• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz R-sarja: huipputekniikka takaa parhaan matkustusmukavuuden ja turvallisen matkanteon

• R-sarjan moottorivalikoima täydentyy, saatavilla nyt viisi eri moottoria. • Taloudellinen ja vääntövahva R 280 CDI 4Matic: yli 850 kilometriä yhdellä tankkauksella, nelivetoisen kuuden hengen Grand Sports Tourerin kiihtyvyys nollasta sataan alle kymmenen sekuntia. • Huippunopea urheilullisuuden ja ylellisyyden liitto: R 63 AMG, nollasta sataan viidessä sekunnissa, 375 kW / 510 hv tehoa. • Kuljettajan vireystila on tärkeä turvallisuustekijä: R-sarjassa stressitaso tutkitusti alhaisempi, ylivoimainen pitkän matkan mukavuus.

Mercedes-Benz lisää R-sarjan Grand Sports Tourerin moottorivalikoimaan kaksi uutta voimanlähdettä ja saataville tulee entisestään matkustusmukavuutta lisääviä ja kuljettajaa tukevia järjestelmiä. Näitä ovat muiden muassa välimatkan edellä ajavaan säilyttävä Distronic -etäisyystutka, ilmastoinnilla varustetut etuistuimet, Linguatronic -puheentunnistusjärjestelmä ja pysäköintiä helpottava peruutuskamera. R-sarjan ajoneuvollaan Mercedes-Benz on automaailman edelläkävijänä esitellyt kokonaan uuden autoluokan. Sen 4+2 istuinpaikkaa, kaksi väljää akselivälivaihtoehtoa – 2980 mm ja 3215 mm – monipuolinen tavaratilan muunneltavuus, nelivetoisuus ja sulava muotoilu yhdessä esimerkillisen mukavuuden ja turvallisuuden kanssa tekevät siitä korkealuokkaisen ajokin tarpeeseen kuin tarpeeseen. Nyt täydentyvä moottorivalikoima lisää valinnanvaraa entisestään. R 280 CDI tarjoaa väkevän turboahdetun dieselin käytännön voimaa yhdistyneenä suuren ja painavan auton erittäin kohtuullisiin kulutuslukemiin. R 280 CDI:n moottori tuottaa 440 newtonmetrin väännön alhaisella, mutta laajalla 1400 – 2800 minuuttikierroksen alueella. Tehoa se tuottaa 140 kW /190 hv. Se riittää reiluun 210 km/h huippunopeuteen, ja kiihdytys nollasta sataan sujuu 9,8 sekunnissa. Yhdistetty polttoaineenkulutus jää silti 9,3 litraan sadalla kilometrillä. Tämä tarkoittaa sitä, että R 280 CDI kykenee yli 850 kilometrin taipaleisiin yhdellä tankillisella. 280 CDI V6-diesel on saatavilla R-sarjan lyhyempiakseliväliseen malliversioon. Moottorissa on muuttuvageometrinen ahdin sekä pietsosähköiset polttoaineen suuttimet. Moottorin voima välitetään neljälle vetävälle pyörälle seitsenportaisen automaattivaihteiston läpi. Sen Direct Select -valitsin on nostettu ohjauspylvään yhteyteen hyvin kuljettajan ulottuville. R 63 AMG: urheiluauton suorituskyky yhdistyy verrattomaan mukavuuteen Mercedes-Benz R-sarjan malliston huippu täydentyy R 63 AMG 4Maticilla, jonka reilu kuusilitrainen V8-moottori 375 kW / 510 hv:n tehoillaan antaa R-sarjalaiselle urheiluauton suorituskyvyn. Kiihdytys nollasta sataan vie aikaa ainoastaan 5 sekuntia, mikä on huima suoritus suurelle nelivetoiselle, joka kuormaamattomanakin painaa reilut 2,3 tonnia. Huippunopeus on elektronisesti rajattu 250 kilometriin tunnissa. Käsin kootun, korkealuokkaisesti viimeistellyn moottorin sekä urheilullista ajoa ja auton muuta suorituskykyä varten optimoidun Airmatic-ilmajousituksen lisäksi R 63 AMG on varustettu esimerkiksi sähköisesti säädettävillä AMG-urheiluistuimilla, 265/45 R 20 -kokoisilla pyörillä ja siniseen sävytetyillä laseilla. Rajusta suorituskyvystä huolimatta R 63 AMG:n varustus ja viimeistely väljine ergonomisine tiloineen tekee siitä yhtä lailla mukavan ja viihtyisän matkustusympäristön kuin muutkin R-sarjan autot. Distronic ja muut tukijärjestelmät pitävät kuljettajan stressitason alhaisena Mercedes-Benz asentaa loistomalleissaan esittelemiään kuljettajaa tukevia järjestelmiään myös touring-SUV-malleihinsa. Tärkein näistä järjestelmistä on Distronic-etäisyystutka, joka säilyttää automaattisesti etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Nykyaikaista tutkatekniikkaa hyödyntävä Distronic vähentää polttoaineen syöttöä tai jarruttaa tarvittaessa automaattisesti ilman kuljettajan väliin tuloa, jos välimatka edellä ajavaan uhkaa kaventua liiaksi. Tämä vähentää kuljettajan stressiä ja kuormitusta. Pysäköidessä ja peruuttaessa kuljettajaa avustaa peruutuskamera, jonka laajakulmainen näyttö kojelaudassa helpottaa huomattavasti etäisyyksien arvioimista. Uusia varusteita ovat myös ilmastoidut istuimet. Niiden viisi tuuletinta kuljettavat viileää ilmaa lattian tasalta jakaen sen tasaisesti istuimelle ja selkänojalle. Tämä lisää mukavuutta ja viihtyvyyttä esimerkiksi auringonpaisteessa seisseen auton istuinten lämmettyä liiaksi. Kaikkine mukavuutta ja turvallisuutta matkanteossa tukevine järjestelmineen R-sarjan Mercedes-Benz on osoittautunut tutkitusti parhaiten kuljettajan vireystilaa tukevaksi autoksi luokassaan. Käytännön testeissä 5 tunnin ajossa reitillä Berliini – Leipzig – Dresden – Berliini kuljettajan sydämen syke oli keskimäärin 81,9 lyöntiä sekunnissa. Tämä arvo oli liki 1,6 lyöntiä vähemmän – riippuen mikä osio matkasta oli kyseessä – kuin muissa vastaavissa testatuissa ajoneuvoissa. Asiantuntijoiden mielestä tämä on viesti siitä, että parhaan stressiä lievittävän mukavuuden tarjosi Mercedes-Benz. Tätä tukivat myös koekuljettajien subjektiiviset arviot ennen ja jälkeen testien. Hinnat: R 280 CDI 4Matic 76 250 autoa R 63 AMG 4Matic 152 000 euroa R 63 AMG L 4Mtaic 155 000 euroa Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.daimlerchrysler.com/mediaservices Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Pauli Eskelinen, Veho Group Oy Ab, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2530