Mercedes-Benz Safety Truck - turvallisin kuorma-auto

• Mercedes-Benz Safety Truck näyttää, mitä kaikkea turvalaitteistoihin liittyvää voidaan toteuttaa • Uusi aktiivinen jarruassistentti Active Brake Assist voi pelastaa ihmishenkiä • Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien lukumäärä selvässä laskussa • Turvallisuusvarusteista pelastusoppaaseen • Tulevaisuuden turvallisuustekniikkaa kehitetään jo nyt

Tavoitteet on asetettu korkealle: toisaalta Euroopan Unioni ennustaa tavaraliikenteen lisääntyvän vuoteen 2030 mennessä noin 75 prosentilla. Toisaalta taas tieliikenneonnettomuuksissa kuolleiden lukumäärän on tarkoitus pienentyä puoleen vuodesta 2001 vuoteen 2010 mennessä. Samalla Mercedes-Benz kehittää turvallisuutta edelleen ainutlaatuisella tavalla muihin automerkkeihin verrattuna. Perimmäinen tavoite on visio autoilusta ilman onnettomuuksia. Tämän tavoitteen toteuttamisessa erityisen merkityksellinen on Mercedes-Benz Safety Truck: se näyttää, miten korkea turvallisuustaso on saavutettavissa jo nykyään. Uusi aktiivinen jarruassistentti tulee säästämään ihmishenkiä Tulevaisuus on jo alkanut: Mercedes-Benzin Safety Truck on nykypäivän todellisuutta. Siinä kaikki tällä hetkellä saatavilla olevat avustin- ja turvallisuusjärjestelmät yhdistyvät ainutlaatuiseksi kuorma-autoksi. Kehityksen kohokohta tällä hetkellä on uusi aktiivinen jarruassistentti. Se käynnistää automaattisesti täysjarrutuksen, jos törmäys edellä ajavan ajoneuvon kanssa on väistämätön. Siten onnettomuuden seuraukset eivät ole lainkaan niin vakavat kuin ilman tämän järjestelmän apua. Ennuste on siksi realistinen: aktiivinen jarruassistentti tulee pelastamaan ihmishenkiä. Safety Truckin suuri plussa on se, että se perustuu raskaaseen Actros-kuorma-autoon ja että se on jo saatavana koko Euroopassa jokaiselta Mercedes-Benz-jälleenmyyjältä. Aktiivinen jarruassistentti on taas yksi lukuisista tukipilareista, joiden avulla Mercedes-Benz on edistänyt menneiden vuosikymmenien aikana hyötyajoneuvojen turvallisuutta oleellisesti. Yksikään toinen hyötyajoneuvojen valmistaja maailmassa ei investoi yhtä paljon uusien avustin- ja turvallisuusjärjestelmien kehittämiseen, jotka kuitenkin pelastavat ihmishenkiä joka päivä. Etualalla on aina aktiivinen turvallisuus: tavoitteena on siis ehkäistä onnettomuuksia ennalta tai vaihtoehtoisesti kehittää tätä varten järjestelmiä, jotka puuttuvat tilanteisiin itsenäisesti onnettomuuden välittömien seurausten lieventämiseksi oleellisesti. Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien lukumäärä selvässä laskussa Mercedes-Benz vahvistaa yleisesti miellyttävää suuntausta: jo vuosien ajan sellaisten henkilövahinkoja aiheuttaneiden onnettomuuksien lukumäärä on laskenut, joissa on ollut osallisena kuorma-auto. Euroopan autonvalmistajien liitto ACEA rekisteröi neljänneksen laskun vuodesta 1992 vuoteen 2004 sellaisissa onnettomuuksissa Euroopan alueella, joissa on osallisena kuorma-auto. Sekä Saksan tilastokeskuksen keräämissä tuloksissa että kansainvälisissä tutkimuksissa peräänajo mainitaan tyypillisenä törmäystyyppinä, jossa kuorma-auto on mukana, etenkin moottoriteillä ja valtateillä. Näissä tulee apuun uusi aktiivinen jarruassistentti ja muut avustin- ja turvallisuusjärjestelmät. Monipuoliset turvallisuusvarusteet Mercedes-Benz Safety Truck sisältää lukuisia avustavia ja turvallisuutta edistäviä järjestelmiä. Olipa kyseessä sitten kaistavalvonta, etäisyysvalvontavakionopeussäädin ja ajovakaudenvalvonta, ajovalojen automaattinen kytkeytyminen, optimoidut ulkopeilit, rullauksenesto liikkeelle lähdettäessä, jarruassistentti, alleajosuoja, hidastin tai pyöräkoteloiden roiskesuojat – kaikki nämä varusteet ovat osa runsasta vakiovarustusta. Kuljettajan ajovireyttä parantavat lisäksi ilmastointiautomatiikka ja taukoilmastointi. Jos kaikista varotoimista huolimatta onnettomuus tapahtuu, kuljettaja on parhaassa mahdollisessa suojassa vankassa ohjaamossaan; istuimissa on integroidut turvavyöt, kuljettajalla on turvatyyny johon liittyy turvavyön kiristin. Mercedes-Benz on uusinut myös pelastusoppaansa. Pelastusopas annetaan jokaisen pelastuslaitoksen käyttöön ja siinä selostetaan yksityiskohtaisesti, miten kuljettajan voi pelastaa ohjaamostaan erittäin vakavan onnettomuuden jälkeen. Onnettomuuksien välttämiseksi jo ennalta Mercedes-Benz on lisäksi tarjonnut jo vuosien ajan suurella menestyksellä turvallisuuskoulutusta kuorma-autojen kuljettajille. Tulevaisuuden turvallisuustekniikkaa kehitetään jo nyt Turvallisuustekniikan kehitys ei suinkaan pysähdy Mercedes-Benzin Safety Truckiin tai uuteen aktiiviseen jarruassistenttiin. Taas on valmistumassa uusia avustavia ja turvallisuutta edelleen parantavia järjestelmiä, jotka Mercedes-Benz tulee esittelemään tulevina vuosina. Kaikki tulevat järjestelmät tulevat olemaan tarjolla arviolta vielä ennen vuotta 2010. Ne siis tulevat tukemaan omalta osaltaan EU:n tavoitetta puolittaa liikennekuolemien määrä Euroopassa tuohon vuosilukuun mennessä. Ruuhka-assistentti tulee avustamaan kuljettajaa tehokkaasti jatkuvasti pysähtelevässä liikenteessä ja kaupunkiajossa siten, että kuorma-auto pysäyttää itse itsensä automaattisesti takkuilevassa liikenteessä. Jo menestyksellä vastaanotetun lisävarusteisen kaistavalvonnan kehitelty versio tulee muuttumaan tästä tutusta passiivisesta järjestelmästä aktiiviseksi siten, että se pystyy puuttumaan ohjaukseen. Jossain tulevaisuuden versiossa aktiivinen jarruassistentti tulee käynnistämään täysjarrutuksen myös paikallaan seisovan auton kohdalla. Lähitulevaisuudessa auton paikoitusta tulee helpottamaan pysäköintijärjestelmä, joka käyttää apunaan auton etu- ja takaosaan sijoitettuja ultraäänitunnistimia. Tällöin vältetään kalliit ja harmilliset vahingot ahtaisiin paikkoihin ajettaessa. Huomisen Safety Truck on jo matkalla nykyaikaan. Lisätietoja: Veho Group Oy Ab Hyötyajoneuvot markkinointipäällikkö Rami Ainiala, puh. 010569 3646 Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press Mercedes-Benz, hyötyajoneuvot, Actros tai www.daimlerchrysler.com Media Services (vaatii rekisteröitymisen) tai www.observer.fi Kuva 1 Ajovakaudenvalvonta Kuva 2 Kaistavalvonta Kuva 3 Etäisyysvalvontavakionopeussäädin Kuva 4 Pyöräkoteloiden roiskesuojat Kuva 5 Alleajosuoja Kuva 6 Hätäjarruassistentti