Mercedes-Benz osoitti alkuvuonna vahvaa nousukuntoa

• Lähes 2 400 myytyä Mercedes-Benziä Suomessa, kasvua 29 prosenttia.
• Taksimyynnissä Mercedes-Benz yhä maan selvä ykkönen.
• Daimler AG myi tammi-toukokuussa ennätykselliset 550 000 uutta henkilöautoa.
• J.D.Powerin laatututkimuksessa Mercedes-Benzit korkeimmissa laatuluokissa.
• G 55 AMG nyt entistä hienostuneempana ja voimakkaampana versiona.
• C 63 AMG turva-autona Saksan DTM-sarjassa.
• ECO start/stop-toiminto vähentää A-sarjan polttoainelaskua jopa 9 prosenttia.
• Säästeliäitä BlueEfficiency-malleja tarjolla jo A-, B- ja C-sarjoissa.
• DiesOtto-moottori osoittaa tietä polttomoottorin tulevaisuudelle.
• Distronic Plus -etäisyystutka voisi estää joka viidennen peräänajon.

Suomessa kasvua kolmannes, dieseleiden osuus lisääntyi

Mercedes-Benzin alkuvuosi on sujunut hyvässä myötätuulessa. Tammi-toukokuussa 2008 Suomessa ensirekisteröitiin yhteensä 2378 Mercedes-Benz-henkilöautoa, joka toi merkille 3,13 prosentin markkinaosuuden. Kasvua edellisvuoden vastaavaan aikaan kertyi lähes 29 prosenttia. smarteja rekisteröitiin samaan aikaan 67, kasvua 34 prosenttia. Mercedes-Benz on kasvattanut jo neljäntenä vuonna peräkkäin markkinaosuuttaan.

Mercedes-Benzin paras myyntimalli oli uusi C-sarja, jonka autoja toimitettiin asiakkaille 1177 kappaletta. Alkuvuoteen 2007 verrattuna C-sarjan menekki kasvoi 125 prosenttia. E-sarja säilytti asemansa ennallaan 524 auton ja A-sarja 164 auton menekillään.

Dieselmarkkinoilla Mercedes-Benz oli koko maan 8. suosituin automerkki, sillä 1711 kaikista myydyistä Mercedes-Benzeistä oli dieseleitä. Niiden osuus koko myynnistä kasvoi noin 45 prosenttia. Myös tässä luokassa C-sarja oli valmistajan selvä markkinaykkönen 737 toimitetulla autolla.

Joka 4. taksi Suomessa on Mercedes-Benz

Taksimyynnissä Mercedes-Benz oli edelleen vahva ykkösmerkki ennen Volvoa, Volkswagenia ja Toyotaa. Takseiksi myytiin tammi-toukokuun välisenä aikana 417 autoa, joten Suomessa joka 4. myyty taksiauto on merkiltään Mercedes-Benz. Suosituin taksimalli maassa oli Mercedes-Benzin E-sarja (257 autoa, markkinaosuus 15,35 prosenttia); C-sarja oli tilastoissa 6. ja Sprinter 13. suosituin.

Uusi C-sarja veti myynnin kasvuun maailmanlaajuisesti

Tammi-toukokuun aikana maailmanlaajuisesti on myyty yhteensä 493 200 Mercedes-Benz-henkilöautoa, niistä toukokuun aikana 98 100. Toukokuun myynti laski viisi prosenttia vuodesta 2007, mutta koko alkuvuoden myynti osoittaa yhtä suurta kasvua. Kun AMG, smart ja Maybach lasketaan mukaan, kokonaismyynti kohoaa 548 800 ajoneuvoon eli uuteen ennätykseen.

Mercedes-Benzin C-sarjasta on tullut alkuvuoden 2008 menestyksellisin auto luokassaan. Kaikkiaan 290 000 C-sarjan sedania on myyty kevään 2007 ensiesittelyn jälkeen. C-sarjan farmaria on myyty joulukuun 2007 esittelyn jälkeen jo yli 25 000. Tärkeäksi C-sarjan menestystekijäksi on osoittautunut selkeä, näkyvä ero kolmen eri varustetason välillä.

J.D Power todisti omistajien tyytyväisyydestä

Yhdysvaltalainen J.D.Power and Associatesin tuorein Initial Quality Study osoitti Mercedes-Benzin omistajat hyvin tyytyväisiksi autonsa laatuun. Mercedes-Benz E- (sedan + farmari) ja S-sarjan omistajat arvioivat autonsa täyden viiden pisteen arvoisiksi. Muista mallisarjoista esimerkiksi CLS:n yleisarvosana oli 4,5, SLK:n 4 ja M- sekä C-sarjojen 3,5. Lisäksi kaikkien em. Mercedes-Benz-mallien suorituskyky ja muotoilu arvioitiin korkeimpaan luokkaan arvosanoilla 4¬–5.

IQS-tutkimuksen aineistona ovat autonostajat, jotka ovat hankkineet uusinta vuosimallia olevan auton ja ajaneet sillä vähintään 90 päivän ajan. Ostajien tyytyväisyyttä mitataan sekä autojen muotoiluun ja ergonomiaan että tekniseen laatuun ja toimivuuteen.

G55:ssä enemmän tehoa ja parantunut mukavuus

Mercedes-Benz G55 AMG on nyt saatavana entistä hienostuneempana versiona. Uudet 19-tuumaiset kevytmetallivanteet ja uudelleen muotoiltu jäähdyttäjän säleikkö viestivät myös entistä paremmasta suorituskyvystä, sillä 5,5 litran AMG V8-bensiinimoottori tuottaa nyt 373 kW/507 hv tehon vääntömomentin ollessa 700 newtonmetriä. Kiihdytys 0¬–¬100 kilometriin sujuu 5,5 sekunnissa, ja huippunopeus on rajattu 210 kilometriin tunnissa. Sisällä autoon on lisätty uusinta telematiikkaa, ja lisävarusteena on saatavissa ilmastoidut istuimet Designo-nahkaverhoilulla.

C 63 AMG turva-autona DTM-sarjassa

Mercedes-Benz C-sarjan huippuunsa viritetty AMG-versio huolehtii käynnissä olevan Saksan DTM-vakioautosarjan turva-auton tehtävistä. AMG:n Performance Studion viimeistelemä turva-auto tuottaa 6,3-litraisesta V8-moottoristaan 336 kW/457 hv:n tehon ja 500 newtonmetrin maksimiväännön eli lähes yhtä paljon, kuin on DTM-sarjassa kilpailevissa C-sarjan rata-autoversioissa. Vaihteistona on AMG Speedshift Plus 7G-Tronic -automaatti. DTM-sarjaa varten autossa on AMG-urheilupakoputkisto äänenvaimentimineen, joten turva-auton tuottamat ääniefektit ovat nekin kilpamallien tasalla.

Uudistunut A-sarja entistä parempi taajama-ajossa

Mercedes-Benzin A-sarjan uudistuminen toi autonostajalle tarjolle taloudellisemman ja puhtaamman ajamisen mahdollistavan ECO start/stop -toiminnon. Se on syksystä alkaen saatavilla A150 ja A 170 -malleihin. Toiminto sammuttaa moottorin automaattisesti esimerkiksi paljon pysähdyksiä sisältävässä kaupunkiajossa tai pysähdyttäessä liikennevaloihin. Järjestelmä on nopea ja äänetön, ja moottori käynnistyy heti kun kuljettajan jalka siirtyy pois jarrupolkimelta. ECO start/stop -toiminto alentaa kulutusta jopa 9 prosenttia. Esimerkiksi A 150 BlueEfficiencyn keskikulutus on vain 5,8 litraa sadalla kilometrillä eli 0,4 litraa perusmallia vähemmän. A 170 BlueEfficiencyssä vastaava säästö on 0,5 litraa.

BlueEfficiency kertoo Mercedes-Benzin säästöajattelusta

Mercedes-Benzin ympäristömallit tunnetaan tästä keväästä alkaen tunnuksella BlueEfficiency. Mallien tarjonta laajenee lopulta noin 20 versioon aina A-sarjasta ylellisimpään S-sarjaan asti.
Esimerkiksi C-sarjan BlueEfficiency-mallit ovat C 180 Kompressor sekä C 200 CDI. Eri toimenpitein C 180 Kompressorin keskikulutusta on onnistuttu pudottamaan peräti 0,9 litralla 6,5 litraan sadalla kilometrillä. C 200 CDI:n vastaava säästö on 0,6 litraa. BlueEfficiency-tasolla auton paino on vähentynyt 19–32 kilolla, lasinpesunesteen säiliö on normaalia pienempi, moottorin äänieristysmateriaalit ovat keventyneet ja Michelin-renkaiden vierintävastus laskenut 17 prosenttia. BlueEfficiency-versiot tulevat seuraavaksi tarjolle uudistuneista A- ja B-sarjan autoista.

DiesOtto osoittaa tietä polttomoottorin tulevaisuudelle

Mercedes-Benz esittelee tulevaisuuteen kurkottavassa F700-konseptimallissa käänteentekevän DiesOtto –teknologian, joka yhdistää bensiini- ja dieselmoottorien parhaat ominaisuudet. Nelisylinterisen DiesOtto-moottorin nimelliskoko on vain 1,8 litraa, mutta suorasytytyksen ja turboahtamisen ansiosta siitä välittyy vaivaton voiman tunne. F 700:n hybridiratkaisussa polttomoottorin toimintaa tukee sähkömoottori. Polttomoottorin maksimiteho on 175 kW/238 hv, ja sähkömoottori tuo lisää 15 kW/20 hv. Vääntöä on yhtä paljon kuin voimakkaassa dieselissä eli 400 newtonmetriä. F 700 kiihdyttää 0–100 kilometriin tunnissa 7,5 sekunnissa. Keskikulutus jää silti 5,3 litraan sadalla kilometrillä ja CO2-päästöt ainoastaan 127 grammaan kilometrillä.

Distronic Plus -etäisyystutka estäisi joka viidennen peräänajon

Jos kaikki autot olisi varustettu Mercedes-Benzin kehittämällä Distronic Plus -etäisyystutkalla ja jarrutusvoimaa lisäävällä Brake Assist Plus -järjestelmällä, joka viides peräänajo – moottoritiellä jopa joka kolmas – voitaisiin välttää. Lisäksi kehittyneet turvajärjestelmät lieventäisivät joka neljännen onnettomuuden seurauksia. Tulos on saatu analysoimalla 16 000 Saksassa sattunutta tieliikenneonnettomuutta ja rekonstruoimalla 800 peräänajo-onnettomuutta. Distronic Plus säilyttää automaattisesti valitun etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon ja tarvittaessa pysäyttää auton kokonaan ennen peräänajoa Brake Assist Plus -jarruassistentin avulla. Tutkaperusteiset järjestelmät ovat tarjolla S- ja CL-sarjojen autoihin. Saksassa ne valitsee lisävarusteiksi 40 prosenttia S- ja jopa 80 prosenttia CL-sarjan auton ostavista asiakkaista. Järjestelmillä varustettuja autoja on myyty yhteensä 45 000 kappaletta.

www.media.daimler.com

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi