Mercedes-Benz selkeyttää autojensa mallimerkinnät 2015

• Jatkossakin viisi keskeistä Mercedes-mallisarjaa: A, B, C, E ja S
  • Kaikki SUV-mallit saavat GL-tunnuksen, alkuperäinen G säilyy
  • Moottori- ja käyttövoimavaihtoehdot merkitään pienellä kirjaimella
  • Mercedes-Maybach edustaa autonvalmistuksen korkeinta laatutasoa

Osa Mercedes-Benzeistä saa uudet nimet

Mercedes-Benz selkeyttää ja yksinkertaistaa autojensa mallimerkinnät ensi vuodesta lähtien. Uudistus helpottaa automallistojen monipuolistamista, sillä Mercedes aikoo tuoda myyntiin yli 30 uutta mallia vuoteen 2020 mennessä. Näistä vähintään 11 mallia on kokonaan uusia.

Mercedes-Benzillä on jatkossa viisi keskeistä mallisarjaa: A, B, C, E ja S. Kaikkien SUV-luokan autojen mallimerkintöihin lisätään kirjaimet GL, jota seuraa mallin kokoluokkaan viittaava kolmas iso kirjain. Alkuperäisen G-sarjan tunnus säilyy kuitenkin muuttumattomana. Uudistukselle on erinomainen tilaisuus juuri vuonna 2015, jolloin Mercedes-Benzin lähes koko SUV-mallisto uudistuu perusteellisesti.

SUV-luokan uudet mallimerkinnät ovat:

GLA              = GL A-sarja

GLC              = GL C-sarja; aikaisemmin GLK

GLE              = GL E-sarja; aikaisemmin M/ML-sarja

GLE Coupé  = GL E-sarjan Coupé

GLS              = GL S-sarja; aikaisemmin GL

G                   ennallaan

Neliovisten coupé-mallien merkinnät muuttuvat vastaavasti. Kaksi ensimmäistä kirjainta CL kertovat autoluokan, ja kolmas liittää sen tiettyyn kokoluokkaan kuten CLA, CLA Shooting Brake, CLS ja CLS Shooting Brake.

Vuodesta 2016 lähtien kaikkien roadster-mallien tunnukseen sisältyvät kirjaimet SL ­– kuitenkin niin, että legendaarisen SL:n mallimerkintä säilyy ennallaan (vrt. G-sarja). Entinen SLK muuttuu SLC:ksi.

Tärkeä osa mallimerkintöjen selkeyttämistä on erilaisten käyttövoimavaihtoehtojen osoittaminen pienellä kirjaimella mallimerkinnän yhteydessä. Nämä tunnukset ovat:

c                    compressed natural gas eli kaasukäyttöinen ajoneuvo; aikaisemmin Natural Gas Drive

d                    diesel; aikaisemmin BlueTEC ja CDI

e                    electric eli sähkökäyttöinen ajoneuvo; aikaisemmin Plug-In Hybrid, BlueTec Plug-In Hybrid ja Electric Drive

f                     fuel cell eli vetypolttokennoajoneuvo; aikaisemmin F-Cell

h                    hybrid; aikaisemmin Hybrid ja BlueTec Hybrid

Nelivedon 4Matic-tunnus säilyy ennallaan, ja se tulee jatkossa myös entistä tutummaksi vaihtoehdoksi autonostajille. Mercedes-Benz aikoo nimittäin laajentaa nelivetomallistoaan entistä useampiin kokoluokkiin ja malleihin. Bensiinimoottorisia Mercedes-Benz-malleja ei uudessakaan järjestelmässä merkitä erikseen.

Mercedes-Maybachista synonyymi kaikkein korkeimmalle laatutasolle

Mallinimien lisäksi Mercedes-Benz laajentaa tarjontaansa perustamalla uuden Mercedes-Maybach-tuotemerkin. Sen ensimmäinen automalli, Mercedes-Maybach S 600, esitellään vielä marraskuussa sekä Shanghain että Los Angelesin autonäyttelyissä.

Mercedes-Maybach-tuotemerkin alla valmistetaan ylellisimmät edustusluokan autot, jota tarjoavat normaalia S-sarjaakin täydellisemmän autoilukokemuksen: enemmän sisätilaa, erikoisistuimet ja yksilöllisesti räätälöitäviä huippulaadukkaita sisustusvaihtoehtoja. Kyseessä ei kuitenkaan ole uusi varustetaso, vaan itsenäinen tuotemerkki Mercedes-AMG:n tapaan.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi