• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz kilpailee ainoana autonvalmistajana tänä vuonna sekä F1-kuninkuusluokassa että sähköisessä Formula E -sarjassa

• F1-kisakausi starttaa Melbournesta, Valtteri Bottas erinomaisissa alkuasetelmissa
  • Hopeanuolet nähdään myös sähköisessä Formula E -sarjassa loppuvuoden aikana

Formula 1 -kausi starttasi tänään Australian Melbournessa, ja Mercedes-AMG Petronas Motorsport kuljettajineen lähtee uuteen kauteen erinomaisista lähtökohdista. Talli on voittanut viisi kuljettajien mestaruutta ja viisi tallimestaruutta putkeen vuosien 2014–2018 välillä. Tallin kuljettajina jatkavat Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas, joille on annettu mahdollisuus kilpailla rehdisti myös toisiaan vastaan uuden kauden käynnistyessä.

Mercedes-AMG Petronas Motorsport -tallin kaksi autoa ajoivat yhteensä nelipäiväisten talvitestien aikana kaikkiaan 1190 kierrosta Circuit de Barcelona-Catalunyan radalla. Uusilla Mercedes-AMG F1 W10 EQ Power+ -autoilla kierrettiin rataa yhteensä 5539 kilometriä. Testien loputtua Hamilton oli kellottanut talvitestien 2. parhaan ajan 1:16.224 ja oli tällä lukemalla vain 3 tuhannesosaa jäljessä Sebastian Vettelin Ferrarilla saavuttamasta ajasta. Bottas sijoittui kolmanneksi ajalla 1:16.561.

”Kilpailu tulee olemaan tänä vuonna erittäin, erittäin kovaa, mutta odotamme haastetta innokkaasti. Meidän on vielä löydettävä lisää suorituskykyä, jos mielimme olla kilpailukykyisiä Melbournessa”, Valtteri Bottas kommentoi talvitestien tauottua.

Valtteri Bottakselle uusi F1-kausi merkitsee myös uutta tukijaa, kun suomalainen Konecranes aloitti Mercedes-AMG Petronas Motorsport -tallin virallisena toimittajana. Talli käyttää Konecranesin laitteita teknologiakeskuksessaan Ison-Britannian Brackleyssä, ja yritys toimittaa tallin käyttöön muun muassa uuden TRUCONNECT-etävalvontajärjestelmän. Näkyvä merkki yhteistyöstä on Bottaksen kilpailuasun hihassa, joukkueen rekoissa, tallin viestinnässä sekä verkkosivuilla näkyvä Konecranes-logo.

Melbournen Albert Parkin 5,3 kilometriä pitkällä katuradalla ajetaan F1-kilpailu nyt 24. kerran. Kyseessä on jo 83. Australian Grand Prix -kisa. Kilpailu nähdään 17.3. alkaen klo 7.10 Suomen aikaa.

Uusi aluevaltaus: Hopeanuolet nähdään myös sähköisessä Formula E -sarjassa

Geneven autonäyttelyssä nähty Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 01 -kilpa-auto kertoi moottoriurheilun seuraajille, millä tavalla Mercedes-Benz aikoo laajentaa läsnäoloaan autourheilun huipulla. Sähköiset Hopeanuolet osallistuvat Formula E -kilpasarjaan jo kaudella 2019/2020. Tähtimerkin ensimmäiset kisat uudessa luokassa ajetaan loppuvuonna kahden auton voimin. Mercedes-Benzistä tulee näin ensimmäinen ja ainoa autonvalmistaja, joka kilpailee omalla kalustolla sekä perinteisessä F1- että uudessa Formula E -sarjassa.

”Olemme luonnollisesti työskennelleet projektin parissa jo jonkin aikaa, mutta nyt olemme päässeet toteutusvaiheeseen. Formula E tulee kuitenkin olemaan meille kokonaan uusi pelikenttä, joten työtä on paljon edessä. Haluamme silti kiihkeästi osoittaa sähköisten voimalinjojemme suorituskyvyn autourheilussa ja antaa samalla positiivista boostia koko uudelle EQ-tuotemerkillemme”, Mercedes-Benzin moottoriurheilujohtaja Toto Wolff vakuuttaa.

Tekniset tiedot: Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 01

Mitat

Pituus                                                                    5160 mm

Leveys                                                                  1770 mm

Korkeus                                                                1050 mm

Raideleveys edessä                                            1553 mm

Raideleveys takana                                             1505 mm

Maavara                                                                   75 mm (max)

Akseliväli                                                              3100 mm

Minimipaino (ml. kuljettaja)                                  900 kg (Akku: 385 kg)

Suorituskyky

Akun paino                                                          385 kg

Akun kapasiteetti                                                52 kWh

Akun latausaika                                                  n. 45 minuuttia

Teho (harjoitukset ja aika-ajot)                           max 250 kWh (340 hv)

Teho (kilpailu)                                                     max 200 kW (272 hv)

Attack-moodi                                                       max 225 kW (306 hv)

Fan Boost                                                            max 250 kW (340 hv)

Huippunopeus                                                     280 km/h

Kiihtyvyys 0–100 km/h                                        n. 2,8 sekuntia

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Tuotteeseen liittyviä lisätietoja:

Pekka Koski, Veho henkilö- ja pakettiautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490