Mercedes-Benz oli helmikuussa edellä kilpailijoitaan

• Mercedes-Benz johtaa saksalaisissa premium-merkeissä
  • Joka kolmas helmikuun takseista tuli Mercedes-Benziltä
  • Mercedes-Benz on 3. sijalla pakettiautomyynnissä
  • Mercedes johtaa kolmessa raskaiden ajoneuvojen luokassa
  • Genevessä esillä uusi CLA-luokka ja A 45 AMG
  • E-sarja uudistuu ja vahvistuu AMG-versioilla
  • SLS AMG –mallistossa jo seitsemän vaihtoehtoa
  • Sari Baldauf jatkaa Daimlerin hallituksessa
  • Mercedes esittelee uusia turvajärjestelmiä pakettiautoihin
  • Citan, Vito ja Sprinter menestyivät talvitesteissä
  • Actros saavutti arvostetun iF-muotoilupalkinnon

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Mercedes-Benz johtaa saksalaisissa premium-merkeissä

Mercedes-Benzejä myytiin helmikuun aikana 457 kappaletta, mikä toi 5,8 prosentin markkinaosuuden ja 7. suosituimman automerkin aseman helmikuussa. Malleista suosituimpina jatkavat E-, C- ja A-sarjat (helmikuussa 110, 88 ja 99 kpl).

Dieseleissä Mercedes-Benz on maan 3. suosituin henkilöautomerkki, sillä kaikista myydyistä autoista 737 on ollut dieselkäyttöisiä.

Tammi-helmikuun aikana on myyty 956 uutta Mercedes-Benziä, ja merkin markkinaosuus alkuvuonna on 5,3 prosenttia. Luvut ovat paremmat kuin millään toisella saksalaisella premium-merkillä alkuvuonna.

Joka kolmas helmikuun takseista tuli Mercedes-Benziltä

Mercedes-Benz myi taksikäyttöön helmikuussa 78 autoa ja saavutti erinomaisen 35,6 prosentin markkinaosuuden. Tänä vuonna taksikäyttöön on myyty 151 autoa, mikä takaa Mercedesille kärkipaikan ja 29,5 prosentin markkinaosuuden. Autoista 93 kappaletta oli Mercedes-Benzin E-sarjaa, joka on taksimyynnin vahva ykkönen 18,2 prosentin osuudella. Maan 10 suosituimman taksimallin listalle ylsivät myös Vito (22) ja C-sarja (18).

Mercedes-Benz on 3. sijalla pakettiautomyynnissä

Mercedes-Benz-pakettiautoja Citania, Vitoa ja Sprinteriä myytiin helmikuun aikana 90 kappaletta, ja markkinaosuus oli 11,7 prosenttia eli lähes edellisvuoden tasolla. Näillä luvuilla Mercedes-Benz on maan 3. suosituin pakettiautomerkki. Koko alkuvuoden markkinaosuus on 14,8 prosenttia. Uutta Citania on myyty kahdessa kuukaudessa 62 kappaletta. Kaikki kolme Merceces-mallia ovat maan seitsemän suosituimman pakettiautomallin joukossa, Vito peräti 4. sijalla 129 myydyllä autolla.

Mercedes johtaa kolmessa raskaiden ajoneuvojen luokassa

Kevyiden kuorma-autojen myynnissä Mercedes-Benz oli tammi-helmikuussa maan ykkönen, sillä Sprinterin hallussa oli yli puolet markkinoista (45 kpl, ma-osuus 53,6 %). Mercedes johtaa myös 6–16-tonnisten autojen luokkaa (20 kpl, ma-osuus 36,4 %). Raskaissa yli 16-tonnisissa kuorma-autoissa Actros ja Axor toivat 67 myydyllä autolla yhteensä 15,6 prosentin markkinaosuuden ja 3. suosituimman merkin aseman. Linja-autoissa (alle 8 tn.) Mercedes säilytti vankan ykkösasemansa ja 55,6 prosentin markkinaosuuden 15 myydyllä autolla tammi–helmikuussa.

Genevessä esillä uusi CLA-luokka ja A 45 AMG

Geneven autonäyttelyssä ensi viikolla esiteltävässä täysin uudella Mercedes-Benz CLA:lla on sarjatuotantoautojen pienin ilmanvastuskerroin. Mallin Cd-arvio on pienimmillään vain 0.22. Veistoksellisen CLA:n mitat ovat (pit/lev/kork) 4630/1777/1437 milliä. CLA:n moottorivalikoimaan kuuluu kolme bensiini- ja kaksi dieselvaihtoehtoa. Pienin keskikulutus on vain 4,2 litraa/100 km (CLA 220 CDI). Uusi A 45 AMG on puolestaan ensimmäinen kompaktiluokan AMG-malli. Uusi 2-litrainen turbomoottori on maailman tehokkain nelisylinterinen sarjatuotantomoottori. Huipputehoa riittää peräti 265 kW (360 hv) ja vääntöä 450 newtonmetriä. Huippuluokan suorituskyvyn takaa vakiovarusteena oleva AMG 4Matic –neliveto.

E-sarja uudistuu ja vahvistuu AMG-versioilla

Genevessä nähdään myös uudistunut E-sarja, johon saa nyt kaksi vaihtoehtoista keulailmettä. Älykkään ja turvallisen ajamisen takeeksi E-sarjaan on saatavana 11 erilaista avustinjärjestelmää. Tällaisia ovat esimerkiksi vakiovarustelistalta löytyvät Collision Prevent Assist -törmäysvaroitin sekä Attention Assist –vireystila-avustin. E-sarjan moottorivalikoimaan kuuluu nyt suorasuihkutukseen perustuva 4-sylinterinen BlueDirect-moottoriperhe, jossa hyödynnetään samaa teknologiaa kuin Mercedes-Benzin 6- ja 8-sylinterisissä moottoreissa. Ensiesittelyssä ovat myös E 63 AMG 4Matic ja E 63 AMG 4Matic S (sedan + farmari). Mallien V8-moottori tuottaa 386­–410 kW (525–557 hv) tehon ja 700–720 Nm väännön. S-version vastaavat lukemat ovat 430 kW (585 hv) ja 800 Nm.

SLS AMG –mallistossa jo seitsemän vaihtoehtoa

Mercedes-Benz SLS AMG –mallisto on kasvanut laajemmaksi kuin minkään muun huippu-urheiluautomallin. Tarjolla on peräti seitsemän eri versiota, uusimpina SLS AMG Black Series sekä SLS AMG Coupé Electric Drive. Muut mallit ovat Coupé, Roadster, GT (Coupé ja Roadster) sekä GT3. Uuden Black Series -mallin omapaino on vain 1550 kiloa, joten teho-paino-suhteeksi tulee huimat 2,45 kg/hv. AMG:n 6,3-litrainen V8-moottori tuottaa 464 kW (631 hv)/7400 rpm ja takaa mallille 3,6 sekunnin kiihtyvyyden 0–100 kilometriin tunnissa. SLS AMG –malliston teholukemat vaihtelevat 420–552 kilowattiin (571–751 hv). SLS AMG:t valmistetaan Sindelfingenissä. Kaikki V8-moottorit sekä SLS AMG Coupé Electric Drive –versio tulevat puolestaan Affalterbachista.

Sari Baldauf jatkaa Daimlerin hallituksessa

Daimler AG:n hallitukseen vuodesta 2008 lähtien kuuluneelle Sari Baldaufille, 55, ehdotetaan 5-vuotista jatkokautta. Asiasta päättää Daimlerin yhtiökokous, joka kokoontuu 10. huhtikuuta. Baldauf kuului Nokian johtoryhmään vuosina 1994–2005, ja hänellä on laaja kaupallinen ja kansainvälinen kokemus. Baldauf on Fortumin hallituksen puheenjohtaja. Hän kuuluu lisäksi AkzoNobelin, Deutsche Telekomin ja F-Securen hallituksiin.

Mercedes esittelee uusia turvajärjestelmiä pakettiautoihin

Mercedes-Benzin pakettiautomalleihin on tulossa uusia huippuluokan turvallisuusjärjestelmiä, joista kolme nähdään ensimmäistä kertaa tässä autoluokassa: sivutuuliavustin, Collision Prevent Assist –törmäysvaroitin sekä katveavustin. Lisäksi tarjolla ovat kaista-avustin ja kaukovalojen automaattitoiminto. Sivutuuliavustin helpottaa auton pitämistä omalla kaistallaan voimakkaassa sivutuulessa. Mercedes-Benz esitteli ABS-jarrut Sprinterissä jo vuonna 1995. ESP-ajonvakautus oli vuorossa vuonna 2002 ja Adaptive ESP vuonna 2006.

Citan, Vito ja Sprinter menestyivät talvitesteissä

Mercedes-Benzin uusi Citan ja Vito voittivat omat luokkansa pakettiautojen vaativassa talvitestissä Auto, Tekniikka ka Kuljetus-lehden toimesta Suomessa. Citan osallistui talvitestiin nyt ensimmäistä kertaa, mutta vakuutti heti koeajajansa. Testin aikana pakettiautomalleilla ajettiin vaihtelevissa olosuhteissa kaupungeissa, maaseudulla ja erilaisilla tiepinnoilla jopa –25 asteen pakkasissa. Lisäksi autojen lämmitysjärjestelmien tehoja arvioitiin kylmäkäynnistysten jälkeen. ”Olemme erityisen tyytyväisiä Citanin tulokseen heti ensimmäisessä talvitestissään”, Mercedes-Benz Vansin johtaja Volker Mornhinweg sanoo. Vieläkin kovemmalle joutui yhdeksän Sprinteriä, joilla ajettiin jopa -50 asteen pakkasissa 5300 kilometrin matka Kanadan Edmontonista Alaskan Anchorageen.

Actros saavutti arvostetun iF-muotoilupalkinnon

Mercedes-Benz Actros vakuutti arvostelijat International Forum Design –muotoilukilpailussa. Arvostetut iF-palkinnot jaettiin jo 60. kerran. Actros saavutti tunnustuksen Product-kategoriassa, jossa arvioitiin tuotemuotoilun tasoa ja luovuutta, muotoilun tuottamaa hyötyä asiakkaalle, taloudellisuutta, omaperäisyyttä ja innovaatiokykyä. Palkinto oli Actrosille jo neljäs vastaava tunnustus. ”Se, että palkintoja on kertynyt näin monta, on mahtava tunnustus päivittäiselle työllemme”, Mercedes-Benz Trucks & Vansin muotoilujohtaja Kai Sieber kommentoi.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi, www.vehotrucks.fi ja http://media.daimler.com/. Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi