Mercedes-Benz jatkoi myynnin kasvuaan

• Mercedes-myynti selvästi edelleen yli viime vuoden tason
  • Mercedes-Benz Magazine tarjolla myös tablettiversiona.
  • Uudistunut GLK saadaan Suomeen keskikesällä.
  • ”Kaikkien maasturien äiti”, Mercedes-Benz G-sarja uudistui.
  • Cannesin Kultaista palmua juhlittiin kultaisilla Mercedes-Benzeillä.
  • Suomen ensimmäinen Euro 6 –päästötason linja-auto Kovanen Yhtiöt Oy:lle
  • Daimler keräsi seitsemän hyötyajoneuvo-palkintoa.
  • Fuso Canter Eco Hybrid saapuu Eurooppaan kesän jälkeen.
  • Citaro-polttokennobussit liikennöivät jo Sveitsissä.
  • ”Kaksysi” on Mercedes-Benzin polkupyörämalliston kevään tähti.

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Mercedes-Benzejä myytiin toukokuun aikana 315 kappaletta, mikä toi 4,3 prosentin markkinaosuuden. Ensimmäistä kertaa kokonaismarkkinat olivat jäljessä edellisvuotta. Vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana on myyty 2631 uutta Mercedes-Benziä, mikä on 13,8

prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan vuonna 2011. Malleista suosituimmat olivat toukokuussakin C- ja E-sarjat (112 ja 53 kpl). Dieseleissä Mercedes on 4 suosituin, sillä alkuvuoden autoista 2017 oli dieselkäyttöisiä. Dieseleissä Mercedes-Benzin markkinaosuus oli 8,33 prosenttia.

Neljä Mercedes-Benziä on edelleen 13 suosituimman taksimallin listalla

Mercedes myi taksikäyttöön toukokuussa 44 autoa ja saavutti 28,03 prosentin markkinaosuuden. Taksimarkkinoiden volyymi laski autoveromuutoksen seurauksena. Vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana myytiin 380 autoa, taaten Mercedesille 25,97 prosentin markkinaosuudella.

Suosituimmat Mercedes-mallit olivat E-sarja ( 16 kpl) C-sarja (10 kpl) , Vito ( 7 kpl) ja Sprinter (5 kpl).

mercedes-Benz Magazine tarjolla myös tablettiversiona

Mercedes-Benz Magazinen suomenkielisen iPad-lehden voi nyt ladata Applen sähköisestä kaupasta AppStoresta. Maksuton tablettilehti tuo videoiden ja multimedian kanssa monipuolisen lisän perinteisen printtilehden tarjontaan. Suomalaisessa iPad-lehdessä on mukana painetun lehden parhaat palat sekä lisäkuvia ja videoita. Lehden iPad-version löytää AppStoresta helposti esimerkiksi kirjoittamalla AppStoren hakukenttään Mercedes-Benz Magazine Suomi.

Uudistunut GLK saadaan Suomeen keskikesällä

Mercedes-Benzin kompakti SUV-malli GLK on nyt entistä erottuvampi ulkoa ja sisältä. Tarjolla on kuusi bensiinimoottoria sekä yksi dieselvaihtoehto, joissa kaikissa on vakiona ECO start/stop-automatiikka. Uusina moottoreina esitellään GLK 220 BlueTec 4Matic sekä GLK 250 BlueTec 4Matic. Mukavuus- ja turvavarustelu hipovat täydellisyyttä, esillä tarjolla ovat esimerkiksi jatkuva internet-yhteys sekä neljän kameran valvontajärjestelmä, joka tuottaa 360 asteen kuvan auton ympäristöstä. Autoon saa myös täysautomaattisen Active Parking Assist –pysäköintiavustimen. Sisällä kojelauta, värimaailma, materiaalit sekä valaistus on suunniteltu kokonaan uudelleen.

”Kaikkien maasturien äiti”, Mercedes-Benz G-sarja uudistui

Vuonna 1979 ensiesitelty G-sarja on 33 vuoden jälkeenkin monelle se ainoa oikea maastoajoneuvo. Vuoden 2012 mallit tunnistaa ulkoa mm. keulan led-huomiovaloista ja uusista peileistä. Matkustamon ilmettä piristävät kokonaan uusi kojelauta, keskikonsoli ja Comand Online –infotainment-järjestelmä 17,8-senttisine värinäyttöineen. Aloitusmalli G 350 BlueTecin teho on 155 kW/211 hv. G 500:n 5,5-litrainen V8-moottori tuottaa 285 kW/388 hv tehon. Vakiona on 7G-Tronic Plus –automaattivaihteisto. Uusina vaihtoehtoina G-sarjaan esitellään G 63 AMG ja G 65 AMG. Uudistunut G-sarja saadaan Suomeen syksystä 2012 lähtien. Hinnat alkavat 162 288,21 eurosta.

Cannesin Kultaista palmua juhlittiin kultaisilla Mercedes-Benzeillä

Tämän kevään Cannesin filmijuhlien shuttle-kuljetukset hoidettiin poikkeuksellisen ylellisissä tunnelmissa. Mercedes-Benz ja AMG tarjosivat festivaalin VIP-vieraiden käyttöön kullatun Mercedes-malliston. Cannesin ja lähikaupunkien kaduilla sukkuloi esimerkiksi kullanhohtoinen Mercedes-Benz SL 65 AMG ”45th Anniversary”, joka juhlisti yhtä aikaa Sl-mallin 60-vuotista historiaa sekä AMG:n 45. toimintavuotta. Mercedes-AMG tarjosi juhlavieraille myös mahdollisuuden henkilökohtaisiin AMG-testiajoihin Ranskan Rivieran rannikolla.

Suomen ensimmäinen Euro 6 –päästötason linja-auto Kovanen Yhtiöt Oy:lle

Uusi Mercedes-Benz Travego Edition 1 on ensimmäinen linja-auto, joka täyttää Euro 6 –päästövaatimukset. Suomessa ensimmäinen auto luovutettiin toukokuussa Kovanen Yhtiöt Oy:n tilausajoliikenteeseen. Auton teknisiä ominaispiirteitä ovat X-PULSE –polttoaineen ruiskutusteknologia, SCR, AdBlue-lisäaineen ruiskutus, pakokaasujen kierrätys, hiukkassuodatin, kolmevaiheinen pakokaasujarru sekä epäsymmetrinen pakokaasuahdin. Vaikka Euro 6 –luokitus vaaditaan vasta vuonna 2014, ympäristöystävälliset ajoneuvoratkaisut ohjaavat jo nyt kuljetusten valintoja yritysten pyrkiessä pienentämään omia hiilijalanjälkiään.

Daimler keräsi seitsemän hyötyajoneuvo-palkintoa

Saksalaisen ETM-kustannustalon lukijaäänestys osoittautui täydelliseksi menestykseksi Daimlerin hyötyajoneuvoille. Kolmen autoalan lehden noin 8000 lukijaa valitsivat Daimlerin valmistamat automallit sekä tuotteet voittajiksi peräti seitsemässä kategoriassa. Parhaiksi hyötyajoneuvoiksi luokissaan valittiin Mercedes-Benz Actros (kahdessa sarjassa) sekä Sprinter, Tourino ja Citaro. Parhaiksi palvelutuotteiksi valittiin CharterWay- ja TruckWorks. Esimerkiksi Sprinterille voitto oli jo 17. peräkkäinen. Valinnat tehtiin yhteistyössä Saksan katsastusviranomaisen Dekarn insinöörien kanssa. Voittajat seulottiin esiin kaikkiaan 22 tuoteryhmässä yli 180 mallisarjasta.

Fuso Canter Eco Hybrid saapuu Eurooppaan kesän jälkeen

Fuso Canter Eco Hybrid on maailman ensimmäinen kuorma-auto, jossa yhdistyvät hybriditekniikka ja automaattivaihteisto. Uuden DUONIC-kaksoiskytkinvaihteiston ominaispiirteitä ovat ajomukavuus ja erinomainen taloudellisuus. Hybridiratkaisun ansiosta moottorin typpioksidi- ja hiukkaspäästöt ovat 30 prosenttia pienemmät kuin Japanin päästövaatimukset dellyttävät. Perinteiseen dieselmoottoriseen Canteriin verrattuna polttoainetta kuluu 25 prosenttia vähemmän. Fuson tavoitteena onkin olla johtava vihreän teknologian valmistaja. Fuso Canter Eco Hybridin myynti Japanissa on jo alkanut, ja Eurooppaan malli saapuu kesän jälkeen.

Citaro-polttokennobussit liikennöivät jo Sveitsissä

PostAuto Schweiz Ag on ensimmäinen sveitsiläisyritys, joka on tuonut polttokennoteknologian julkisen liikenteen käyttöön. Bruggissa Aargaun kantonissa on vuoden 2011 lopusta liikennöinyt viisi Mercedes-Benz Citaro FuelCell Hybrid –bussia, joiden polttoaineena on puhdas vety. Bruggin alue on vetykäytölle loistava testikenttä, koska autojen reitit risteilevät kaiken tyyppisillä teillä sekä taajamissa että maaseudulla. Kantoni tukee projektia 1,5 miljoonalla frangilla. PostAuto arvioi vedyn ansiosta pienentävänsä CO2-päästöjä noin 2000 tonnilla viiden vuoden testivaiheen aikana.

”Kaksysi” on Mercedes-Benzin polkupyörämalliston kevään tähti

Mercedesin kesän 2012 polkupyörämalliston johtotähti on fitnesspyörä ”Twentyniner” eli ”Kaksysi”, jonka nimi juontuu 29-tuumaisista renkaista. Valkoisen ja hopean värisen pyörän etuja ovat entistä parempi pito ja veto sekä soveltuvuus myös entistä pidemmille pyöräilijöille. Runkokorkeuksia on kolme: 49, 52 ja 55 senttiä. Mallistoon kuuluvat myös täysjousitettu maastopyörä, retkipyörä, lasikuiturakenteinen kilpapyörä sekä hyvin muunneltava lastenpyörä. Mercedes-Benz-polkupyörät valmistetaan yhteistyössään saksalaisen ADP Rotwildin kanssa.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä

tai www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi