• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz kuorma-autoperheen uusin tulokas: Zetros -maastokuorma-auto vie perille haastavassakin ympäristössä

• Alunperin sotilasajoneuvoksi suunniteltu saa nyt siviiliversionsa, maailman enimmäisenä Suomeen luovutettuna. • Helppo läpikulku moottorin takana olevassa ohjaamossa, ensiluokkaiset maastoajo-ominaisuudet sekä persoonallinen nokkamallin ulkonäkö. . • Korkeatasoinen ergonomia lisää turvallisuutta ja viihtyvyyttä. • Jokapyöräveto takaa erinomaisen kulkukyvyn ja pidon kaikkein hankalimmassakin maastossa. • Kaksi- ja kolmiakseliset versiot täydentävät suosittua Mercedes-Benz-kuorma-automallistoa. • Komponenteissa on hyödynnetty suursarjavalmistusta. • Maailmanlaajuinen huolto- ja varaosaverkosto varmistettu.

Mercedes-Benz Zetros Jokapyörävetoinen, nokkamallisella ohjaamolla varustettu Zetros on saatavana sekä kolmiakselisena teliversiona, malli 2733 A 6x6, että kaksiakselisena mallina 1833 A 4x4. Nämä Zetros-maastokuorma-autot täydentävät Mercedes-Benzin kuorma-automalliston: tutut Actros-, Axor- ja Atego-mallistot ja tietysti ”lähisukulaismalli” Unimogin. Zetros-konseptilla on useita etuja muihin markkinoilla oleviin maastokuorma-autoihin verrattuna. Se hyödyntää pitkälti jo käytännössä koeteltuja ja suurina sarjoina tuotettuja komponentteja Axor- ja Actros-mallien nelivetoversioista. Nämä yhdistyvät ohjaamomoduuliin, joka perustuu Mercedes-Benz Axorin ”Global Cockpit” -ratkaisuun ja Axorin ohjausjärjestelmään. Tämä tuo tavallisen Mercedes-Benz-kuorma-auton korkealuokkaisen ja laajalti arvostetun ergonomian myös erikoiskäyttöön tarkoitettuun maastokuorma-autoon. Väärästä käytöstä johtuvat vahingot ja kuljettajakoulutuksen tarve vähenevät, kun koko mallisto hyödyntää standardoitua ohjaamon rakennetta ja hallintalaitteiden sijoittelua. Zetrosissa yhdistyvät erinomainen suorituskyky ehdottomaan luotettavuuteen ja kustannustehokkuuteen. Ohjaamo moottorin takana: helppo kulku läpi ohjaamon, tilaa myös tavaroille Tasainen ohjaamon lattia helpottaa liikkumista Zetrosin sisällä. Kolmen erillisistuimen lisäksi ohjaamosta löytyy tarpeellista tilaa työkaluille ja muille tavaroille. Kuljettajan paikka etuakselin takana on edullinen ohjattavuuden kannalta erityisesti maastoajossa. Suhteellisen matala rakenne mahdollistaa tarvittaessa Zetrosin kuljettamisen rautateitse tai jopa lentorahtina. Eteenpäin kallistettavan konepeiton ansiosta huoltokohteet ovat tarvittaessa helposti käsillä. Erinomainen etenemiskyky kaikkein vaikeakulkuisimmassakin maastossa Mercedes-Benz Zetros on suunniteltu erittäin hankalaa maastoa varten ja on luonnollisesti varustettu jatkuvalla jokapyörävedolla. Jakovaihteisto on kaksivaiheinen ja sen 1:1,69 -suhteen maastovälitys lisää vetovoimaa jopa 70 prosenttia äärimmäisissä oloissa. Sekä taka-akselilla, etuakselilla että keskitasauspyörästöllä on kytkettävät mekaaniset tasauspyörästöjen lukot. Vakiorengaskoko yksikköpyörin 14.00 R 20 on eduksi maastossa ja lisää pitoa, kun takapyörät seuraavat etupyörän urassa. Zetros ei myöskään pelkää vettä: vakiokahlaussyvyys on 80 senttiä ja valinnaisilla muutoksilla se kasvaa 110 senttiin. Zetrosin voimanlähteenä palvelee 900-sarjan suora kuutosmoottori OM 926 LA. Kompakti ja kevyt turboahdettu 7,2-litrainen diesel tuottaa 240 kW (326 hv) tehon ja 1300 Nm maksimiväännön kierroslukualueella 1200¬–1600 rpm. Moottori on osoittanut luotettavuutensa lukemattomia kertoja paitsi Mercedes-Benz-kuorma-autoissa, myös maastokäytössä. Voima välitetään hydraulisesti vaihtavalle Mercedes-Benz G 131 -vaihteistolle, jossa on kahdeksan vaihdetta eteen ja tiheästi välitetty maastoajovaihde. Vaihtoehtona on saatavilla täysin automaattinen vaihteisto. Erittäin jykevät etu- ja taka-akselit sallivat edessä 7,5 tonnin (optiona 9 tonnin) ja takana 9 tonnin akselimassat. Haastavia käyttöoloja silmällä pitäen Zetros on varustettu rumpujarruin ja lehtijousin sekä edessä että takana. Ratkaisut mahdollistavat vaurioiden korjaamisen helposti rankoissakin olosuhteissa. Koska erikoisajoneuvo Zetros hyödyntää muunneltuja Actros 4x4 -komponentteja sarjatuotannosta, on maailmanlaajuinen huolto- ja varaosapalvelu varmistettu. Muuntuva konsepti: monenlaiset ratkaisut mahdollisia Kaksiakselisen Zetrosin akseliväli on 4800 mm ja kolmiakselisen 4750 + 1450 mm. Alustat painavat vastaavasti 8,6 ja 10,5 tonnia ja sallitut kokonaispainot ovat 16/18 ja 25/27 tonnia. Standardialustan rungon pituus on 5,1 tai 6,2 metriä. Myös muita kokoja on saatavilla. Zetros erikoismaastokuorma-autot valmistetaan Mercedes-Benzin tehtaalla Wörthissä. Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja: www.media.daimler.com www.mercedes-benz.fi/Zetros Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 050 383 4490, karin.backlund@veho.fi Harri Arpalahti, Veho Gorup Oy Ab, johtaja, Erikoismyynti, puh. 0500 404 079, harri.arpalahti@veho.fi Risto Eränen, Veho Group Oy Ab, myyntipäällikkö, Erikoismyynti, puh. 050 3377 469, risto.eranen@veho.fi