• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz Museum on poikkeusoloissakin avoinna digitaalisille kierroksille ja huippuluokan autoelämyksille

• Tietokoneella voi tehdä jopa viiden kilometrin museokierroksen Stuttgartissa
  • Mercedes-Benz on maaliskuussa 5. myydyin henkilöautomerkki
  • Mercedes-Benz EQV 300 talviajan testeissä Ruotsin Lapissa
  • Mercedes-Benz C 111-II: ensimmäinen tietokoneauto täytti 50 vuotta
  • Pakettiautomyynti on maaliskuun jälkeen tasan viime vuoden tahdissa
  • Mercedes-Benzin vahva veto ennallaan taksimyynnissä

Tietokoneella voi tehdä jopa viiden kilometrin museokierroksen Stuttgartissa

Mercedes-Benz-museo ja Mercedes-Benz Classic tarjoavat mahdollisuuden huippuluokan museoelämyksiin, vaikka itse museorakennus onkin suljettu koronaviruspandemiaa koskevien määräysten kautta. Museon ovet aukeavat digitaalisesti muutamalla hiiren klikkauksella osoitteessa www.mercedes-benz.com/museum. Museoon voi tutustua yksilöllisesti tai vaikka tekemällä jopa viiden kilometrin mittaisen kierroksen yhteensä 16500 neliömetrin näyttelytiloissa. Saatavana on tietoa ja 360 asteen laajuisia näkymiä seitsemästä Legend- ja viidestä Collection-huoneesta ainutlaatuisine ajoneuvoineen. Kaikkiaan museossa on nähtävänä 160 ajoneuvoa ja 1500 esinettä.  Museokierroksen ”päähenkilöksi” voi valita esimerkiksi Jutta Benzin, jonka iso-isovanhempia olivat Carl Benz ja hänen vaimonsa Bertha, tai F1-turva-auton kuljettajan Bernd Mayländerin. Lisää vaihtoehtoja tarjoavat tähtimerkin All Time -autoklassikot osoitteessa www.mercedes-benz.com/en/classic.

Mercedes-Benz on maaliskuussa 5. myydyin henkilöautomerkki

Maaliskuussa ensirekisteröitiin 673 uutta Mercedes-Benz-henkilöautoa, ja markkinaosuus nousi 7,3 prosenttiin. Näillä luvuilla Mercedes-Benz oli maan 5. suosituin henkilöautomerkki kuukauden aikana. Kuukausimyynti nousi peräti 27,7 prosenttia verrattuna maaliskuuhun 2019 – osuuden kasvu on suurin 15 eniten rekisteröidyn merkin joukossa. Yritysmyynnissä markkinaosuus on 6,3 %. Ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen Suomeen on rekisteröity 1757 uutta tähtikeulaista autoa eli 180 enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Kokonaisluvuissa Mercedes-Benz on maan 6. suosituin henkilöautomerkki ja eniten myyty premium-merkki 6,2 prosentin markkinaosuudella (+ 0,8 prosenttiyksikköä).

Mercedes-Benzin suosio jakautuu hyvin tasaisesti neljän eri mallisarjan välille. Kolmen kuukauden myydyimmät Mercedes-mallit olivat GLC-, C- ja A-sarjat (342, 313 ja 289 kpl). Neljäntenä tulee E-sarja 285 kappaleen menekillään. GLC-sarjan autoista lähes puolet eli 161 myytiin maaliskuun aikana, ja suosiossa näkyy mallin lataushybridiversion suuri osuus.

Mercedes-Benz EQV 300 talviajan testeissä Ruotsin Lapissa

Täyssähköisen Mercedes-Benz EQV on Mercedes-Benzin toinen EQ-teknologiaperheen edustaja.

Sen kylmän- ja talvenkestävyyttä on koeteltu kevään aikana toden teolla Ruotsin Arjeplogissa Napapiirillä. Testirupeaman aikana autoa on testattu 30 asteen pakkasissa, jääteillä ja syvässä lumessa. Erityishuomiota on kohdistettu auton käsittelyyn, ergonomiaan, ajamisen ja käytön mukavuuteen sekä auton lämmönhallintaan vaihtelevissa talvioloissa. Lisäksi latauksen on toimittava luotettavasti ulkolämpötilasta riippumatta.

Vuoden jälkipuoliskolla lanseerattavan EQV:n akun käyttökapasiteetti on 90 kWh, mikä takaa autolle 418 kilometrin toimintamatkan (NEDC). WLTP-toimintamatka selviää kun auto tuodaan markkinoille. Energiankulutus on noin 26,3 kWh/100 km. Tehoa on käytettävissä 150 kW (204 hv) ja vääntöä 362 Nm. 50 kW:n pikalaturista (vakio) akku täyttyy 10–80 prosentin tasoon noin 80 minuutissa ja 110 kW laturista vain 45 minuutissa. Auton lataamista ja lämmitystä voi kätevästi ohjata jo ennen ajoon lähtöä Mercedes me -sovelluksella.

Etuvetoinen EQV on saatavana kahdella eri akselivälillä (3200 ja 3430 milliä), ja auton litiumioniakut on sijoitettu lattian alle akselien väliin. Talvitesteissä tämän havaittiin vakauttavan autoa selvästi, ja ratkaisu takaa autoon myös ylellisen 1030/1410 litran tavaratilan. Suurin sallittu kokonaispaino on 3500 kiloa.

Mercedes-Benz C 111-II: ensimmäinen tietokoneauto täytti 50 vuotta

Mercedes-Benz esitteli 12.3.1970 käynnistyneessä 40. Geneven autonäyttelyssä unelma-auton ja kokeilumallin, joka jätti syvät jäljet niin valmistajansa kuin koko autoteollisuudenkin historiaan. C 111-II oli edellisenä vuonna esitellyn C 111:n toinen kehitysvaihe, jonka voimanlähteenä käytettiin nelikammioista kiertomäntä- eli wankelmoottoria. Moottori oli lisäksi sijoitettu auton keskelle. Joulukuussa 1970 moottoriksi vaihdettiin Mercedes-Benzin oma 3,5 litran V8-voimanlähde.

C 111-II oli ainoastaan 1120 milliä korkea lokinsiipiovinen urheilumalli, jota ei ollut tarkoitettu varsinaiseen sarjatuotantoon. Akseliväli oli 2620 milliä. C 111 oli myös ensimmäinen automalli, joka oli suunniteltu kokonaan tietokoneella. Sen ansiosta mallin suunnitteluaika lyheni neljä kuukautta. Kaiken lisäksi kokeilumalli ei jäänyt vain silmänruoaksi: Mercedes-Benz toi Geneveen kaksi vastaavaa autoa, joista toinen oli toimittajien koeajettavissa 10.–11. maaliskuuta 1970 Circuit de Monthouxin radalla Geneven kupeessa.

Pakettiautomyynti on maaliskuun jälkeen tasan viime vuoden tahdissa

Pakettiautoissa Mercedes-Benz on maaliskuun jälkeen maan 3. suosituin merkki 495 autolla ja 14,1 prosentin osuudella. Myynti on tasan viime kevään tahdissa, sillä tuolloin autoja myytiin 493 kappaletta.  Vito on tällä hetkellä 4. kysytyin pakettiautomalli, sillä koko alkuvuonna niitä myytiin 320 ja maaliskuussa 102 kappaletta. Viton markkinaosuus alkuvuoden pakettiautokaupassa on 9,1 prosenttia.

Mercedes-Benzin vahva veto ennallaan taksimyynnissä

Mercedes-Benzin asema taksialan kärjessä on alkuvuoden jälkeen ennallaan. Taksiasiakkaille toimitettiin 221 uutta Mercedes-Benz-taksia, mikä toi 31,3 prosentin markkinaosuuden ja myyntitilastojen ehdottoman kärkipaikan.

Mediapankit:

Vehon media-arkisto löytyy täältä: https://www.veho.fi/uutishuone/

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Start.xhtml?oid=4836258

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi