Mercedes-Benz laajenee pickup-segmenttiin upealla X-sarjalla

• Raskaiden Mercedes-Benz-kuorma-autojen kysyntä vilkastui yli kolmanneksella
  • Mercedes-Benz on yli 700 autoa edellä viime vuotta Suomessa
  • Kuukauden luku: 5 555 555
  • Mercedes-Benz testaa lentokenttien automaattista lumenpoistoa Arocs-kalustolla
  • Daimler valmistautuu Brasilian uuteen nousuun 600 miljoonan investoinneilla

Daimlerin automyynti kasvoi 9 prosenttia 3. vuosineljänneksellä

Daimler AG toimitti asiakkailleen heinä-syyskuun välisellä 3. vuosineljänneksellä yhteensä 824 100 ajoneuvoa (+ 9%). Kyseessä on uusi kolmen kuukauden ennätys yhtiön historiassa. Mercedes-Benz-henkilöautojen osuus tästä oli 597 300 autoa (+6 %) ja Daimler Trucksin raskaiden ajoneuvojen 126 600 autoa (+30 %). Mercedes-Benzille kirjattiin syyskuun jälkeen jo 55. peräkkäinen ennätyskuukausi autokaupassa. Daimlerin liikevaihto nousi 40,8 miljardiin euroon (+6 %). 3. neljänneksen vertailukelpoinen liikevoitto oli 3,5 miljardia ja tulos 2,3 miljardia euroa. ”Ollaksemme kilpailukykyinen ja kannattava myös jatkossa meidän on pysyttävä ketteränä ja joustavana ja kehitettävä toimintojamme jatkuvasti”, Daimlerin talousjohtaja Bodo Uebber kommentoi.

Mercedes-Benz X-sarja lanseerataan Suomessa 22. marraskuuta

Mercedes-Benz laajenee jännittävään uuteen tuotesegmenttiin vielä tässä kuussa, kun kauan odotettu ja suurta ennakkokiinnostusta herättänyt X-sarjan pickup lanseerataan Suomessa 22.11. alkaen. Auto on jo esitelty medialle Mäntyharjulla, jossa lehdistö pääsi koeajamaan X-sarjaa ja testaamaan sen suorituskykyä sekä maantiellä että maastossa. Marraskuun 22. päivästä alkaen X-sarja on nähtävänä ja koeajettavana kaikissa Mercedes-Benz-pakettiautoja myyvissä liikkeissä.

Uuden X-malliston hinnat alkavat 47 725 eurosta (2-paikkainen X 220 d 4Matic3.25/32 Pure). Sama auto 5-paikkaisena maksaa 61 593 euroa. Toinen moottorivaihtoehto on 250 d. X-sarjan vakiovarusteisiin kuuluvat aina muun muassa aktiivinen jarruavustin, alamäkihidastin, kaista-, liikennemerkki- ja liikkeellelähtöavustimet, viisi turvatyynyä, Mercedes me -moduuli sekä Mercedes-Benz-hätäpuhelujärjestelmä.

Raskaiden Mercedes-Benz-kuorma-autojen kysyntä vilkastui yli kolmanneksella

Mercedes-Benzin raskaita yli 16-tonnisia kuorma-autoja on toimitettu asiakkaille tänä vuonna jo 471 kappaletta eli 122 enemmän kuin vastaavaan aikaan 2016. Kuorma-autojen raskassarjalaisten kysyntä on kasvanut 35 prosenttia, ja markkinaosuus on 19,5 %. Mercedes-Benz on maan 3. suosituin raskaaseen ammattikäyttöön valittu kuorma-automerkki. Uusia Mercedes-Benz-pakettiautoja ensirekisteröitiin tammi-lokakuussa 1510 kappaletta. Markkinaosuus on 11,6 prosenttia, ja toimitukset lisääntyivät 17,7 prosenttia.

Mercedes-Benz on yli 700 autoa edellä viime vuotta Suomessa

Mercedes-Benz on 14,6 prosentin kasvuvauhdissa. Kymmenen eniten myydyn henkilöautomerkin joukossa tämän vuoden kasvuprosentti on 3. korkein.  Uusia henkilöautoja on toimitettu asiakkaille 5662 kappaletta, joista 472 lokakuun aikana. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna Mercedes-Benzin asiakastoimitukset ovat yli 700 autoa edellä. Markkinaosuus on 5,6 prosenttia, kun se oli viime vuonna vastaavaan aikaan 4,9 %. Yrityskäyttöön on tänä vuonna toimitettu 1651 autoa eli 13,5 % viimevuotista enemmän.

Kysytyin malli on E-sarja (1453 kpl, +70,9 %). Rekisteritilaston kakkosena on C-sarja (1159 autoa). Hyvässä vauhdissa ovat Uudessakaupungissakin valmistettavat A-sarja (856 kpl, + 29,7 %) ja GLC (511 kpl, + 60,2 %). Kannassa tulee CLA 479 toimitetulla autolla. Yrityssektorin suosituimmat ovat E- ja C-sarjat (330 ja 317 kpl).

Taksikaupassa Mercedes-Benzin osuus on 28,4 % yhteensä 628 toimitetulla autolla ja 20,8 prosentin kasvulla. Markkinajohtaja on E-sarja: koko vuonna 409 autoa ja 18,5 prosentin osuus taksiasiakkaista. Sprinter on 4. suosituin taksimalli yhteensä 111 autolla. Lokakuun jälkeen Sprinter on vain viiden auton päässä 3. suosituimmasta taksimallista Ford Mondeosta.

Kuukauden luku: 5 555 555

Mercedes-Benzin kompaktiluokan autoja on toimitettu 20 vuodessa yli 5 555 555 kappaletta. Alkuperäinen A-sarjan Mercedes-Benz esiteltiin 18.10.1997 Rastattissa, ja sen jälkeen A-sarjalaisia on toimitettu asiakkaille yli kolme miljoonaa kappaletta. Merkittävä muutos mallissa tapahtui vuonna 2011, jolloin A-sarjan sai entistä nuorekkaamman ilmeen – eikä suotta, sillä tänään A-sarjan asiakkaat ovat keskimäärin 13 vuotta nuorempia kuin vuonna 2011. Samalla kompaktimallisto on laajentunut käsittämään kaikkiaan viisi vaihtoehtoa. A-sarjan lisäksi tarjolla ovat B-sarja, CLA, CLA Shooting Brake sekä GLA.

Mercedes-Benz testaa lentokenttien automaattista lumenpoistoa Arocs-kalustolla

”Me emme ainoastaan puhu uusista teknologioista. Me tuomme sitä käytäntöön”, Daimler Trucksin johtaja Martin Daum määrittelee yhtiönsä kunnianhimoisen kehitysprojektin. Daimler AG testaa yhteistyössä Fraport-lentokenttäyhtiön kanssa lentoasemien automatisoitua auraamista ja lumenpoistoa. Testit toteutetaan entisen Pfersfeldin lentotukikohdan kenttäalueella Saksassa. Testissä yhteistoiminnalliset ja täysin autonomiset Mercedes-Benz Arocsit puhdistavat kiitorata-alueen lumesta ajamalla tarkkaan säädetyssä muodostelmassa. Perinteiseen aurauskalustoon verrattuna autonomisilla aura-autoilla tavoitellaan entistä nopeampaa, tehokkaampaa ja turvallisempaa lumenpoistoa lentokentille tilanteissa, joissa säätila vaihtuu nopeasti ja lentokenttäviranomaisten on kyettävä pitämään kiitoradat joka hetki käytössä.

Daimler valmistautuu Brasilian uuteen nousuun 600 miljoonan investoinneilla

Daimler AG ja sen tytäryhtiö Mercedes-Benz do Brasil investoivat viiden vuoden aikana 600 miljoonaa euroa hyötyajoneuvotoimintoihinsa Brasiliassa. Vaikka uusien kuorma-autojen ja kuljetuskaluston kysyntä Brasiliassa on vielä toistaiseksi heikkoa, kasvun merkit orastavat jo. Melkein puolet maan kuljetuskalustosta on yli 20 vuotta vanhaa, joten patoutunutta investointitarvetta on valtavasti. Daimlerin investoinnit käytetään tuotevalikoiman modernisointiin, uusiin digitaalisiin palveluihin sekä kahden paikallisen tehtaan nykyaikaistamiseen. Vuodesta 2010 lähtien Daimler on sijoittanut toimintoihinsa Brasiliassa noin miljardi euroa.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.vehotrucks.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Nina Uschanov, Veho Hyötyajoneuvot, markkinointi- ja PR-päällikkö, puh. 050 4421 522, nina.uschanov@veho.fi