Tiedotusvälineille 5.3.2004 Julkaisuvapaa heti Mercedes-Benz SLK 55 AMG F1-kisojen turva-autoksi ja C 55 AMG viralliseksi lääkintäautoksi · Uusi SLK 55 AMG Formula 1-sarjan viralliseksi turva-autoksi jo avauskisassa Australiassa 7.3.2004 kuljettajanaan Bernd Mayländer · Turva-autossa tuotantomallia suurempi rengaskoko, vahvistetut jarrut ja 100 kiloa kevyempi korirakenne · C 55 AMG palvelee kaudella 2004 kisojen ylilääkäri Sid Watkinsia formulasarjan virallisena lääkintäautona · Mercedes-Benz on toimittanut turva-autot vuodesta 1996 ja C 36 AMG-mallista alkaen Mercedes-Benz on vahvasti läsnä vuoden 2004 formulasarjassa. Rataa kiertävien F1-autojen lisäksi Mercedes-Benz toimittaa jälleen kisoissa käytettävän virallisen turva-auton sekä myös kisojen ylilääkärin käyttämän lääkintä- ja ensihoitoauton. Onnettomuuden tai rankkasateen yllättäessä radalle ilmestyvä turva-auto edustaa keväällä uudistuvan SLK-sarjan terävintä kärkeä. Kisakäyttöä varten SLK 55 AMG on kuitenkin kokenut monia muutoksia, joita jopa 240 kilometrin nopeus autolta edellyttää. Esimerkiksi vakioauton 18- tuumaiset renkaat on korvattu AMG-kevytmetallivanteilla lepäävillä 19 tuuman 235/35 R19- ja 265/30 R 19-koon renkailla. Yhdessä jäykemmän alustan kanssa renkaat takaavat moitteettoman käytöksen F1-ratojen tiukoissakin kurveissa sekä erittäin täsmällisen ohjaustuntuman. Turva- auton jarrutusvoimasta huolehtivat eturenkaiden komposiittivalmisteiset jarrulevyt ja niiden kuudella männällä toimivat jarrusatulat sekä takarenkaiden rei´itetyt teräksiset jarrulevyt neljällä männällä toimivine jarrusatuloineen. Kisakäyttöä varten SLK 55 AMG:tä on kevennetty normaaliautoon verrattuna 100 kilolla. Esimerkiksi konepellissä ja muissa korin osissa on käytetty alumiinia (- 12 kg), katon avautumismekanismi on poistettu kokonaan (-17 kg) ja niin etu- kuin takapyörien kotelotkin on valmistettu lasikuitulaminaatista (-10 kg). Istuimet ovat normaalia kevyemmät (-25 kg) ja myös auton sisustusta on kevennetty 40 kilolla. Turva-auton omapaino jääkin ylimääräisestä kisavarustuksesta kuten kommunikaatiovälineistä, kattovaloista ja suurempien pyörien ja jarrujen tuomasta painonlisäyksestä huolimatta vain 1370 kiloon. Mercedes-Benz SLK 55 AMG.tä kiidättää formularadoilla 5,5 litran V8- moottori, joka kehittää 265 kW:n/360 hv:n tehon ja kiihdyttää turva- auton 0-100 kilometriin alle viidessä sekunnissa. Moottorin toiminta helteisimpinäkin kisaviikonloppuina on varmistettu yhteensä neljällä moottorin ja voimansiirtojärjestelmän jäähdytys-järjestelmällä. Turva-autokäyttöä varten SLK 55 AMG on varustettu FIA Formula 1 - logoilla sekä kattovaloilla. Bernd Mayländerin apukuljettaja, englantilainen Peter Tibbets sytyttää katolle vihreän valon turva-auton tullessa radalle ja etsiytyessä kisa-autojen ohi jonon kärkeen. Tällöin valo vaihtuu oranssiin, jonka palaessa ohittaminen on ehdottomasti kielletty. Turva-autoon sijoitettu radio-, TV- ja kameravarustus mahdollistaa jatkuvan kommunikoinnin kisajärjestäjien kanssa. Uusin Mercedes-AMG FIA-turva-auto on huippuunsa asti viimeistelty myös sisätiloiltaan kahdella nelipisteturvavöin varustetulla kuppi- istuimella, mustan ja hopean värisillä nahkasomisteilla sekä hiilikuitusävyisellä AMG-ohjauspyörällä. Mercedes-Benz C 55 AMG vie ensiavun perille onnettomuustilanteessa F1-sarjan johtava lääkäri professori Sid Watkins saa tälle kaudelle käyttöönsä farmarikorisen Mercedes-Benz C 55 AMG:n, joka onnettomuustilanteessa takaa avun perillemenon viivyttelemättä. Lääkintäauton voimanlähteenä on 5,5 litran V8-moottori (270 kW/367 hv). Alustaa ja jarruja on SLK 55 AMG:n tapaan modifioitu nopeilla radoilla tapahtuvaa ajamista silmälläpitäen. Lääkintäauton miehistö voi seurata kisaa reaaliajassa C 55 AMG:n Comand- näyttöruudulta. Auto on varustettu myös kommunikaatiovälineillä, kattovaloilla sekä huomiovaloilla. Tohtori Watkinsin ja hänen kolmen apulaisensa turvallisuuden takaavat nelipisteturvavyöt. Lääkintäauton tilavaan takakonttiin mahtuu kattava ensihoitovarustus kaikkein vakavimminkin loukkaantuneiden hoitoa varten. Turva- että lääkintäautoja on molempia valmistettu kaksi kappaletta, toisen auton toimiessa vara-autona. Mercedes-Benz on toimittanut F1- sarjan turva-autot aina vuodesta 1996 ja C 36 AMG-mallista alkaen. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta: www.mercedes-benz.fi lehdistö käyttäjätunnus: mercedes salasana: press Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, puh. 010-569 2530 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/05/20040305BIT00430/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/05/20040305BIT00430/wkr0002.pdf