Mercedes-Benz myi yli 4500 henkilöautoa vuonna 2010

E- ja C-sarja johdattivat Mercedes-Benzin myyntimenestykseen viime vuonna.Pakettiautoissa Mercedes oli maan neljänneksi suosituin merkki.Kevyissä kuorma-autoissa Mercedesin markkinaosuus nousi yli 60 prosenttiin.Mercedes-taksien myynti ja markkinaosuus kasvoivat, E-sarja vankassa johdossa.Auton juhlavuotta vietetään teemalla ”125 years of innovation”.CLS-coupé myös suomalaisten saataville tammikuun lopusta lähtien.Daimler ja GAZ valmistavat yhdessä 25000 Sprinteriä Venäjän markkinoilleSuorituskykyinen Unimog on kehittynyt kunnossapitosektorin moniosaajaksi.SLS AMG GT3:n kehitysprojekti viimeistellään Dubain 24 tunnin rata-ajossa.smartin kehittämä käyttöliittymä iPhone-puhelimelle korjasi palkintoja.

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Mercedes-Benz lisäsi myyntiään viidenneksen vuonna 2010

Vuonna 2010 Suomessa myytiin 4565 Mercedes-Benz-henkilöautoa. Merkin markkinaosuus oli 4,08 prosenttia. Markkinaosuuden lievästä laskusta huolimatta kappalemääräinen myynti lisääntyi 774 autolla eli 20,42 prosenttia vuodesta 2009. Joulukuun aikana asiakkaille toimitettiin 234 henkilöautoa. Kysytyimmät koko vuonna olivat E-sarja (1656 kpl) ja C-sarja (1269 kpl). E-sarjan menekki lisääntyi lähes 35 ja C-sarjankin 9 prosenttia. Dieselpuolella Mercedes-Benz oli edelleen  maan 5. suosituin merkki 7,38 prosentin osuudella. Kaikista ensirekisteröidyistä Mercedes-Benzeistä 75,60 prosenttia (3451 kpl) oli dieselkäyttöisiä. E-sarja oli maan 4. suosituin dieselmalli. Viime vuonna myydyistä E-sarjan autoista 1584 oli dieselkäyttöisiä.

Vito ja Sprinter kiinnostivat pakettiautokaupassa

Kaikkia Mercedes-Benz-pakettiautoja myytiin vuonna 2010 tasan 900 kappaletta, ja merkin markkinaosuus oli 8,1 prosenttia. Mercedes-Benz oli maan 4. suosituin pakettiautomerkki. Yli 2-tonnisia umpipakettiautoja määrästä oli 858 autoa, ja osuus tässä luokassa oli 10,1 prosenttia. Vitoja myytiin 621 ja Sprintereitä 229 kappaletta.

Joka neljäs uusi kuorma-auto oli merkiltään Mercedes-Benz

Kevyissä, alle 6-tonnisissa autoissa Mercedes-Benz oli selvä markkinajohtaja 327 auton osuudella eli 60,8 prosentin osuudella koko luokan myynnistä. 6–16-tonnisissa Mercedes oli luokan 2. myydyin (84 kpl, 18,6 %) ja yli 16-tonnisissa 3. suosituin (290 kpl, 15,4 %). Kun kaikki kuorma-autoluokat lasketaan yhteen, Mercedes-Benz nousi maan kakkoseksi 701 kappaleen ja 24,4 prosentin markkinaosuudella. Varsinkin raskaimmissa kuorma-autoissa saavutettu tulos oli huipputasoa ja vuoden 2009 tasolla. Uusissa linja-autoissa Mercedes-Benz säilyi markkinajohtajana 160 kappaleen ja 31,2 prosentin osuudella.

Mercedes-Benz on yhä vakaa taksien tähtimerkki

Mercedes-Benzin markkinaosuus kotimaan taksimyynnistä vuonna 2010 oli vakuuttavat 27,15 prosenttia. Taksikäyttöön myytiin yhteensä 861 autoa. Markkinaosuus kasvoi 1,5 prosenttia, ja kappalemääräinen myynti lisääntyi 8,6 prosenttia. Mercedes-Benzien osuus uusista takseista oli korkeimmillaan Forssassa (44.44 %) ja Helsingissä (40.43 %). Yli 30 prosentin markkinaosuuksiin päästiin lisäksi Kouvolassa, Kajaanissa ja Hämeenlinnassa. Suomen suosituin taksiauto oli edelleen E-sarja, jonka osuus koko vuonna myytyjen 601 auton ansiosta oli lähes 19 prosenttia taksimyynnistä. 20 kysytyimmän mallin listalle ylsivät myös C-sarja (125), Sprinter (81) ja Vito (42).

Daimler juhlii 125-vuotiasta autoa

29.1.1886 Carl Benz jätti Berliinissä patenttihakemuksen kolmipyöräisestä autostaan. Samaan aikaan Gottlieb Daimler kehitti täyttä vauhtia ensimmäistä nelipyöräistä autoa. Vuonna 2011 Daimler AG ja Mercedes-Benz juhlivat perustajiensa keksintöjä, josta alkoi auton 125 vuotta kestänyt voittokulku. Juhlavuoden kansainvälinen teema on ”125 years of innovation”. Pääjuhla järjestetään 29.1. Stuttgartin Mercedes-Benz Worldissa, jonne saapuu myös Saksan liittokansleri Angela Merkel. Erilaisia autoaiheisia juhla-, kulttuuri- ja taidetapahtumia on luvassa koko vuodeksi niin Saksassa kuin muuallakin maailmassa.

Neliovisen CLS:n myynti käynnistymässä

Mercedes-Benz CLS -coupén myynti käynnistyy Suomessa tammikuun lopussa. Malliston hinnat alkavat noin 84 000 eurosta. Toisen sukupolven neliovisessa coupéssa esitellään merkin uutta muotokieltä ja hyödynnetään painonsäästössä alumiinisia osia ja komponentteja. Esimerkiksi CLS:n alumiinirakenteinen etuovi painaa 24 kiloa edeltävää mallia vähemmän. Uusi Direct Steer –ohjausjärjestelmä toimii sähkömekaanisesti, ja ohjaustehostus vaihtelee ohjauskulman mukaan. Direct Steerin ansiosta CLS:ssä voidaan hyödyntää myös aktiivista pysäköintiapua. Esimerkiksi uudelle CLS 250 CDI BlueEfficiency –mallille luvataan vain 5,1 litran keskikulutus ja 134 gramman CO2-päästöt kilometrillä.

Daimler ja GAZ aloittavat tavara-autovalmistuksen Venäjällä

Daimler AG investoi yli 100 miljoonaa euroa Venäjälle Nizhny Novgorodiin yhteistyössä kuorma-autovalmistaja GAZin kanssa. yhtiöt ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen Mercedes-Benz Sprinter -tavara-autojen valmistamisesta Venäjän markkinoille. Autojen tarvitsemat moottorit, vaihteistot ja akselit aiotaan myös valmistaa paikan päällä, jolloin niitä voidaan käyttää myös GAZin tulevassa mallistossa. Aiesopimuksen mukaan Daimler vastaa myös GAZin työntekijöiden koulutuksesta ja tarvittavista teknologian siirroista. Sprintereiden vuosituotannoksi Venäjällä ennakoidaan 25 000 kappaletta. Yhtä aikaa sopimusuutisen kanssa Mercedes-Benz ilmoitti myös vuoden 2010 suurimmasta Sprinter-kaupasta. Autoja toimitetaan 1300 kappaletta Deutsche Post DHL:lle.

10 vuodessa 10 000 Unimogia

Mercedes-Benz esitteli uudet Unimog-sarjat U 300/U400/U 500 kymmenen vuotta sitten. Tämän jälkeen on myyty noin 10 000 Unimog-monitoimiautoa yli 20 maassa. Alkuperäisestä varsinkin maatalouskäyttöön kehitetystä ”Universal Motorised Gerätistä” (Unimog) on kehitetty kyvykäs ja maastokelpoinen huolto- ja kunnossapitoajoneuvo mitä vaativimpiin maasto-olosuhteisiin. Unimog on erittäin suosittu esimerkiksi tienrakennuksessa, rakennus- ja energiasektoreilla sekä rautateiden kunnossapidossa. Nykyisin Saksan Wörthissä  sijaitseva Unimog-tehdas on osa Mercedes-Benzin erikoisajoneuvosektoria. Unimog-malleista on tarjolla lyhyt- ja pitkäakseliväliset versiot ja SCR-teknologialla varustetut, Euro5-päästötason BlueTec-moottorit. Niiden tehot vaihtelevat 110–210 kW (150–286 hv) välillä.

SLS AMG GT3 starttiviivalla Dubaissa

Kierrokset kohoavat 14. tammikuuta. kolme Mercedes-Benz SLS AMG GT3 –kilpa-autoa osallistuu tuolloin Dubaissa ajettavaan 24 tunnin ratakisaan. Vuoden 2011 kisalähtö merkitsee samalla lokinsiipiovisen SLS:n kilpaversion testivaiheen päättymistä. Autoja ajaa yhteensä 12 kuljettajaa eli kuusi ajoparia kahdesta yksityistallista, Black Falconista ja Heiko Motorsportista. Dubain Autodromen rata on 5390 metriä pitkä, ja 24 tunnin kisa ajetaan nyt kuudetta kertaa. Kolmen AMG-Mercedesin lisäksi kisaan ottaa osaa noin 90 autoa yli 30 maasta. SLS AMG GT3:n asiakastoimitusten on määrä alkaa helmikuun lopulla.

smart drive app –käyttöliittymä palkittiin

smartin kehittämä iPhone-puhelimen käyttöliittymä korjasi kaksi Mobile excellence awards - palkintoa Los Angelesissa. smart drive app arvioitiin parhaaksi käyttöliittymäksi sekä ykköseksi Mobile Music –sarjassa. Sovellus sai kiitosta muun muassa helposta käytettävyydestään sekä erityisen suuresta näppäin- ja kirjainkoostaan. Ominaisuudet helpottavat puhelimen käyttöä nimenomaan taajamaliikenteessä. smart-autoihin on tarjolla myös mikrofonilla varustettu iPhone-teline. smart drive app on ensimmäinen liittymä, jonka autonvalmistaja itse on kehittänyt. Se on ollut myynnissä (Saksassa) elokuusta 2010 alkaen. Perusversion lataaminen App Storesta maksaa vain 9.99 euroa, ja navigointiohjelma jatkuvilla päivityksilläkin vain 49.99 euroa vuodessa.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia liitteenä tai osoitteesta:

www.media.daimler.com

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi