Mercedes-Benz-mallit J.D.Power -tutkimuksen kärjessä

• Mercedes-Benz rikkoi myyntiennätykset tammi-kesäkuussa.
• S-sarja arvioitiin USA:ssa luokkansa priimukseksi.
• GLK:sta Suomeen kaksi diesel- ja kaksi bensiinivaihtoehtoa.
• GLK Berliinin muotiviikon tähtenä heinäkuussa.
• R-, ML- ja GL-sarjan Bluetec-mallisto aloittaa syksyllä Yhdysvalloissa.
• Daimler ja UNEP haluavat infrastruktuurin sähkö- ja polttokennoautoille.
• Sustainability Board koordinoi Daimlerin ympäristöstrategioita.
• Applen iPhone-multimediapuhelin saatavana Mercedes-Benz-mallistoon.

Mercedes-Benzejä myytiin alkuvuonna lähes 600 000

Vuoden 2008 tammi-helmikuussa tehtiin Mercedes-Benzin, AMG:n, smartin ja Maybachin uusi myyntiennätys, sillä asiakkaille toimitettiin 668 100 autoa (+ 8 %). Mercedes-Benz-malleja näistä oli 599 200 (+ 4 %). Kesäkuussa Mercedes-Benz saavutti uuden yhden kuukauden myyntiennätyksen 119 300 myydyllä autolla. (+ 2 %). Esimerkiksi kotimarkkinoilla Saksassa myynti on ollut kasvussa koko alkuvuoden autokaupan vaikeuksista ja polttoaineen hintakehityksestä huolimatta. "Odotamme päivitettyjen A- ja B-sarjan sekä uusien CLC:n ja GLK-maasturin luovan uutta kysyntää myös vuoden toisella puoliskolla. Myös polttoainetaloudelliset BlueEfficiency-mallit A-, B- ja C-sarjassa lisäävät kiinnostusta merkkiämme kohtaan", kommentoi Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Dr. Klaus Maier.

S-sarja huippuluokkaa J.D.Powerin Apeal-tutkimuksessa

Mercedes-Benzin S-sarja on valittu Yhdysvalloissa jälleen luokkansa parhaimmaksi automalliksi J.D.Power and Associates´n vuosittaisessa Apeal-tutkimuksessa, jossa mitattiin uusien autonomistajien tyytyväisyyttä valitsemaansa automalliin. Myös uuden C-sarjan saama tulos on yhtä positiivinen. J.D.Power on niin ikään palkinnut E-sarjan sekä CLK:n näiden mallien ylivoimaisesta laadusta Gold Award -tunnustuksella. Mercedes-Benzin tehtaat Sindelfingenissä puolestaan saivat Platinum Award -palkinnon tuotteidensa huippulaadusta sarjassa, jossa olivat mukana kaikki autonvalmistajat.

GLK-maasturin hinnat alkavat 53 500 eurosta

Loppusyksyllä Suomeen saapuvan Mercedes-Benz GLK:n hinnat ja mallit ovat varmistuneet. GLK 220 CDI maksaa meillä 53 500 ja isompi 320 CDI 64 000 euroa. Bensiinimallistossa on kaksi vaihtoehtoa: GLK 280 (64 400 euroa) ja GLK 350 (68 600 euroa). Kaikki GLK:t ovat 4Matic-nelivetoja. Malliston tehot vaihtelevat 125¬¬–200 kilowatin (170¬–272 hv) välillä.

GLK esillä Berliinin muotiviikolla 17.-20 heinäkuuta

Mercedes-Benz GLK kokee jo toisen esiintymisensä kirkkaimmissa parrasvaloissa, kun auto debytoi Berliinin muotiviikolla 17.-20.7. Kolmatta kertaa järjestettävän muotitapahtuman tähtenä loistaa saksalainen huippumalli Eva Padberg, joka esittelee GLK:n henkilökohtaisesti tapahtuman aikana. Luvassa on lahjakkaan nuoren muotikuvaajan Daniel Rochén luoma kokonaisuus, jossa yhdistyvät tyyli, draama ja hiukkanen erotiikkaa. GLK:n ensiesiintyminen valkokankaalla tapahtui kesäkuun alussa Sinkkuelämää/Sex and the city-elokuvassa, jossa sillä ajoi Kim Cattrallin esittämä Samantha Jones. "GLK on sulava ja erottuva SUV-luokan auto. Samantha ei koskaan ajaisi vanhanaikaisella autolla", vakuuttaa Sex and the city -elokuvan puvustuksesta vastannut, Oscar-palkittu suunnittelija Patricia Field.

Bluetec-maasturit tuovat puhtaat dieselit Yhdysvaltoihin

Mercedes-Benz valmistautuu R-, ML- ja GL 320 Bluetec-mallistonsa esittelyyn Yhdysvalloissa syksyllä. Maailman puhtainta dieselteknologiaa edustavat mallit täyttävät sikäläiset äärimmäisen tiukat Bin 5 -päästöstandardit ja ovat valmiina myös tuleviin EU6-tason päästövaatimuksiin Euroopan markkinoita varten. Bluetec perustuu ureapohjaiseen AdBlue-lisäaineeseen, jonka ansiosta 80 prosenttia typpioksideista muuttuu typpiloukkukatalysaattorin ja jälkiruiskutuksen avulla haitattomiksi typeksi ja vedeksi. Myös polttoainetalous on erinomaisella tasolla, sillä esimerkiksi GL 320 Bluetec kuluttaa dieseliä vain 9,5 litraa sadalla kilometrillä ¬– 20¬–40 prosenttia vähemmän kuin vastaavan kokoiset bensiinikäyttöiset maasturimallit.

Daimler ja UNEP vauhdittivat päästötöntä autoilua

Saksan Magdeburgissa järjestetty ympäristöaiheinen tapaaminen kokosi yhteen 250 asiantuntijaa tieteen, talouden ja politiikan aloilta sekä kansalaisjärjestöistä. Viidettä kertaa järjestetyn tapaamisen aiheena oli tulevaisuuden päästötön liikenne vuoden 2012 jälkeen. Isäntinä toimivat Daimler AG sekä YK:n ympäristöohjelma UNEP, jotka yhteisessä kannanotossaan esittävät infrastruktuurin luomista päästöttömille sähkö- ja vetypolttokennoautoille. Mercedes-Benz aikoo tuoda uusimmat sähkö- ja polttokennomallinsa myyntiin jo vuonna 2010. "Olemme kehittäneet teknologiat ja esittelemme ne parissa vuodessa myös markkinoilla. Nyt energiantuottajien ja öljy-yhtiöiden on aika osoittaa myös sitoutumisensa saasteettomaan liikkumiseen", Daimlerin pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche kommentoi.

Daimler perusti kestävän kehityksen johtokunnan

Daimler AG:ssa on aloittanut toimintansa erityinen kestävän kehityksen johtokunta (Sustainability Board). Yhtymän huippujohtoa edustavaa uutta toimielintä johtaa Daimler AG:n yritysstrategiasta vastaava johtaja, Dr. Rüdiger Grube. Johtokunta kokoaa yhteen Daimlerin toiminnot kolmella kestävän kehityksen alueella: taloushallinnossa, ekologiassa ja yhteiskunnallisessa toiminnassa tavoitteena lisätä vuorovaikutusta ja yhteistyötä näiden kolmen toiminta-alueen välillä. Samalla Daimler AG julkaisi kestävän kehityksen vuosiraporttinsa "360 Degrees".

Applen iPhone saatavana Mercedes-Benz-mallistoon

Applen kehittämän suositun iPhone-multimediapuhelimen voi jatkossa integroida suoraan myös Mercedes-Benzeihin. Keskikonsoliin asennettava mustan ja hopean värinen iPhone-teline mahdollistaa puhelimen käyttämisen molemmilta etupenkeiltä. iPhonen toimintoja voidaan ohjata suoraan Mercedes-Benzin ohjauspyörän monitoiminäppäinten ja keskikonsolin näytön avulla, ja toimintojen vaihtelu puhelimen ja audiotoimintojen välillä on vaivatonta. Telineeseen laitettu iPhone kytkeytyy automaattisesti osaksi auton multimediajärjestelmää ja myös latautuu aina ollessaan kiinni telineessä. IPhone on saatavilla Mercedes-Benz-mallistoon C-sarjasta alkaen ja se tulee lisävarusteeksi myös syksyllä esiteltävään uuteen GLK-sarjaan.

www.media.daimler.com

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi