Mercedes-Benz New Yorkin autonäyttelyssä:

• CLA 45 AMG:ssä urheiluauton suoritusarvot: tehoa 265 kW (360 hv).
  • Keskikulutus perheautoluokkaa, ainoastaan 6,9 litraa/100 km.
  • B-sarja tulee Yhdysvaltain markkinoille täyssähköisenä versiona.
  • Huippuluokan vakiovarustelu ja 200 kilometrin toimintamatka latauksella.

Ensiesittelyssä CLA 45 AMG sekä B-sarjan Electric Drive

Mercedes-Benzin ykköstähtinä New Yorkin autonäyttelyssä loistavat CLA 45 AMG sekä B-sarjan täyssähköinen Electric Drive –versio, jotka molemmat saavat maailman ensiesittelynsä ”Isossa Omenassa”. CLA 45 AMG on suorituskykyisempi versio uudesta CLA-luokasta, joka niin ikään esitellään amerikkalaisille kuluttajille näyttelyssä. B-sarjan Electric Drive tulee Yhdysvaltain markkinoille vuoden 2013 lopussa ja sen jälkeen Eurooppaan. Yhdysvaltoihin ei tuoda lainkaan B-sarjan polttomoottorikäyttöisiä malleja.

”Neliovista CLA 45 AMG -coupéta on inspiroinut mallin isoveli, nimittäin CLS 63 AMG. B-sarjan Electric Drive puolestaan vastaa monien asiakkaidemme toiveisiin ajaa päästöittä mutta tavalla, joka huomioi muutkin Mercedes-Benzin ydinarvot: turvallisuuden, mukavuuden sekä tietenkin ajamisen ilon”, Mercedes-Benzin myyntijohtaja, Dr. Joachim Schmidt huomauttaa.

CLA 45 AMG: Maksimitehot minimikulutuksella

Neliovisen, keskikokoluokkaa edustavan CLA 45 AMG -coupén esikuvana on toiminut huippusuosion saanut CLS 63 AMG, joka ensiesittelystään lähtien on luonut kokonaan uuden autoluokan. CLA 45 AMG:n kaksilitrainen turbomoottori ei ole ainoastaan maailman voimakkain nelisylinterinen voimanlähde, vaan myös taloudellisin. Huipputeho on 265 kW (360 hv), mutta keskikulutus ainoastaan 6,9 litraa/100 km, mikä vastaa 161 gramman CO2-päästöjä/km. Moottorin päästöluokkakin on tiukin mahdollinen eli EU6. Auto kiihtyy 0–100 kilometriin vain 4,6 sekunnissa.

Mallin 133 kW:n (180 hv) teholukemat vastaavat suorituskykyisimpien superurheiluautojen arvoja. Moottorin maksimivääntö on 450 Nm laajalla 2250–5000 minuuttikierroksen alueella. Lisäksi tarjolla ovat jatkuva 4Matic-neliveto sekä AMG Speedshift DCT-7 –urheiluvaihteisto.

CLA 45 AMG:n sisätilat ja muotoilu eivät jätä mitään toivomisen varaa. Autosta löytyvät vakiona Artico/Dinamica-päällysteiset urheiluistuimet punaisilla korostetikkauksilla, punaiset turvavyöt, monitoimiohjauspyörä vaihteenvalitsimilla sekä AMG:n Drive Unit –valitsin. Valinnaisvarusteina autoon saa esimerkiksi AMG Performance-istuimet, Night Package –varustepaketin, älykkään ILS-valojärjestelmän sekä punaiset jarrusatulat.

Mercedes-Benz at the 2013 New York International Auto Show: Dr. Joachim Schmidt, Executive Vice President Mercedes-Benz Cars Sales & Marketing and Stephen Cannon, President and CEO of Mercedes-Benz USA are presenting the new Mercedes-Benz CLA 45 AMG at the Mercedes-Benz press conference in New York.

B-sarjan Electric Drive: Huippuvarusteltu sähköautokokemus

Mercedes-Benz B Electric Driven vahvuuksiin kuuluu dynaaminen ja voimakas, mutta kuitenkin täysin äänetön ja puhdas ajokokemus. Sähkömoottori kehittää 130 kW (177 hv) tehon sekä 320 Nm vääntövoiman, joka sähköautojen tapaan on kokonaan käytettävissä heti kun kuljettaja painaa kaasupoljinta. Suorituskyky vastaa käytännössä nykyaikaisen 3-litraisen bensiinimoottorin lukemia. Auto kiihtyy 0–100 kilometriin huomattavasti alle 10 sekunnissa (alustava lukema). Huippunopeus on rajoitettu 160 kilometriin tunnissa.

Auton litiumioniakku on sijoitettu alustan Energy Space –tilaan. Ratkaisu on sekä turvallinen että tilaa säästävä, sillä 5-paikkaisen auton sisä- ja tavaratilat ovat yhtä suuret kuin perinteisissä B-sarjan versioissa. Auton voi ladata mistä tahansa standardimallisesta kotitalouspistorasiasta. Yhdysvalloissa 60 mailin (100 km) matkaan riittävä latausaika on alle kaksi tuntia 240V/40 A virtalähteestä. Toimintamatka yhdellä latauksella on olosuhteista riippuen jopa 200 kilometriä, mikä riittää tavanomaisten työ- ja asiointimatkojen lisäksi myös pidemmille osuuksille. Hidastuksissa ja jarrutettaessa järjestelmä ottaa talteen liike-energiaa ja tallentaa sen sähkönä litiumioniakkuun.

B-sarjan ED-version vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi Audio 20 –järjestelmä halkaisijaltaan 14,7-senttisellä värinäytöllä, kaksoisviritin, cd-soitin MP3-valmiudella ja USB-liitännällä sekä Becker MapPilot –navigointi. Valinnaisvarusteena saatavana on ComandOnline-multimediajärjestelmä internet-yhteydellä, navigaattorilla ja Linguatronic-puheohjauksella.

Sähkökäyttöinen Mercedes-Benz tarjoaa käyttäjälleen mahdollisuuden myös auton toimintojen tarkistukseen ja ohjaamiseen Vehicle Homepage –palvelun kautta. Tietokoneella ja älypuhelimella käytettävän internet-palvelun avulla on mahdollista tarkistaa esimerkiksi akun lataustaso sekä auton toimintamatka karttapohjalla. Valinnaisvarusteena palveluun voi liittää myös mahdollisuuden auton esilämmitykseen ja –jäähdytykseen ennen ajon alkua.

Energy Space –rakenne varmistaa autolle optimaalisen painopistejakautuman ja huippuluokan törmäysturvallisuuden. Vakiovarusteisiin kuuluu lisäksi tutka-antureihin perustuva Collision Prevention Assist –törmäysvaroitin mukautuvalla Brake Assist –jarruavustimella. Autoon on tarjolla joukko muitakin turvajärjestelmiä kuten aktiivinen pysäköintiavustin sekä kaista-avustin.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Tiedotteeseen liityvät kuvat osoitteesta:

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi, www.vehotrucks.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi