Mercedes-Benz repäisi lisää eroa saksalaisiin kilpailijoihin

• Reaaliaikaista Mercedes-Benz-tietoa medialle Geneven autonäyttelystä
  • E-sarjan Cabriolet, pickup-konsepti ja neljä näyttävää AMG-mallia Genevessä
  • Mercedes-Benz on kahden kuukauden jälkeen 12,2 prosentin kasvussa
  • Tammi-helmikuun aikana 150 uutta Mercedes-Benz-taksia
  • Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinneissä 67 prosentin kasvu
  • Mercedes-Benz valitsi Valmet Automotiven parhaaksi kumppanikseen
  • Mercedes-Benz Uptime: raskaan kaluston huoltotoiminnot reaaliajassa
  • Autokoulu otti kuorma-autojen uusimman turvateknologian opetuskäyttöön

Reaaliaikaista Mercedes-Benz-tietoa medialle Geneven autonäyttelystä

Mercedes-Benz jakaa infoa ja kuvia Geneven autonäyttelystä (yleisöpäivät 9.–19.3.2017) median edustajille jatkuvasti päivittyvillä internetsivuilla media.daimler.com/geneva2017. Mediatilaisuutta, joka pidetään tiistaina 7.3.2017 klo 9.99 alkaen, voi seurata Livestream-lähetyksenä osoitteessa www.mercedes-benz.com/livestream. Tilaisuus on nähtävissä myös Facebookissa, YouTubessa ja Periscopessa.

E-sarjan Cabriolet, pickup-konsepti ja neljä näyttävää AMG-mallia Genevessä

Mercedes-Benz esittelee tällä viikolla Genevessä kattavan valikoiman mallistonsa uutuuksia ja päivityksiä. E-sarja täydentyy odotetulla Cabriolet-avomallilla, joka saadaan Suomeen syksyllä. Legendaarisesta G-sarjasta esitellään Mercedes-Maybach G 650 Landaulet –versio. Viime syksynä Tukholmassa ensiesitelty X-sarjan konseptiauto antaa viitteitä tulevasta premium-luokan pickup-mallista, jonka tuotantoversio julkistetaan loppuvuodesta. AMG puolestaan juhlii 50-vuotista toimintaansa peräti neljällä uutuusmallilla, joista maailman ensi-iltansa saa Mercedes-AMG E 63 S Estate. Osaston tulevaisuuteen katsovan ilmeen määrittävät uusi Concept EQ ja olemassa oleva sähköautomallisto latauspisteineen ja energianvarausyksikköineen. EQ-maailmaan voi uppoutua myös virtuaalisesti VR-sovelluksen ja –lasien avulla.

Mercedes-Benz on kahden kuukauden jälkeen 12,2 prosentin kasvussa

Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja ensirekisteröitiin helmikuussa 482 kappaletta, ja markkinaosuus oli 5,3 prosenttia. Vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana ensirekisteröitiin 1125 autoa, ja Mercedes-Benz on 12,2 prosentin kasvuvauhdissa viime vuoden tammi-helmikuuhun verrattuna. Muihin saksalaisiin premium-merkkeihin verrattuna Mercedesin kasvuvauhti on alkuvuoden ajan ollut omassa luokassaan. Mercedesin suosion suurin vauhdittaja on E-sarja, jota on ensirekisteröity kahdessa kuukaudessa 299 kappaletta (+132 %).

Yritysmyynnin osuus on kahdessa kuukaudessa 270 autoa (+23,9 %). Mercedesin yritysmyynnin kasvu on nopeinta maan 8 suosituimman yritysautomerkin joukossa. E-sarjalaisia on myyty yritysautoiksi 55 kappaletta (+333,3 %).

Tammi-helmikuun aikana 150 uutta Mercedes-Benz-taksia

Mercedes-Benz toimitti taksikäyttöön helmikuussa 79 ja tammi-helmikuussa 150 uutta autoa, ja markkinaosuus oli 27,5 prosenttia. Kappalemääräinen myynti kasvoi 31,6 prosenttia, ja Mercedes-Benz säilytti asemansa maan ehdottomasti suosituimpana taksimerkkinä. Yksin E-sarjan osuus taksikaupasta oli 16,5 prosenttia 90 myydyllä autolla kahden kuukauden aikana (+55,2 %). Taksimyynnin yllätysnousija on C-sarja 22 autolla (+340 %).

Raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinneissä 67 prosentin kasvu

Raskaimmat yli 16-tonniset Mercedes-Benz-kuorma-autot ovat kiinnostaneet ostajia tammi-helmikuun aikana. Autoja myytiin kahdessa kuukaudessa 90 kappaletta (+66,7 %), mikä toi 17,3 prosentin markkinaosuuden tässä painoluokassa. Luku on suurin kuuden kärkimerkin joukossa, ja Mercedes-Benz oli 3. suosituin raskasarjalainen. Myös pakettiautoissa kirjattiin hyviä kasvulukemia, kun Vitoja myytiin 239 ja Sprintereitä 113 kappaletta. Prosenttimääräisesti Viton kysyntä lisääntyi 23,8 ja Sprinterin 48,7 prosenttia vuoden 2016 alkukuukausiin verrattuna.

Mercedes-Benz valitsi Valmet Automotiven parhaaksi kumppanikseen

Mercedes-Benz on valinnut Valmet Automotiven parhaaksi yhteistyökumppanikseen vuonna 2016. Perusteina on suomalaistehtaan laadukas, nopea ja asiakaslähtöinen toiminta. A-sarjan valmistuksessa vuodesta 2013 alkaen sekä GLC-maasturin erinomaisesti edennyt tuotannollistamisprojekti. Palkintoperusteluiden mukaan Valmet Automotive ”toimii joustavasti ja luotettavasti sopimusvalmistajana, täydentää Mercedes-Benzin tuotantostrategiaa ja hyödyntää alan uusinta teknologiaa”. ”Saimme erinomaista palautetta Mercedes-Benziltä niin A-sarjan kuin GLC-maasturinkin projekteihin liittyen. Valmet Automotivelle myönnetty palkinto on asiakkaamme julkinen osoitus heidän ehdottamasta tyytyväisyydestään toimintaamme”, tehtaan suunnittelutoiminnan johtaja Jyrki Nurmi painottaa. GLC:n tuotanto Uudessakaupungissa käynnistyi helmikuun puolivälissä, ja tehdas rekrytoi mallin valmistukseen tänä vuonna yli 1000 uutta autonrakentajaa.

Mercedes-Benz Uptime: raskaan kaluston huoltotoiminnot reaaliajassa

Mercedes-Benz Trucks esitteli viime vuoden IAA-kuljetusnäyttelyssä raskaalle kalustolle tarkoitetun huoltopalveluiden seurantajärjestelmän Uptimen. Järjestelmä seuraa ajoneuvojen kuntoa reaaliajassa ja varoittaa ennakolta huoltotarpeista. Uptime on saatavana maaliskuun alusta lähtien, ja Suomeen se saadaan heinäkuussa. Uptimen käyttäminen edellyttää Truck Data Center –moduulin asentamista. Truck Data Center toimii jatkossa kaikkien Daimler Truckin valmistamien kuorma-autojen ”aivoina”. Alkuvaiheessa siihen voidaan liittää toinenkin uusi palvelu, FleetBoard Manager –älypuhelinsovellus, jonka avulla voi esimerkiksi seurata kuljetuskaluston liikkumista ja käyttöastetta.

Autokoulu otti kuorma-autojen uusimman turvateknologian opetuskäyttöön

Saksalainen Hartmann-autokoulu lähellä Stuttgartia on ottanut opetuskäyttöön Mercedes-Benz Actrosin, joka on varustettu yhtiön kaikkien uusimmalla turvallisuusteknologialla. Actrosista löytyvät Active Brake Assist 4 –jarruavustin (ABA) sekä Sideguard Assist –sivuvalvonta-avustin. ABA-avustin vähentää merkittävästi jalankulkijaonnettomuuksien riskiä, sillä se varoittaa kuljettajaa välittömästä törmäysvaarasta jalankulkijaan ja samaan aikaan käynnistää auton osittaisen jarrutuksen. Järjestelmä tunnistaa ajoneuvot 250 metrin, moottoripyörät, mopot ja pyöräilijät noin 160 metrin ja jalankulkijat 80 metrin etäisyydeltä auton edestä. Sideguard Assist puolestaan suojaa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä tilanteissa, joissa he joutuisivat ”kuolleeseen kulmaan” kuorma-auton kääntyessä. Kuljettajaa varoitetaan tästä vilkkuvalla led-kolmiovalolla ja varoitusäänellä. ”En voi opettaa tulevaisuuden kuljettajia eilispäivän teknologioilla. Heidän on ymmärrettävä, mihin nykyteknologia kykenee, missä sen rajat kulkevat ja miten oma ajotapa sovitetaan sen mukaiseksi”, autokouluyrittäjä Jörg Hartmann sanoo.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Nina Uschanov, Veho Hyötyajoneuvot, markkinointi- ja PR-päällikkö, puh. 050 4421 522, nina.uschanov@veho.fi