Mercedes-Benz on Euroopan arvokkain tuotemerkki

• Lokakuussa myytiin 368 uutta Mercedes-Benz-henkilöautoa
  • Yli 700 E-sarjalaista taksikäyttöön tänä vuonna
  • Kolme Mercedes-Benz-pakettiautoa mahtuu tusinan kärkeen
  • Mercedesin vankka vuosi jatkui raskaissa painoluokissa
  • Mercedes-Benz arvioitiin Euroopan arvokkaimmaksi tuotemerkiksi
  • Daimler jatkoi vahvaa nousuaan 3. vuosineljänneksellä
  • C-sarja uudistuu jopa 100 kiloa aikaisempaa kevyemmäksi
  • Vianoa seuraava V-sarja on entistäkin henkilöautomaisempi
  • Uudesta GLA:sta myös erottuva Edition 1 –versio
  • ”Boost by Mercedes-Benz” kuljettaa lapset Kaliforniassa
  • M-sarjalle harvinainen hattutemppu törmäystesteissä
  • Isoja kuorma-autotilauksia Brasiliaan ja Espanjaan
  • Ensimmäinen Euro VI –tason Unimog pääsee tositoimiin

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Lokakuussa myytiin 368 uutta Mercedes-Benz-henkilöautoa

Mercedes-Benzejä myytiin lokakuun aikana 368 kappaletta, mikä toi 4 prosentin osuuden. Tammi-lokakuussa on myyty 4369 uutta Mercedes-Benz-henkilöautoa, ja markkinaosuus on 4,9 prosenttia. Lokakuun suosituin malli oli E-sarja (84 kpl), jota seuraavat C- ja B-sarjat (82 ja 78 kpl).

Uudenkaupungin A-sarjalaisten valmistus on käynnistynyt syksyn aikana ja lähiaikoina tullaan luovuttamaan runsas sata autoa asiakkaille. Dieselautoissa Mercedes-Benz oli lokakuussa maan 3. suosituin merkki 7,1 prosentin markkinaosuudella. Lokakuussa rekisteröidyistä autoista 233 oli dieselkäyttöisiä. Myös koko vuoden tilastoissa Mercedes-Benz on dieseleissä 3. sijalla 9,1 prosentin osuudella. E-sarja on ollut kuluvana vuonna maan 5. suosituin dieselauto 1127 auton menekillään ja 3,4 prosentin markkinaosuudella.

Yli 700 E-sarjalaista taksikäyttöön tänä vuonna

Mercedes-Benz myi taksikäyttöön lokakuussa 55 autoa ja saavutti 24 prosentin markkinaosuuden kotimaan taksikaupassa. Tänä vuonna taksikäyttöön on myyty 724 autoa, mikä takaa Mercedesille kärkipaikan ja 29 prosentin markkinaosuuden. E-sarja jatkoi taksimyynnin ykkösenä lokakuussa 33 auton myynnillä ja 14,5 prosentin kuukausiosuudella; tammi-lokakuussa E-sarjan osuus taksimarkkinasta oli 19,2 prosenttia ja 478 kappaletta. Kuluvana vuonna maan 11 suosituimman taksimallin listalle ovat yltäneet myös Sprinter (84 kpl), Vito (71) ja C-sarja (62).

Kolme Mercedes-Benz-pakettiautoa mahtuu tusinan kärkeen

Mercedes-Benz-pakettiautoja Citania, Vitoa ja Sprinteriä rekisteröitiin lokakuun aikana 76 kappaletta, ja markkinaosuus oli 8,7 prosenttia. Tammi-lokakuussa Mercedesin pakettiautoja on myyty 978 kappaletta (ma-osuus 11,1 %). Näillä luvuilla Mercedes-Benz on maan 3. suosituin pakettiautomerkki. Kolme Merceces-mallia ovat maan 12 suosituimman pakettiautomallin joukossa, Vito 4. sijalla 463 myydyllä autolla ja 5,3 prosentin osuudella. Sprintereitä on myyty 272 ja Citaneita 230 kappaletta (ma-osuudet 3,1 ja 2,6 %).

Mercedesin vankka vuosi jatkui raskaissa painoluokissa

Kevyiden kuorma-autojen (3,5–6 tn) myynnissä Mercedes-Benz oli tammi-lokakuussa maan ykkönen, sillä pääosin Sprinterin hallussa oli reilusti yli puolet markkinoista (225 kpl, ma-osuus 57,5 %). Mercedes-Benz johtaa myös 6–16-tonnisissa 78 autolla ja 30,2 prosentin osuudella; niistä Ategoja oli 73 kappaletta. Raskaissa yli 16-tonnisissa kuorma-autoissa Actros, Axor ja Antos toivat 342 myydyllä autolla yhteensä 16,3 prosentin markkinaosuuden ja 3. suosituimman merkin aseman. Linja-autoissa Mercedes-Benz on maan suosituin merkki, sillä autoja on myyty tänä vuonna 103 kappaletta ja markkinaosuus on 35,6 prosenttia. Lähes kaikki Mercedes-Benzin myymät linja-autot sijoittuvat alle 8 tonnin painoluokkaan.

Mercedes-Benz arvioitiin Euroopan arvokkaimmaksi tuotemerkiksi

Mercedes-Benz arvioitiin maailman 11. arvokkaimmaksi tuotemerkiksi ja arvokkaimmaksi eurooppalaiseksi brandiksi yhdysvaltalaisen Interbrandin selvityksessä. Konsulttiyritys arvioi tuotemerkkien arvoa ja tunnettuutta Best Global Brands 2013 –tutkimuksessa. Tarkoituksena oli selvittää maailman 100 arvokkainta tuotemerkkiä. Mercedes-Benzin sijoitus säilyi entisenä vuoden 2012 vastaavaan selvitykseen verrattuna, mutta tuotemerkin arvo oli noussut 6 prosenttia 31,9 miljardiin dollariin.

Daimler jatkoi vahvaa nousuaan 3. vuosineljänneksellä

Mercedes-Benzin emoyhtiön Daimler AG:n vahva tuloskunto jatkui vuoden kolmannen neljänneksen aikana. Heinä-syyskuun välinen liikevaihto nousi 30,1 miljardiin euroon ja tulos 2,23 miljardiin (Q3 2012: 1,92 me). Nettovoittoa kertyi 1,9 miljardia (Q3 2012: 1,24 me). Tulos osaketta kohti nousi 1,72 euroon (Q3 2012: 1,06 e). Daimlerin automyynti veti vahvasti ja nousi peräti 13 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna eli yhteensä 595 000 ajoneuvoon.

C-sarja uudistuu jopa 100 kiloa aikaisempaa kevyemmäksi

Ensi vuonna esiteltävä uusi Mercedes-Benzin C-sarja on oman kokoluokkansa kevytsarjalainen, kiitos alumiinirakenteiden entistä monipuolisemman hyödyntämisen ja ultrakevyiden teräslaatujen käytön. Auton hybridirakenteinen kori on noin 70 kiloa kevyempi kuin perinteinen teräskori, ja koko auto noin 100 kiloa kevyempi edeltävään C-sarjan malliin verrattuna. Keskikulutus on pudonnut jopa 20 prosenttia. Matkustamo ja alustarakenne on suunniteltu kokonaan uudelleen päämäärinä selkeät, tyylikkään ajanmukaiset linjat sekä modernin teknologian hyödyntäminen. Uusi C-sarja on ainoa automalli, jonka ilmastointijärjestelmä tunnistaa tunnelit automaattisesti sekä sulkee raitisilmaläpän ja estää näin pakokaasujen ja epäpuhtauksien pääsyn matkustamoon.

Vianoa seuraava V-sarja on entistäkin henkilöautomaisempi

Nykyisen Mercedes-Benz Vianon seuraaja, uusi V-sarja, esitellään ensi vuonna. Mallille ovat tyypillisiä monipuolinen tilankäyttö sekä hienostunut mukavuus- ja turvallisuustaso. Matkustamon muotoilussa ja laatutasossa esikuvana ovat Mercedes-Benzin uusimmat henkilöautomallit. Istuinmateriaalit ovat äärimmäisen lujia ja kulutusta kestäviä, ja etuistuimiin saa S-sarjassa ensi kertaa esitellyn aktiivisen ilmastointijärjestelmän. Tavaratilan käytännöllisyyttä lisää erikseen avattava takaikkuna. Kojelaudan vakiovarusteisiin kuuluu vapaasti seisova, halkaisijaltaan 17,8-senttinen ja kiiltäväkehyksinen monitoiminäyttö. Tarjolla on kolme vaihtoehtoista infotainment-järjestelmää: Audio 20 USB (vakiovaruste), Audio 20 CD sekä huipputason Comand Online –järjestelmä. V-sarjan vakiovarusteita ovat nukahtamisriskistä varoittava Attention Assist –vireystila-avustin sekä sivutuuliavustin,

Uudesta GLA:sta myös erottuva Edition 1 -versio

Mercedes-Benzin uudesta, kompaktien SUV-mallien luokkaan kuuluvasta GLA-maasturista esitellään myös ylellinen Edition 1 –erikoisversio. Asiakkaat voivat tilata mallin jo marraskuun lopusta lähtien. GLA:n myynti alkaa maaliskuussa 2014. Edition 1 –tason autot perustuvat Urban-varustetasoon, mutta erottuvat muista muun muassa kromatuilla kattokaiteilla, kaksoisksenon-ajovaloilla, 19-tuumaisilla kiiltävänmustilla AMG-kevytmetallivanteilla, mustilla taustapeilien kehyksillä sekä B-pilarista taaksepäin tummennetuilla ikkunoilla. Edition 1 –erikoisvärejä on neljä, ja autot on merkitty etulokasuojien Edition 1 –kirjaintunnuksilla.

”Boost by Mercedes-Benz” kuljettaa lapset Kaliforniassa

Mercedes-Benz etsii Kalifornian Palo Altossa uusia ratkaisuja kaupunkilaisten lapsiperheiden elämänrytmin helpottamiseksi. Kaupungissa avattu Boost by Mercedes-Benz –palvelu tarjoaa lapsiasiakkaille koulu- ja harrastusmatkakyytejä ovelta ovelle –periaatteella. Vanhemmat voivat rekisteröityä ja varata kuljetuksia osoitteessa www.boostbybenz.com. Ajamisesta huolehtivat koulutetut ammattikuljettajat, ja kalustona ovat Mercedes-Benz Sprinterit. ”Boostin tavoitteena on helpottaa vanhempien elämää ja mahdollistaa lasten osallistuminen erilaisiin harrastuksiin”, projektipäällikkö Regan Long Merecedes-Benziltä määrittelee.

M-sarjalle harvinainen hattutemppu törmäystesteissä

Mercedes-Benzin M-sarja on nyt osoittanut luotettavuutensa ja turvallisuutensa kolmessa maailman vaativammassa törmäystestissä. Uusin tunnustus on Top Safety Pick+ amerikkalaisessa IIHS-testissä (American Insurance Institute for Highway Safety). Vuonna 2012 M-sarja keräsi täydet viisi tähteä sekä U.S. NCAP – että Euro NCAP –testeissä. ”Vain harvat ajoneuvot tekevät samanlaisen hattutempun kansainvälisissä törmäystesteissä”, Mercedes-Benzin turvallisuusjohtaja Prof Rodolfo Schöneburg huomauttaa. IIHS-testin uusin vaatimus on selviäminen osittaisesta nokkakolarista. Siinä autot törmäävät toisiinsa 64 km/h nopeudella, ja kosketusala on 25 prosenttia. Testi simuloi tilannetta, jossa vastaantulevan ajoneuvon kuljettaja yrittää väistää suoran etutörmäyksen, mutta väistöliike ei onnistu kokonaan.

Isoja kuorma-autotilauksia Brasiliaan ja Espanjaan

Mercedes-Benz toimittaa Brasilian maatalouskehitysministeriölle 2884 auton sarjan Mercedes-Benz Atron –kuorma-autoja, jotka on kehitetty erityisesti paikallisiin käyttötarpeisiin. Atronit toimitetaan paikallisviranomaisille Brasilian maaseudulle, jossa niitä käytetään perheviljelyn ja –viljelymenetelmien kehittämisen tukitehtäviin osana maanlaajuista PAC-2-talouskehitysohjelmaa. Espanjalainen Primafrio-kuljetus- ja logistiikkayhtiö on puolestaan tilannut 400 Actros-kuorma-autoa. Tilaus on yhtiön historian suurin kertaostos. Actrosiin päädyttiin mallin kokonaislaadun, käytön taloudellisuuden ja erinomaisten huoltopalveluiden ansiosta, Primafrion omistaja Jose Esteban Conesa kertoo.

Ensimmäinen Euro VI –tason Unimog pääsee tositoimiin

Unimog on toimittanut ensimmäisen Euro VI –päästötason erikoisajoneuvon saksalaiselle asiakkaalleen. U 423 –mallisen auton hankki Ala-Saksissa toimiva Rosinsky Dienstleistungs –yhtiö, joka käyttää autoa talvikunnossapito- ja tienrakennustehtävissä. Malli on varustettu 170 kW (231 hv) moottorilla. Rosinsky hankki ensimmäisen Unimogin vuonna 1985, ja tällä hetkellä yhtiön yli sadan ajoneuvon kalustoon kuuluu 11 Unimogia.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi, www.vehotrucks.fi ja http://media.daimler.com/. Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö, veho Group Oy Ab, puh. 010 5692202, karin.backlund@veho.fi