• Veho Oy Ab/

Tiedotusvälineille 23.9.2004 Julkaisuvapaa heti Mercedes-Benz Pariisin autonäyttelyssä 2004: uuden autoluokan konseptit Vision R ja Vision B yllättävät monikäyttöisyydellään · Sports Tourer -konsepti yhdistää parhaat ominaisuudet niin sporttisesta sedanista, farmarista, tila-autosta kuin SUV-luokan katumaasturistakin · Vision R Grand Sports Tourer nyt Pariisissa Euroopan versiona: 2+4 henkilöä matkustaa ylellisen väljästi · Vision B Compact Sports Tourer: tilat kuin isommassa sedanissa huolimatta kompakteista ulkomitoista · Giorgio Armanin Merdedes-Benz CLK designo: muotisuunnittelijan huippuluomuksen tuotanto rajoittuu 100 kappaleeseen · CLS 55 AMG: ylellisessä coupéssa yhdistyvät luksussedanin tilat kaikkein nopeimpien urheiluautojen suorituskykyyn · Uudistunut A-sarja esiintyy kahtena koriversiona: monikäyttöisen viisiovisen perheauton lisäksi myös sporttisen nuorekas kolmiovinen malli · SLR McLaren -superauto mykistää suorituskyvyllään: 0-100 km/h 3,8 s, 0-200 km/h 10,6 s, huippunopeus 334 km/h Innovatiivinen Mercedes-Benzin Sports Tourer -konsepti laajenee. Pariisin autonäyttelyssä Mercedes-Benz esittelee nyt jo kaksi eri kokoluokan konseptiautoa, joissa yhdistyvät kaikkein ennakkoluulottomimpien autontarvitsijoiden toiveet. Nämä autot on suunniteltu yhtä hyvin niin perhe-, vapaa-ajan- kuin ammattikäyttöönkin. Yhdessä nämä kaksi Sports Tourer -mallia muodostavat perustan kokonaan uudelle Mercedes-Benz-autojen koko- ja laatuluokalle. Grand Sports Tourer "Vision R": 4+2 istumapaikkaa ylelliseen käyttöön Mercedes-Benz esittelee Pariisin autonäyttelyssä Euroopan version Grand Sports Tourer "Vision R" -konseptistaan. Sen 2980 millimetrin akselivälin kori on suunniteltu 4+2 -paikkaiseksi. Matkustajat saavat nauttia erillisistuinten mukavuudesta ja väljistä tiloista, jotka ylittävät monen tunnetun edustusluokan auton sisämitat. Ylellisen viihtyisä sisustus on yhdistelmä hienointa nahkaa, saarnipuuta ja alumiinia. Takaistuinten välisestä keskikonsolista löytyy tilaa esimerkiksi autossa käytettävälle viihde-elektroniikalle. Tavaratilan käytettävyyttä helpottaa tasainen lattiapinta. Nelivedon, ilmajousituksen ja uuden voimakkaan V6-dieselin vuoksi suuri Sports Tourer ei jätä ajonautinnon suhteen mitään toivomisen varaa. Seitsenportaisella 7G-Tronic -automaattivaihteistolla varustettuna 160kW/218 hv:n kuusisylinterinen voimanlähde kuluttaa alle 9 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä. Esimerkillisen alhaisesta kulutuksesta huolimatta vääntöä on tarjolla peräti 510 newtonmetriä ainoastaan 1 800 kierroksella minuutissa. Moottori täyttää Euro4-tason päästömääräykset muun muassa Merecedes-Benzin kehittämän dieselin hiukkasuodattimen ansiosta. Compact Sports Tourer "Vision B": älykäs konsepti mukavuutta ja tilaa Älykkäiden teknisten ratkaisujensa vuoksi Compact Sports Tourer "Vision B" edustaa niin ikään omaa laatuluokkaansa. Moottorin ja voimansiirron sijoittaminen osin matkustamon eteen ja alle - sandwich-periaatteen mukaisesti - takaa tälle kokonaan uudelle autolle kompakteista ulkomitoista huolimatta samanlaiset tilat kuin perinteisissä isommissa sedaneissa ja farmareissa. Takaistuimen jalkatilaa on runsaasti, ja tavaratila on monipuolisesti muunneltavissa vaihteleviin käyttötarpeisiin. Kompakti Sports Tourer on varustettu uudella nelisylinterisellä dieselmoottorilla, joka luovuttaa 103kW/140hv:n tehon ja merkittävän korkean, 300 newtonmetrin väännön. Siitä huolimatta kulutus jää alle 6 litraan sadalla kilometrillä ja moottori täyttää Euro-4 - päästömääräykset. Myös Compact Sports Tourerissa on dieselin päästöt lähes nollatasolle vähentävä hiukkasuodatin. Giorgio Armanin Mercedes-Benz CLK designo: räätälöityä ylellisyyttä Yksilöllinen, ainoastaan sadan kappaleen tuotantomäärään jäävä italialaisen muotisuunnittelija Giorgio Armanin räätälöimä CLK designo perustuu Mercedes-Benzin CLK 500 -avomalliin. Nelipaikkaista cabrioletia vauhdittaa 225kW/306 hv:n V8-moottori, joka kiihdyttää auton tarvittaessa 6,2 sekunnissa nollasta sataan kilometriin tunnissa. Vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa Thermotronic-automaatti-ilmastointi, autonavigointijärjestelmä, surround-tason äänentoistojärjestelmä kymmenellä kaiuttimella sekä Parktronic-etäisyystutka. Pariisin autonäyttelyssä esiteltävä CLK designo on esimerkki Mercedes- Benzin designo-mallistosta, joka tulee tarjoamaan asiakkaille mahdollisuuksia yksilöidä autojaan erilaisilla materiaaleilla. Giorgio Armanin CLK Designo erottuu muun muassa ennakkoluulottomilla sisustuksen materiaalivalinnoilla. Esimerkiksi korkealuokkainen cuoio- satulanahka yhdistyy sisustuksessa nykyaikaisimpiin urheiluvaatetekstiileihin, ja kolmikerroksinen tekstiilirakenne tekee istuimista hyvin hengittävät. Auton sisäosa on Armanin tyyliin mattahiekan ja hennon vihreän värinen, ja avautuvan katon sisäpinnoite kehitettiin ainoastaan tätä rajoitettua tuotantosarjaa varten. Auton erottuvaa ulkonäköä korostavat AMG styling -tyyliset helmalevikkeet. Giorgio Armani työskenteli yhdessä Mercedes-Benzin Pohjois-Italian Comon suunnittelustudion kanssa ensimmäisessä autosuunnitteluprojektissaan. "Löysimme pian yhteisen kielen. Oli kiehtovaa nähdä, kuinka Mercedes- Benz toteutti ideani paneutumalla pienimpiinkin yksityiskohtiin. Tuote puhukoon puolestaan", Armani kommentoi. CLS 55 AMG: ylellisen sedanin tilat yhdistyvät huippunopean urheiluauton estetiikkaan ja luokassaan lyömättömään suorituskykyyn Uuden CLS-mallin edustama ainutlaatuinen yhdistelmä coupéta ja sedania on jälleen vahva osoitus Mercedes-Benzin asemasta automaailman edelläkävijänä. Coupén hienostunut estetiikka yhdistyy CLS-sarjan autoissa ylelliseen matkustusväljyyteen ja käytettävyyttä ajatellen coupé-luokassa vertaansa vailla olevaan tavaratilaan. Neliovinen kori mahdollistaa helpon sisään- ja uloskäynnin myös takamatkustajille. CLS-luokan Mercedes-Benzin tavaratila, vetoisuudeltaan 505 litraa VDA- normin mukaan, on suurempi kuin minkään muun coupén tai monen sedan- mallin autonkaan. Malliston huipulla jyllää nyt Pariisissa ensiesiteltävä väkivahva CLS 55 AMG. Käsin koottu ja mekaanisesti ahdettu 5,5-litrainen V8-AMG-moottori nostaa CLS 55 AMG:n suorituskyvyn kaikkein nopeimpien urheiluautojen tasolle. CLS 55 AMG kehittää 350 kW/476 hv:n tehon. CLS 55 AMG:n eturenkaat ovat kokoa 255/40 R18 ja takana pyörivät peräti 285/35 R18 - renkaat. Huippunopean AMG:n jarrut, Airmatic DC -alusta ja voimansiirto on sovitettu suurta tehoa silmällä pitäen. AMG-styling erottaa tehomallin ulkoisesti toisista CLS-malleista. CLS on varustettu aiemmin S-sarjassa esitellyllä Pre-Safe - järjestelmällä, joka tunnistaa vaaratilanteet ennakolta ja aktivoi auton muut turvavarusteet vastaanottamaan edessä olevan törmäyksen. Pre-Safe esimerkiksi kiristää turvavöitä, nostaa kallistetun istuimen ylöspäin ja sulkee avoimet ikkunat, jolloin auton matkustaja on turvallisemmassa asennossa onnettomuuden tapahtuessa. Uuden sukupolven A-sarja vahvistaa monikäyttöisen mallin ominaisuuksia Vuonna 1997 ensiesitelty Mercedes-Benzin edellinen A-sarja muodostaa vankan pohjan myös mallin uudelle sukupolvelle. A-sarjan autoja on tähän mennessä myyty peräti 1,1 miljoonaa kappaletta eri puolilla maailmaa. A- sarja on osoittautunut erityisen hyvin nuorten ostajien makuun sopivaksi, sillä peräti 80 prosenttia asiakkaista on ollut Mercedes- Benzille kokonaan uusia. A-sarjan valtteja ovat alusta alkaen olleet ainutlaatuinen kori- ja muotoilukonsepti, jossa tälle autoluokalle ennennäkemätön mukavuus yhdistyy pienen tila-auton monikäyttöisyyteen. Uusikin Mercedes-Benzin A- sarja erottuu muista automalleista jo ensisilmäyksellä. Korin aaltomaiset linjat heijastavat voimakasta yksilöllisyyttä ja mallin tunnettuja perusarvoja: ajodynamiikkaa ja vahvaa vetovoimaa. A-sarjan muotoilussa kiinnittävät huomiota muun muassa uudentyyppiset valoumpiot, suurikokoinen jäähdyttimen säleikkö ja lokasuojien veistoksellinen muoto. Myös korin mittasuhteet ovat kasvaneet, sillä edeltäjäänsä verrattuna A-sarja on 232 millimetriä pitempi, 45 milliä leveämpi ja 6 milliä korkeampi. Akseliväli on pidentynyt 145 millimetrillä. A-sarjan laajasta moottorivalikoimasta riittää kaikenlaisiin tarpeisiin A-sarjan vakuuttava voimanlähteiden valikoima käsittää aluksi kuusi nelisylinteristä moottoria: bensiinikäyttöiset A 150, A 170 ja A 200 sekä kolme suoraruiskutukseen perustuvaa CDI-dieselmoottoria A 160 CDI, A 180 CDI ja A 200 CDI. Kaikki ovat saatavissa sekä 3- että 5-ovisiin koriversioihin. A-sarjan edelliseen mallistoon verrattuna bensiinimoottorien teho on noussut jopa 38 ja vääntömomentti jopa 36 prosenttia. Samalla polttoaineenkulutusta, päästöjä ja käyntiääniä on onnistuttu rajoittamaan merkittävästi. Bensiinimoottoreiden iskutilavuutta on kasvatettu 100 kuutiosenttimetrillä ja niissä on käytetty muuttuvapituista imusarjaa, joka lisää vääntöä alhaisilla kierroslukualueilla. Mercedes-Benz SLR McLaren: kilpa-autoilun huipputekniikkaa tieliikenteeseen rekisteröitävässä ylellisessä superautossa Mercedes-Benzin huippumalli SLR McLaren herättää muistot Mercedesin 1950- luvun legendaarisista Mercedes-Benz 300 SLR kilpa-autoista, jotka ajoivat voitosta voittoon Italian Mille Migliassa ja Saksan Nürnburgringillä. SLR McLarenin moottori kehittää 460 kilowattia, peräti 626 hevosvoimaa. 780 newtonmetrin huippuvääntö syntyy 3 250 kierroksella minuutissa ja vääntö pysyy vahvana laajalla moottorin kierroslukualueella. Nämä voimat takaavat huiman suorituskyvyn. SLR McLaren kiihtyy 0-100 kilometriin vaivaiset 3,8 sekuntia. 200 kilometrin tuntinopeuden se saavuttaa 10,6 sekunnissa ja nollasta 300 kilometriin tunnissa kiihdytys vie aikaa 28,8 sekuntia. SLR McLarenin huippunopeus on peräti 334 kilometriä tunnissa. Korin osista muiden muassa konepeitto ja ovet on valmistettu hiilikuidusta. Tämä nostaa Mercedes-Benz SLR McLarenin rakenteen jäykkyyden ja lujuuden aivan uudelle tasolle tieliikenteeseen tarkoitetuissa autoissa. Myös superauton matkustajaturvallisuus on omaa luokkaansa. Ensi kertaa sarjatuotantoautossa on hiilikuituiset etutörmäyksessä kokoon painuvat rakenteet. Hiilikuidun käytöllä saavutetaan erinomainen lujuus, ja painoetu teräsrakenteisiin verrattuna on noin 50 prosenttia. Erittäin suorituskykyisen urheiluauton jarrut on myös valmistettu uudesta ja innovatiivisesta komposiittimateriaalista. SLR McLaren saavuttaa jopa 1,3 G:n hidastuvuuden - huippulukema sarjatuotantoautossa. Yksinomaan etuakselilla on jarrupalojen puristettavana 440 neliösenttiä erittäin hyvin kuumuutta kestävää jarrulevyn pintaa. Jarrujärjestelmä on sähköhydraulinen. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta: www.mercedes-benz.fi/lehdistö käyttäjätunnus: mercedes salasana: press Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, puh. 010-569 2530 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/23/20040922BIT00160/wkr0001.pdf