Mercedes-Benz loisti premium-myynnissä ja huoltovertailussa

• Mercedes-Benz-henkilöautot lähes 12 prosentin kasvutahdissa
  • Merkkikorjaamo korjasi selkeän voiton Tekniikan Maailman huoltokorjaamovertailussa
  • Mercedes-Benz jatkaa kesään taksimyynnin ykkösenä
  • Kuukauden luku: 1000
  • Porschen teknologiapalkinto Mercedes-Benzin OM 654 -dieselmoottorille
  • Vito ja Sprinter lisäsivät suosiotaan Suomessa kevään aikana
  • Sprinter siivitti Mercedes-Benz Vansin huipputulokseen vuoden 1. neljänneksellä
  • VehoBlogi avattu!
  • Mercedes-Benz kasvoi kaksi kolmannesta kuorma-autojen raskassarjassa
  • Kansallinen museoajoneuvopäivä näkyy Veho Mercedes-Benz Airportissa 10.6
  • Vertailutesti todisti: Actrosin uusi moottorisukupolvi säästää polttoainetta
  • ”Jos aerodynamiikka on pielessä, menetetään downforcekin”

Mercedes-Benz-henkilöautot lähes 12 prosentin kasvutahdissa

Mercedes-Benzin kevätkausi on ollut menestyksekäs kaikilla mittareilla. Markkinaosuus viiden kuukauden jälkeen on lähes 5,4 prosenttia eli ainoana premium-automerkkinä yli 5 prosentin lukemissa. Viiden kuukauden aikana on myyty 2878 uutta Mercedes-Benz-henkilöautoa – 300 enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Mercedes-Benzin kasvuprosentti on 11,7 prosenttia, mikä on 3. korkein lukema maan kymmenen suosituimman henkilöautomerkin joukossa. Toukokuun luvut olivat 625 autoa ja 5,7 % osuus autokaupasta. Viime vuoden toukokuuhun verrattuna tähtimerkin kasvuprosentti oli huimat 33,8 %.

Eniten myyty malli on E-sarja, jota on ensirekisteröity viidessä kuukaudessa 742 kappaletta (+119,5 %). Toukokuussa myytiin 181 uutta E-sarjalaista eli lähes kolme kertaa enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Hyvässä vauhdissa ovat Uudessakaupungissakin valmistettavat A-sarja (394 kpl) ja GLC (288 kpl). Aivan sen kannassa tulee CLA 287 myydyllä autolla. Yritysmyynnin osuus on viidessä kuukaudessa 747 autoa (+10,3 %). Yritysmyynnissä suosituimmat ovat E- ja C-sarjat.

Merkkihuolto oli ylitse muiden, kun Tekniikan Maailma vertaili kuutta pääkaupunkiseudun huoltokorjaamoa (TM 11/2017). Vertailun selkeä ykkönen oli merkkikorjaamo Veho Olari, joka korjasi Mercedes-Benz-huollosta 18/20 pistettä ja palvelusta 16/20 pistettä. ”Vertailun ainoa merkkikorjaamo Veho oli selvä voittaja erityisesti työn laadussa. Mercedes-Benzin korjauksessa onnistuttiin mainiosti, ja lähes kaikki vikakohteet havaittiin´”, TM summaa. Lehti kiitti myös sitä, että huolto tehtiin iltavuorona. Testin muut viisi korjaamoa eivät olleet valmistajan valtuuttamia merkkikorjaamoja. Testissä huollettu auto oli Mercedes-Benz C 200 CDI vuodelta 2010. Mercedes-Benz merkkihuollon hintaan kuuluu myös aina Mercedes-Benz Mobilo liikkuvuuspalvelut. Veloituksetta ympäri vuorokauden käytettävissä olevat liikkuvuuspalvelut varmistavat liikkuvuutesi lähes kaikkialla Euroopassa.

Mercedes-Benz jatkaa kesään taksimyynnin ykkösenä

Mercedes-Benz jatkaa kotimaisen taksimyynnin ykkösmerkkinä lähes sadan auton erolla kakkosena tulevaan Volvoon. Tammi-toukokuun aikana Mercedes-Benz toimitti taksikäyttöön 343 uutta autoa, josta toukokuussa 83 kappaletta. Merkin markkinaosuus on viiden kuukauden jälkeen 27,6 prosenttia. Mercedes-Benzin kappalemääräinen myynti kasvoi alkuvuoden aikana 28 prosenttia. Viimeksi kuluneen vuoden aikana Suomeen on toimitettu 712 uutta Mercedes-Benz-taksia. Taksikaupan ykkösmallin eli Mercedes-Benzin E-sarjan osuus alan koko myynnistä oli 17 prosenttia 212 autolla (+53,6 %). Maan 6. suosituin taksimalli on Sprinter 60 myydyllä autolla.

Kuukauden luku: 1000

50-vuotisjuhliaan tänä vuonna viettävä Mercedes-AMG esittelee myöhemmin tänä vuonna mallin, jonka teho on ­– no ­– riittävä. Uutuus on katukäyttöön suunniteltu hyperauto, joka käytännössä siirtää F1-luokan suorituskyvyn katutasolle. Auto on varustettu tieliikennekäyttöön hyväksytyllä F1-hybridimoottorilla, joka tarjoaa yli 1000 hevosvoiman tehon. Toistaiseksi nimeämättömässä autossa on myös ja täyssähköinen ohjaus.

Vito ja Sprinter lisäsivät suosiotaan Suomessa kevään aikana

Uusia Mercedes-Benz-pakettiautoja on ensirekisteröity viidessä kuukaudessa 832 kappaletta, ja markkinaosuus on 12 prosenttia. Kappalemääräisesti myynti on lisääntynyt 119 autolla eli 13 %. Vito on maan 4. kysytyin pakettiautomalli 542 autolla ja 7,8 prosentin osuudella, Sprinter puolestaan 9. sijalla (213 kpl, 3,1 %). Kasvutahti oli Vitolla 11,5 ja Sprinterillä 17,7 %.

VehoBlogi avattu!

Veho on avannut uuden kanavan jonka kautta asiakkaat, sidosryhmät, kumppanit ja henkilöstö voivat vaihtaa ajatuksia eri asioista ja ilmiöistä. Veho avaa aiheita autoilusta, liikkumisesta, tuotteista ja palveluista laidasta laitaan asiantuntijoiden silmin. Blogissa kerrotaan myös Vehon arvomaailmasta ja Vehosta yrityksenä. Uudet teknologiat tulevat muuttamaan ihmisten ajankäyttöä ja tapoja liikkua, sitä miten nopeasti ja miten paljon ne muuttuvat, ei vielä tiedetä. Blogissa jaetaan ajatuksia myös niistä ja muista kysymyksistä, joihin ei ole valmiita vastauksia, mutta joista voidaan vaihtaa eri näkemyksiä. Sisältö on vapaasti luettavissa, kommentoitavissa ja jaettavissa eteenpäin. Tutustu VehoBlogiin osoitteessa: http://blogi.veho.fi/

Porschen teknologiapalkinto Mercedes-Benzin OM 654 -dieselmoottorille

Joka toinen vuosi jaettava autosuunnittelun Ferdinand Porsche –palkinto myönnettiin tällä kertaa Mercedes-Benzin uudelle nelisylinteriselle OM 654 –dieselmoottorille. Wienin teknillisen yliopiston hallinnoiman palkinnon otti Daimlerin puolesta vastaan yhtiön tutkimus- ja ympäristöjohtaja Anke Kleinschmit. OM 654 –moottori on suunniteltu täyttämään tulevat RDE-päästönormit (Real Driving Emissions) ja vähentämään erityisesti haitallisia typpioksidipäästöjä. Tavoitteen saavuttamiseksi polttoaineen palamisprosessia sekä pakokaasujen käsittelyteknologiaa on kehitetty, jolloin moottorin tuottamien ns. käsittelemättömien päästöjen määrä on huomattavasti pienempi kuin ennen. ”Pakokaasujen käsittely toimii äärimmäisen hyvin, olipa auto sitten testipenkissä tai liikkeellä oikeassa liikenteessä”, vahvisti Saksan Autoliitto ADAC omassa dieselmoottoritestissään.

Sprinter siivitti Mercedes-Benz Vansin huipputulokseen vuoden 1. neljänneksellä

Mercedes-Benz Vans saavutti huipputuloksen vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä, paljolti juuri Sprinterin kasvaneen kysynnän ansiosta. Tähtikeulaisia pakettiautoja myytiin kolmessa kuukaudessa 86 800 kappaletta eli 10200 enemmän kuin vastaavaan aikaan vuonna 2016. Myynti lisääntyi maailmanlaajuisesti 13 prosenttia. Sprinterin osuus myynnistä oli 45000 autoa (+ 10 %), mikä teki tammi-maaliskuun välisestä jaksosta mallin menestyksekkäimmän 20 viime vuoden aikana. Nykyinen Sprinter-malli on ollut myynnissä vuodesta 2006 lähtien, mutta sen kysyntä on siis edelleen kasvussa. Yhteensä Sprintereitä on myyty maailmanlaajuisesti noin 3,3 miljoonaa.

Mercedes-Benz kasvoi kaksi kolmannesta kuorma-autojen raskassarjassa

Tammi-toukokuussa ensirekisteröitiin 233 kappaletta raskaimpia yli 16-tonnisia Mercedes-Benz-kuorma-autoja. Myynti kasvoi peräti 67,6 % vuoden takaisista luvuista, ja tässä segmentissä Mercedes-Benzin kasvutahti on omassa luokassaan koko alalla. Kevyimmissä 3,5­–6-tonnisissa Mercedes-Benz Sprinterin osuus oli edelleen 61,5 % segmentistä. Keskiraskaita 6­–16-tonnisia myytiin 36 kappaletta, ja osuus oli 30,5 %. Linja-autoissa Mercedes-Benz on markkinajohtaja 53 autolla ja 30,6 prosentin osuudella, Setra 4. sijalla 12 autolla.

Kansallinen museoajoneuvopäivä näkyy Veho Mercedes-Benz Airportissa

Tulevana lauantaina 10.6. vietetään kansallista museoajoneuvopäivää. Päivän kunniaksi Mercedes-Benz Klubi ry:n jäsenet tuovat Veho Mercedes-Benz Airportin pysäköintialueelle näytille kattauksen harrasteautoja eri vuosikymmeniltä. Liikkeen sisätiloissa on esillä kaksi harvinaisuutta: Mercedes-Benz 200 Lang Cabriolet B vuodelta 1936 ja kilpa-autona tunnettu ainutlaatuinen Mercedes-Benz Waxenberger vuodelta 1969.

Vertailutesti todisti: Actrosin uusi moottorisukupolvi säästää polttoainetta

Portugalissa toteutettu vertailutesti osoitti, ettei Mercedes-Benzin lupaus Actrosin 2. sukupolven voimanlähteiden säästöpotentiaalista ole katteeton. Valmistajan mukaan uusimman sukupolven OM 471 -dieselmoottori säästää polttoainetta noin 6 prosenttia edeltäneeseen moottoriversioon verrattuna. Koeajoissa Portugalissa moottorilla saavutettiin keskimäärin 8,3 prosentin säästöt. Koeajettavina olivat Actros 1845:n 1. ja 2. mallisukupolvi, joista uudempi on optimoitu mahdollisimman ekotehokkaaksi. Koeajoihin otti osaa kolme ammattijournalistien muodostamaa ajoparia, jotka vertailivat autoja kahden päivän ajan. Jokainen kuljettaja ajoi Algarven alueella noin 800 kilometrin testilenkit. Uudella Actrosilla saavutetut säästöt vaihtelivat 5,9–10,6 prosenttiin verrattuna 1. sukupolven moottorilla varustettuun malliin, joka oli valmistettu vuonna 2015.

”Jos aerodynamiikka on pielessä, menetetään downforcekin”

”Aerodynamiikka on kilpa-autoilun olennainen elementti: jos se on pielessä, ei autossa ole riittävästi downforcea ja olet liian hidas mutkissa”, sanoo Mercedes-AMG Motorsport DTM –tiimin aerodynamiikka-asiantuntija Nikolaos Karras (30). Hän tunnustautuu työssään perfektionistiksi, mikä onkin tässä ammatissa vain eduksi. Karras kollegoineen kerää, analysoi ja yhdistelee tuulitunneleista, testeistä ja normaaleista ajotilanteista kerättyä aerodynamiikka-dataa tarjotakseen kisakuskeille parhaat mahdolliset työkalut rata-ajoon. ”Kauden aluksi luonnostelen ”aerokartan” eli moniulotteisen aerodynamiikkamallin, jossa muuttujia ovat esimerkiksi maavara, rullausominaisuudet ja siivenkulmat. Niiden perusteella voimme määritellä haluamamme downforcen ja ilmanvastuksen, joita sitten käytämme kierrosaikasimulaatioissa. Jos joku kuskeistamme valittaa kisassa yli- tai aliohjautuvuudesta, vertaan hänen ajodataansa muihin kuljettajiin ja voin sen perusteella tehdä ehdotuksia siitä, miten ongelma ratkaistaan”, Karras kertoo.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Nina Uschanov, Veho Hyötyajoneuvot, markkinointi- ja PR-päällikkö, puh. 050 4421 522, nina.uschanov@veho.fi

Karin Bäcklund, Veho Oy Ab, Vehon yritys- ja -brändiviestinnän päällikkö, puh. 050 383 4490, karin.backlund@veho.fi