Mercedes-Benz parantaa sähköisen liikkumisen edellytyksiä

• eVito-, eVito Tourer Pro-, EQV- ja eSprinter- täyssähköautojen hinnastot julkaistu
  • Daimlerin sähköautojen myynti saavutti merkittävän rajapyykin
  • Koboltin käyttö sähköautoissa vähenee, huomiota koko tuotantoketjuun
  • Daimler ja Geely aloittavat yhteistyön tulevaisuuden hybriditeknologiassa
  • Mercedes-AMG GT Black Series on nopein sarjatuotantoauto Nürburgring-Nordschleifella

Mercedes-Benz sähköistää mallistoaan vauhdikkaasti kaikilla rintamilla. Liikenteen päästöjen vähentämisen keskiössä on pakokaasupäästöjen vähentäminen siellä missä niitä eniten syntyy suhteessa ajettuun matkaan eli ajoympäristöissä, joissa on alhainen keskinopeus. Tyypillinen tällainen liikenneympäristö on kaupungeissa tapahtuva tavara- ja pakettijakelu tai henkilöliikenteen osalta tilataksit. Jakeluliikenteeseen Mercedes-Benz tarjoaa uudet täyssähköiset eVito – ja eSpinter- mallit ja henkilökuljetuksiin eVito Tourer Pro- tila-auton. eViton akuston koko on 41 kWh ja WLTP yhdistetty -normin mukainen toimintamatka 137 km, eVito Tourer Pro-mallin akuston koko on 100 kWh ja toimintamatka 358 km ja eSprinterin akuston koko asiakkaan valinnan mukaan joko 41 kWh tai 55 kWh ja toimintamatkat vastaavasti 100 km ja 135 km. Täyssähköisen tila-auto EQV:n akuston koko on 100 kWh ja toimintamatka 354 km (A2-koripituus).

Näiden nollapäästöisten uutuuksien hinnastot ja tekniset tiedot löytyvät näiden linkkien kautta:

Mercedes-Benz EQV (mercedes-benz.fi)

Daimlerin sähköautojen myynti saavutti merkittävän rajapyykin

Asiakkaat ovat ottaneet hyvin vastaan Mercedes-Benzin laajentuvan sähköautomalliston. Autokaupan  elpyessä kesällä maailmassa on joka kuukausi rekisteröity yli 15 000 ulkoisesti ladattavaa täyssähköä- ja hybridiautoa, pääosa niistä Euroopassa. Mercedes-Benzin ladattavien hybridien mallisto on markkinoiden kattavin ja Suomessa Mercedes-Benz on noussut ladattavien hybridien segmentissä tammikuun 8,6 prosentin markkinaosuudesta marraskuun 20,9 prosentin markkinaosuuteen.  Yhdentoista ensimmäisen kuukauden aikana Mercedes-Benzin eniten rekisteröity pistokehybrimallisarja on Suomessakin valmistettu GLC, jonka eri malliversiot muodostavat 40 prosentin osuuden koko merkin lataushybridien rekisteröinneistä. Toiseksi eniten on rekisteröity niin ikään Suomessa valmistettua A-sarjaa (17.9 %), kolmanneksi C-sarjaa (16,9 %) ja neljänneksi E-sarjan hybridejä (11,0%).

Koboltin käyttö sähköautoissa vähenee, huomiota koko tuotantoketjuun

Mercedes-Benz kiinnittää jatkossa entistä enemmän huomioita sähkö- ja hybridiautoissa tarvittavien harvinaisten ja arvokkaiden maametallien koko tuotantoketjuun. Tavoitteena on mineraalien sosiaalisesti ja ekologisesti kestävä tuotanto, jossa kunnioitetaan ja suojellaan sekä ihmisoikeuksia että ympäristöä. Erityisesti yhtiö kiinnittää huomiota koboltin ja litiumin tuotantoon ja hankintaan. Uuden sukupolven akuissa käytettävän koboltin määrä on jo alle kymmenen prosenttia. ”Tulevaisuudessa haluamme hyödyntää litiumia korvaavia uusia materiaaliyhdistelmiä niin, että voimme luopua koboltin käytöstä kokonaan”, Mercedes-Benzin tutkimusjohtaja Markus Schäfer sanoo. Daimler hyödyntää raaka-ainehankinnoissaan niin sanottua IRMA-standardia (Initiative for Responsible Mining Assurance).

Daimler ja Geely aloittavat yhteistyön tulevaisuuden hybriditeknologiassa

Daimler AG ja Geely Holding – Mercedes-Benzin ja Volvon emoyhtiöt – aikovat kehittää yhdessä seuraavan sukupolven hybriditeknologiaa ja -sovelluksia. Yhteistyö käsittää näiden ratkaisujen suunnittelun, komponentit ja valmistamisen, ja tavoitteena on kiihdyttää autoilun sähköistymistä ja päästöjen vähentämistä. Ratkaisuja voidaan hyödyntää jatkossa sekä Mercedes-Benzin että Volvon mallistoissa, ja eräänä vaihtoehtona on hybridimoottorien vienti Kiinasta yhtiöiden muille tehtaille. Uusi yhteistyö tukee Mercedes-Benzin tavoitetta, jonka mukaan yli puolet yhtiön myynnistä on ladattavia hybridejä tai sähköautoja vuonna 2030.

GT3-sarjan kilpakuljettaja Maro Engel kiihdytti Mercedes-AMG GT Black Series -auton uusiin ennätyksiin legendaarisella Nürburgring-Nordschleifen radalla. Autolle kellotettiin ajat 6:43,616 minuuttia (20,6 km) ja 6:48,047 minuuttia (20,832 km), joihin ei aikaisemmin ole yltänyt yksikään auto katukäyttöön tehtyjen urheiluautojen eikä vakiomallisten, rakentelemattomien autojen sarjassa. Ennätysautossa on 4-litrainen V8-tuplaturbomoottori, joka tuottaa huikean 537 kW (730 hv) tehon ja 800 Nm:n väännön. Ratakierroksissa hyödynnettiin auton luonnostaan erinomaista aerodynamiikkaa, muunneltavia alusta-asetuksia sekä esimerkiksi etuilmanohjaimen Race-asetusta. ”Ajokokemus oli todella vakuuttava. Mercedes-AMG GT Black Series on huomattavasti nopeampi kuin oma GT3-autoni, sillä nopeus nousi 270 kilometriin tunnissa ja jopa yli 300 kilometrin pitkällä Döttingerin suoralla”, Engel kommentoi ennätysvetonsa jälkeen.

Mediapankit:

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Start.xhtml?oid=4836258

Pekka Koski,Mercedes-Benz, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi