• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz on maailman 9. arvokkain tuotemerkki, Suomessa 5. eniten rekisteröity henkilöautomerkki

• Mercedes-Benz on maailman 9. arvokkain tuotemerkki
  • Mercedes-Benz 5. suosituin syyskuussa lähes 600 rekisteröidyllä henkilöautolla
  • Daimler tekee materiaaliyhteistyötä suomalaisen Canatun kanssa
  • Raskaat kuorma-autot lähes 38 prosentin kasvuvauhdissa
  • Kuukauden luku: 5
  • Daimler Trucks käynnistää FUSO eCanter -sähkökuorma-auton sarjatuotannon
  • UPS täydentää jakelukalustoaan uusilla FUSO eCantereilla

Mercedes-Benz on maailman 9. arvokkain tuotemerkki

Tuoreessa Best Global Brands 2017 -listauksessa Mercedes-Benz ylsi korkeammalle kuin koskaan aikaisemmin. Tähtimerkki nousi ainoana eurooppalaisena tuotemerkkinä kymmenen kärkeen maailman sadan arvokkaimman tuotemerkin vaativassa sarjassa. Mercedes-Benz saavutti 9. sijan, mikä tarkoitti samalla parasta eurooppalaisen premium-automerkin saavuttamaa sijoitusta yhdysvaltalaisen konsulttiyhtiö Interbrandin julkaisemalla listalla. Viime vuoteen verrattuna Mercedes-Benz-tuotemerkin arvo nousi kymmenen prosenttia 47,83 miljardiin dollariin. ”Mercedes-Benz on ainutlaatuinen yhdistelmä perinnettä ja nykyaikaa sekä siihen kuuluvaa brändi-identiteetin kehittämistä, laajaa tuotevalikoimaamme unohtamatta. Tämän ansiosta voimme omaksua aktiivisen roolin digitaalisen aikakauden välttämättömissä muutoksissa”, Mercedes-Benzin markkinointijohtaja Dr. Jens Thiemer määrittää.

Mercedes-Benz 5. suosituin syyskuussa lähes 600 rekisteröidyllä henkilöautolla

Mercedes-Benz on Suomessa syksyn alkaessa 14,7 prosentin kasvuvauhdissa. Uusia henkilöautoja on toimitettu asiakkaille 5190 kappaletta, joista 596 syyskuun aikana. Viime kuussa Mercedes-Benz nousikin jo maan 5. suosituimmaksi henkilöautomerkiksi. Ero muihin saksalaisiin premium-merkkeihin on kasvanut koko vuoden ajan ja on esimerkiksi BMW:hen verrattuna jo yli tuhat autoa. Markkinaosuus on 5,6 prosenttia, syyskuun myynnistä jo 6,5 %.

Yritysmyynnissä Mercedes-Benz oli syyskuussa maan 3. suosituin merkki 221 autolla. Kaikkiaan yrityskäyttöön on tänä vuonna toimitettu 1504 autoa eli 16,9 % enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Eniten rekisteröity malli on E-sarja (1362 kpl, +78,5 %) ja toiseksi eniten rekisteröity C-sarja (1088 kpl). Syyskuussa rekisteröitiin 130 uutta E-sarjalaista. Hyvässä vauhdissa ovat Uudessakaupungissakin valmistettavat A-sarja (704 kpl, + 18,3 %) ja GLC (474 kpl, + 64,6 %). Kannassa tulee CLA 452 rekisteröidyllä autolla. Yritysmyynnissä suosituimmat ovat E- ja C-sarjat (303 ja 296 kpl).

Taksimyynnissä Mercedes-Benzin osuus on 28,7 % yhteensä 582 rekisteröidyllä autolla ja 23 prosentin kasvulla. Syyskuussa Mercedes-osuus kaikista nousi jo 32 prosenttiin. Markkinajohtaja on E-sarja: koko vuonna 374 rekisteröityä autoa ja 18,4 prosentin osuus taksikaupasta.

Daimler tekee materiaaliyhteistyötä suomalaisen Canatun kanssa

Daimler on aloittanut yhteistyön suomalaisen Canatun kanssa autojen uusien älykkäiden pintamateriaalien kehittämiseksi, Lännen Media kertoo. Aalto-yliopiston spin-off-yrityksenä syntynyt Canatu kehittää nanohiilikalvomateriaalia, jonka yritys valmistaa itse Helsingin Konalassa. Patentoitu kalvomateriaali on alle millimetrin paksuista, mutta sen kautta voidaan sormen hipaisuilla ohjata esimerkiksi auton valaistusta, istuinsäätöjä, ilmastointia sekä muita toimintoja. ”Voimme tehdä upeita ja näyttäviä kolmiulotteisia pintoja, joiden muotoa ei ole rajoitettu kuten nykyisin”, toimitusjohtaja Juha Kekkonen kuvaa. Kalvomateriaali on kevyt, heijastamaton ja täysin kierrätettävä, joten se sopii esimerkiksi uusien sähkö- ja robottiautojen vaatimien materiaalien ja rakenteiden tuotekehitykseen.

Raskaat kuorma-autot lähes 38 prosentin kasvuvauhdissa

Mercedes-Benz-kuorma-autojen kysyntä on yhdeksän kuukauden jälkeen 12,2 prosentin kasvussa, ja autoja on rekisteröity yhteensä 624 kappaletta. Raskaita yli 16-tonnisia kuorma-autoja näistä on 429 kappaletta eli 118 enemmän kuin vastaavaan aikaan 2016. Kuorma-autojen raskassarjalaisten kysyntä on kasvanut 37,9 prosenttia, ja markkinaosuus on 19,7 prosenttia. Mercedes-Benz on maan 3. suosituin raskaaseen ammattikäyttöön valittu kuorma-automerkki.

Uusia Mercedes-Benz-pakettiautoja ensirekisteröitiin tammi-syyskuussa 1388 kappaletta. Markkinaosuus on 11,6 prosenttia, ja myynti lisääntyi 16,2 prosenttia. Selvästi kysytyin malli on Vito, jota myytiin 918 kappaletta (+ 18 %). Sprinterin osuus oli 366 autoa (+ 12,3 %).

Kuukauden luku: 5

Daimler Trucks on hankkinut osuuden israelilaisesta StoreDot Ltd. -yrityksestä, joka kehittää uusia nanoteknologiamateriaaleja sähköautojen akkuihin. StoreDotin FlashBattery-teknologia mahdollistaa minkä tahansa sähköauton lataamisen minuuteissa – yhtä nopeasti kuin polttomoottoriauton tankkaamisen. Yritys demonstroi ratkaisuaan aikaisemmin tänä vuonna esittelemällä akkukonseptin, jonka latausaika on ainoastaan 5 minuuttia.

Daimler Trucks käynnistää FUSO eCanter -sähkökuorma-auton sarjatuotannon

FUSO eCanter -täyssähkökuorma-auton sarjatuotantomalli esiteltiin New Yorkissa syyskuussa, ja kaupalliset tavoitteet ovat heti merkittävät. Daimler Trucksiin kuuluva Mitsubishi Fuso aikoo toimittaa 500 kappaleen sarjan asiakkailleen kahden vuoden kuluessa. Laajemman sarjatuotannon on määrä käynnistyä 2019. FUSO eCanterin toimintamatka latauksella on 100 kilometriä, ja kuljetuskapasiteetti jopa 3,5 tonnia. Auton sähköjärjestelmä koostuu kuudesta korkeajännitteisestä litiumioniakusta, joiden jännite on 420 V ja kapasiteetti 13,8 kWh. Täyssähkömallin käyttökustannukset 10000 kilometrin ajomatkalla jäävät jopa tuhat euroa pienemmäksi kuin vastaavan perinteisen dieselkuorma-auton kulut. Uudet FUSO eCanterit valmistetaan samalla tuotantolinjalla muiden Canter-mallien kanssa Tramagalin tehtaalla Portugalissa.

UPS täydentää jakelukalustoaan uusilla FUSO eCantereilla

Kuljetus- ja jakeluyhtiö UPS on yksi ensimmäisistä yrityksistä, joka saa käytännön kokemusta Daimler Truckin uusista täyssähkökuorma-autoista. UPS ottaa käyttöön kolme uutta FUSO eCanterin sarjatuotantomallia ensimmäisenä yrityksenä Yhdysvalloissa. Japanissa vastaavan päätöksen 25 kuorma-auton hankinnasta on tehnyt Seven-Eleven-yhtiö. Kaikkiaan UPS:llä on käytössään 770 sähkö- ja hybridiajoneuvoa maailman suurkaupungeissa. Yrityksen strategian mukaan vuonna 2020 jo joka neljäs yhtiön uusi jakeluajoneuvo hyödyntää vaihtoehtoisia polttoaineita. ”Sähkökuorma-autot tekevät kalustostamme sekä puhtaamman että hiljaisemman. Meillä on pitkä yhteistyösuhde Daimlerin kanssa, ja mahdollisuus saada käyttökokemusta FUSO eCantereista on meille hyvin tervetullutta”, UPS:n ajoneuvokalustosta vastaava johtaja Carlton Rose kommentoi.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Nina Uschanov, Veho Hyötyajoneuvot, markkinointi- ja PR-päällikkö, puh. 050 4421 522, nina.uschanov@veho.fi