja saavutuksen kunniaksi malli palaa reitille tänäkin vuonna. Toukokuun 17.–20. päivinä ajettavassa Mille Migliassa mukana on alkuperäinen Mercedes-Benz 300 SL sekä joukko muita vanhoja Mercedesin kilpa-autoja. Tyylikkääksi vintage-tapahtumaksi kehittyneeseen Mille Migliaan saavat osallistua autot, jotka ovat ottaneet osaa alkuperäiseen kilpailutapahtumaan vuosina 1927–1957.

Mercedes-Benz Style esitteli ensimmäiset huonekalut Milanossa

Milanon huonekalumessuilla huhtikuussa nähtiin Mercedes-osaamista myös huonekalujen muotoilijana. Uuteen Mercedes-Benz Style –kokoelmaan kuuluvat sohva, lepotuoli, ruoka- ja sivupöydät tuoleineen, hyllyjärjestelmä johon on integroitu kodin viihdekeskus sekä vuode. mallisto on kehitetty yhteistyössä Formitalia Luxury Groupin kanssa. Style-kokoelma heijastaa samaa korkeaa käsityötaitoa sekä materiaalien osaamista, jota on nähty viime vuosien Mercedes-konseptiautoissa. Huonekalumallisto on tilattavissa lokakuusta lähtien.

Berliinissä yhteiskäytössä tuhat smart fortwota

smartin car2go-yhteiskäyttöpalvelun ajoneuvokanta on Berliinissä laajempi kuin missään. Vuokraajien käyttöön on tarjolla jo tuhannen smart fortwon ajoneuvokanta. Autoja voi käyttää suur-Berliinin 250 neliökilometrin laajuisella alueella, ja rekisteröityneitä käyttäjiä on jo yli 2000. Polttomoottorikäyttöiset smartit on varustettu stop-start-järjestelmällä, ilmastoinnilla ja navigaattorilla. Berliinissä on ensimmäistä kertaa käytössä myös car2gon Eco Score –älypuhelinsovellus, joka otetaan käyttöön muissakin yhteiskäyttöpalvelussa mukana olevissa kaupungeissa. Sen avulla kuljettaja saa palautetta ajotavastaan ja polttoaineen kulutuksesta.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä

tai www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi