Mercedes-Benz kunnioittaa konsertilla 150-vuotiasta Steinwayta

Tiedotusvälineille 10.11.2003 Julkaisuvapaa heti Mercedes-Benz kunnioittaa konsertilla 150-vuotiasta Steinwayta · Noin 12 000 osasta käsityönä kootut Steinway-flyygelit kuuluvat yhä soitinmaailman ehdottomalle huipulle · Steinway & Sonsin historiaan kuuluu myös Mercedes-Benzin lisenssivalmistus Yhdysvalloissa 1900-luvun alussa · Suomessa Veho Group Oy Ab ja F-Musiikki Oy kunnioittavat soitinvalmistajien elämäntyötä Olli Mustosen juhlakonsertilla Finlandia- talossa 13.10. Soitinrakentaja Henry E. Steinway määritteli toimintaperiaatteensa yksinkertaisesti: "Tavoitteemme on rakentaa paras mahdollinen piano". Niinpä tänäänkin Steinway & Sons -flyygelien sointi ihastuttaa pianisteja ja yleisöä kaikkialla maailmassa. Muusikoille Steinway & Sonsin instrumentit merkitsevät saavutettavissa olevaa täydellisyyttä. Automaailmassa sama määre liitetään Mercedes- Benziin. Siksi Mercedes-Benz juhlistaakin Steinwayn 150-vuotista taivalta myös Suomessa. Helsingissä 13. lokakuuta järjestettävässä solistikonsertissa esiintyy pianotaiteilija Olli Mustonen. Steinwayn salaisuus on soitinten ehdottomassa laadussa Saksalainen vuonna 1797 syntynyt Heinrich Engelhard Steinweg rakensi ensimmäisen flyygelinsä omassa keittiössään vuonna 1836. Steinweg muutti perheineen Amerikkaan vuonna 1850 ja muutti nimensä Henry E. Steinwayksi. Steinway & Sons -soitintehdas perustettiin 5.3.1853. Sittemmin Steinwayn pojat Henry Jr., Theodore ja William jatkoivat yrityksen toimintaa. Toinen tehdas avattiin Hampuriin vuonna 1880. Nykyisin soittimet valmistaa Steinway Musical Instruments Inc. Yritys työllistää nykyisin noin tuhat pianonrakentajaa, joiden voimin syntyy 3200 flyygeliä ja 700 pianoa vuodessa. Alusta asti Steinway & Sonsin instrumentit ovat saaneet mainetta ehdottoman korkealla laadullaan. Jokaisen flyygelin äänipohjaan käytetään kuusta, runkoon ja viritystukkiin pyökkiä, mahonkia ja vaahteraa, ulkokuoreen taas valkopyökkiä. Puuta kuivataan ulkona 1-2 vuotta ja sen jälkeen sisätiloissa 3-6 kuukautta. Kaikkine työvaiheineen flyygelin valmistus voi kestää jopa kolme vuotta. Jopa 80 prosenttia Steinwayn valmistuksesta on edelleen puhdasta käsityötä, ja yhteen flyygeliin tarvitaan 12 000 täydellisesti yhteen sopivaa osaa. Steinway & Sons on toimintansa aikana saanut yli 120 pianonrakentamiseen liittyvää patenttia. Musiikkimaailman taideteosta luotaessa kaikki työvaiheet tarkistetaan yksityiskohtaisesti - aivan samoin kuin huippuluokan autoja valmistettaessa. Jokaisen Steinwayn kantakortista löytyvät tarkastajien allekirjoitukset. Ennen luovutusta asiakkaalle flyygelissä tarkistetaan säädöt, intonaatio, pintojen viimeistely ja viritys. Suomen vanhin Steinway-flyygeli on vuodelta 1878 ja valmistusnumeroltaan 39837. Vanhin piano on valmistettu New Yorkissa 1882. Molemmat löytyvät Naantalista. Steinwayn tehtaalla syntyi "amerikkalainen Mercedes" William Steinwayn ja Gottlieb Daimlerin yhteinen ystävä Wilhelm Maybach saattoi auto- ja pianotehtailijan yhteen, ja vihdoin 1888 syntyi Daimler Motor Company of America.Vuonna 1904 Steinway & Sonsin tuotantolinjalta New Yorkin Astoriassa rullasi ulos ensimmäinen "amerikkalainen Mercedes" - täysin saksalaisen esikuvansa kaltainen loistoauto. Samalla William Steinway sai haltuunsa Mercedes-Benzin merkkiedustuksen Yhdysvalloissa. Ensimmäinen "amerikkalainen Mercedes" valmistui monien vaiheiden jälkeen vasta Steinwayn ja Daimlerin kuoltua. Daimler-Benz AG:n museon kokoelmiin vuodesta 1964 kuulunut "amerikkalainen Mercedes" on vuosimallia 1904/5. Auton tuolloinen myyntihinta oli 7 500 dollaria, ja sitä mainostettiin maineikkaan esikuvansa "osa osalta täydellisenä kopiona". Auton pituus on 4,4, leveys 1,8 ja korkeus 1,85 metriä. Nelisylinterinen 6,8-litrainen moottori kehittää tehoa 45 hv/1200 rpm ja tuottaa aikansa autokaunottarelle noin 75 kilometrin tuntinopeuden. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta: www.mercedes-benz.fi /lehdistö käyttäjätunnus: mercedes salasana: press Kuvat Infokanavan, Materiaalipankin (MB kuvapankki) osassa: Näyttelyt ja tapahtumat. Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/09/20031009BIT01170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/09/20031009BIT01170/wkr0002.pdf