Mercedes-Benz SLR McLaren -

Tiedotusvälineille 13.8.2003 Julkaisuvapaa heti Mercedes-Benz SLR McLaren - Henkeäsalpaava yhdistelmä 1950-luvun rata-autoilun legendaa ja 1990-luvulla menestystä niittänyttä F1-Hopeanuolta · Uusi huippusuorituskykyinen urheiluauto ensiesittelyssä Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa · Juuret 1955 esitellyssä SLR-kilpa-autossa, etupään muotoiluun vaikutteita maailmanmestaruudet voittaneesta F1-Hopeanuolesta · Kaksoisvalonheittimet liittävät SLR McLarenin muuhun Mercedes- perheeseen · Ainutlaatuiset lokinsiipiovet takaavat helpon ja avaran sisäänkäynnin Tammikuu 1999, Detroitin autonäyttely: Mercedes-Benz esittelee visionsa tulevaisuuden huippusuorituskykyisestä urheiluautosta, "huomisen Hopeanuolesta". Malli saa jo tuolloin paljon puhuvan nimen: SLR. Syyskuu 2003, Frankfurtin autonäyttely: Mercedes-Benz SLR McLaren on valmis esiteltäväksi toimittajille ja asiakkaille. SLR:n suunnitteluun ja tuotantoon osallistuneet tiimit ovat yhdistäneet voimansa ja luoneet joka suhteessa ainutlaatuisen urheiluauton, joka pitkälti määrittää tulevaisuuden suorituskykyisimpien urheiluautomallien laatu- ja varustetason. Uusi SLR McLaren herättää muistot Mercedesin 1950-luvun legendaarisista kilpa-autoista, jotka ajoivat voitosta voittoon Italian Mille Migliassa ja Saksan Nürnburgringillä. Mercedes-Benz 300 SLR-mallilla menestyivät tuolloin muun muassa Sir Stirling Moss ja Juan Manuel Fangio. Toinen uuden SLR McLarenin innoittaja on ollut 1990-luvun Mercedes- McLaren -Hopeanuoli, jolla Mika Häkkinen ajoi F1-maailmanmestariksi vuosina 1998 ja 1999. Voittaja-autosta saadut muotoiluvaikutteet näkyvät ennen kaikkea SLR:n keulalle vahvan ja erottuvan ilmeen antavissa etusiivissä, joilla on myös aerodynaaminen merkityksensä. Siipi tuottaa alaspäin painavan voiman, joka lisää pitoa SLR:n etuakselilla ja takaa Mercedesin huippumallille aidosti urheiluautomaisen ajotuntuman. Veistoksellinen muotoilu henkii voimaa ja suoritushenkeä SLR liittyy luontevasti myös muuhun Mercedes-perheeseen. Auton etuosaa hallitsevat Mercedes-Benzin henkilöautomalleille jo vuodesta 1995 tyypilliset kaksoisvalonheittimet, jotka kätkevät sisäänsä kirkaslasiset, projektorimaiset ja erittäin tehokkaat ajovalot. Nuolimaisen, formula-tyylisen keulamaskin keskeltä löytyy luonnollisesti Mercedesin tähtitunnus. Ovaalimaisista valoumpioista alkavat linjat jatkuvat luontevasti kohti pitkää konepeltiä ja voimakkaasti muotoiltuja etupuskureita. SLR herättää mielikuvan hyvin harjoitelleesta urheilijasta, joka valmistautuu suoritukseensa lihakset jännittyneinä ja valmiina ponkaisemaan eteenpäin milloin tahansa. SLR:n henkimä voima ja dynamiikka antaa autolle kiehtovan veistokselliset muodot, joissa mallin esikuvat ovat selvästi nähtävissä. Sivulta katsoen SLR McLarenissa korostuvat matala ja pitkä etuosa, loivasti kaartuva pitkä tuulilasi, kompakti suora perä, suuret pyörät ja auton keskipisteeseen nähden taakse sijoitettu kaksipaikkainen matkustamo. Etupyörien takaa erottuvat myös suurikokoiset ja ovia kohti voimakkaasti levenevät jäähdytysaukot. Niiden muotoilullinen esikuva on 1950-luvun rata-autoissa, mutta ne myös huolehtivat tehokkaasti moottoritilan tuuletuksesta. Pakoputkien päät on johdettu ulos etupyörien takaa auton kyljistä. Mercedes-Benz SLR McLarenin taka- ja jarruvalot koostuvat kaikkiaan 51 punaisesta led-valosta, jotka takaavat esimerkiksi jarrutettaessa kaksi kertaa normaalia kirkkaamman valotehon. Lyhyt peräosa jatkuu tasaisena takavaloihin saakka. Tämä kasvattaa tavaratilan kokoa ja pienentää aerodynaamista nostetta, jolloin auton ajo-ominaisuudet paranevat. Aerodynaamista tasapainoa lisää myös vauhdin ja jarrutuksen mukaan säätyvä, takaluukun pinnasta nouseva takaspoileri. Takapuskuriin on lisäksi integroitu kuusikanavainen, formula-tyylinen diffuusori, jonka läpi auton alta nouseva ilma luo imua SLR:n alle ja takaa Mercedesin urheilulliselle huippumallille ainutlaatuisen lujan otteen tiehen. Helppokulkuiset lokinsiipiovet ja räätälöitävät kuppi-istuimet Yksi Mercedesin SLR McLarenin omintakeisimmista muotoilu- ja käyttöratkaisuista ovat etuviistoon ylös aukeavat lokinsiipiovet. Ovia käytettiin ensi kertaa SLR-urheiluauton katukäyttöön modifioidussa coupé- versiossa vuonna 1955. Alun perin ovet oli saranoitu kattoon. Uudessa SLR McLarenissa ovien kiinnityspisteet ovat etummaisissa kattopalkeissa, joista ovet avautuvat eteenpäin ylös laajassa kaaressa. Ovien uusi kiinnitys suurentaa oviaukkoa ja tekee autoon pääsyn helpoksi niin kuljettajalle kuin matkustajallekin. SLR:n matkustamoa leimaavat huippuunsa hiottu käytännöllisyys ja ensiluokkaiset materiaalit. Alumiinipaneloitu keskikonsoli jatkaa jo auton keulaosan herättämiä mielikuvia ja muotoiluvaikutteita Formula 1- kilpa-autoista. Urheilullista ilmettä täydentävät hiilikuitu sekä yksilölliset kuppi-istuimet, jotka voi räätälöidä sopiviksi siirrettävillä istuintoppauksilla. Istuinten ja ovien verhoilussa on käytetty erityisesti SLR McLaren -mallia varten kehitettyä, erittäin kestävää Silver Arrow -erikoisnahkaa. Mercedes-Benz SLR McLarenin kilpa-automaisen ajotuntuman viimeistelee kolmipuolainen ohjauspyörä, joka on varustettu nappipainikkeilla manuaalista vaihteiden vaihtoa varten. Suoraan kuljettajan silmien alta löytyvät myös pyöreät kronometri-tyyliset nopeus- ja kierroslukumittarit. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta: www.mercedes-benz.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press SLR-kuvat löytyvät SLR McLaren-otsikon alta MB henkilöautokansiosta. Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2530 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/13/20030813BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/13/20030813BIT00460/wkr0002.pdf