Mercedes-Benz kaikkien aikojen myyntiennätykseen Suomessa

• Markkinaosuus 5.5 % ja 6516 henkilöauton rekisteröinti ovat molemmat uusia kaikkien aikojen ennätyksiä
  • Myynti lisääntyi 10,8 prosenttia ja 637 kappaletta edellisvuoden 5879 autosta
  • Yritysmyynnissä Mercedes-Benz on jo maan 7. suosituin automerkki
  • Toimitusjohtaja Kenneth Strömsholm: ennätys on määrätietoisen ja pitkäjänteisen työn tulos
  • Mercedes-Benz jatkoi vahvana taksiykkösenä Suomessa vuonna 2017
  • Kuukauden luku: 54 875

6516 uutta henkilöautoa on Mercedes-Benzin uusi ennätys Suomessa

Mercedes-Benzin kokonaisrekisteröinnit vuonna 2017 päätyivät uuteen kotimaiseen ennätykseen, kun asiakkaille toimitettiin kaikkiaan 6516 uutta henkilöautoa. Ensirekisteröinnit lisääntyivät 10,8 prosenttia ja 637 autoa vuoteen 2016 verrattuina. Mercedes-Benzin markkinaosuus nousi ennätykselliseen 5,5 prosenttiin edellisvuoden 4,9:stä. Mercedes-Benz oli maan 9. myydyin henkilöautomerkki ja samalla kirkkaasti eniten rekisteröity saksalainen premium-merkki.

Kymmenen eniten rekisteröidyn automerkin joukossa Mercedes-Benz oli yksi niistä neljästä, jotka onnistuivat kasvattamaan myyntiään vuonna 2016. Samalla kasvoi ero muihin saksalaisiin premium-merkkeihin niin, että vuoden lopussa  BMW oli jäljessä 1507 autoa ja  Audi oli perässä 916 autoa.

Kysytyin Mercedes-malli oli E-sarja, jonka rekisteröinnit kasvoivat 55,5 prosenttia 1595 autoon. Uudessakaupungissa  valmistettava A-sarja kirjasi 30 prosentin kasvulukemat (984 kpl) ja niin ikään kotimainen GLC peräti 58,5 prosentin kasvun (599 kpl). Sen tuntumassa on CLA-sarja 562 autolla.

Yritysmyynnissä Mercedes-Benz oli maan 7. suosituin merkki, sillä autoista 2013 toimitettiin työsuhdekäyttöön (+ 7,8 %). Yrityskäytössä suosituimmat ovat tasaluvuin C- ja E-sarjat: kummatkin mallit löysivät 385 uutta yrityskäyttäjää vuonna 2017.

”Mercedes-Benzin Suomessa saavuttama ennätys on määrätietoisen ja pitkäjänteisen työn tulos”, Veho Oy Ab:n toimitusjohtaja Kenneth Strömsholm summaa vuodesta 2013 jatkuneen positiivisen kehityksen välitilinpäätöstä. ”Tänä päivänä Mercedes-Benz on yhä useamman autonostajan varteenotettava vaihtoehto. Tähän on malliston laajenemisen ohella ollut kiistatta suuri vaikutus myös Valmet Automotiven roolilla päämiehemme luotettavana ja tuotannoltaan kasvavana kumppanina. Tämän ansiosta Mercedes-Benz nähdään laajasti myös maamme talouden kannalta tärkeänä tuotteena.”

Mercedes-Benz jatkoi vahvana taksiykkösenä Suomessa vuonna 2017

Uusia Mercedes-Benz-takseja toimitettiin 741 kappaletta vuonna 2017, ja markkinaosuus oli 28,9 prosenttia (+ 16,3 %). Toiseksi suosituin taksimerkki oli Volvo yli 300 autoa pienemmällä menekillä. Joulukuussa kahden kärkimerkin ero oli suorastaan dramaattinen, kun Mercedes-Benz toimitti taksikäyttöön 61 ja Volvo vastaavasti 14 autoa. Suomen kolmen eniten myydyn taksimallin joukossa on kaksi tähtikeulaista autoa. Maan ehdottomasti suosituin taksimalli on edelleen E-sarja 464 auton toimituksilla (+33,7 %). Listan kolmantena on Sprinter 137 autolla.

Kuukauden luku: 54 875

Valmet Automotiven Uudessakaupungissa valmistamat Mercedes-Benzin A- ja GLC-sarjan autot vaikuttivat voimakkaasti Suomen kauppataseeseen vuonna 2017. Kauppalehden kokoamien tietojen mukaan (KL 29.12) Suomi vei henkilöautoja Saksaan tammi-syyskuussa 2017 yhteensä 54 875 kappaletta. Viennin arvo oli lähes 1,3 miljardia euroa. Viime vuonna autoja vietiin 31 593. Saksa oli tammi-syyskuussa Suomen suurin vientimaa, ja tavaraviennin arvo sinne kasvoi viidenneksen vuoden 2016 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi