• Veho Oy Ab/

Tiedotusvälineille 2.9.2003 Julkaisuvapaa heti Mercedes-Benz SLR McLaren - kilpa-autoilun huipputekniikkaa ainutlaatuisessa 2000-luvun superautossa · Mercedes-Benz SLR McLaren ensiesittelyssä Frankfurtissa · Uusi SLR yhdistää kilpa- ja urheiluauton ainutlaatuisella tavalla · Kompressoriahdettu V8 tuottaa 460 kilowatin eli 626 hevosvoiman tehon ja huiman 780 newtonmetrin väännön · Kiihtyvyys nollasta sataan ainoastaan 3,8 sekuntia · Maailman ensimmäinen sarjatuotantoauto, jonka etutörmäyksessä kokoon painuvat rakenteet on valmistettu hiilikuidusta · Keraamisesta komposiitista valmistetut jarrulevyt ja sähköhydraulinen jarrujärjestelmä takaavat tehokkaan pysähtyvyyden Jo 1950-luvun puolivälissä Mercedes-Benz 300 SLR Coupé yhdisti kuuluisan "lokinsiipisen" 300 SL:n huippunopeaan 300 SLR -kilpa-autoon. Sivuille avautuvat pakoputket, ilmanottoaukot ja pinnavanteet yhdessä voimakkaasti sivuille kaartuvan tuulilasin kanssa antoivat sille huimaavan ulkonäön. 300 SLR Coupé vastasi myös ulkonäön herättämiin lupauksiin. Sen 310 hevosvoimaa saivat vain 1117-kiloisen auton sellaiseen lentoon, että koeajoissa lähenneltiin jopa 290 kilometrin tuntinopeuksia. Siitä tuli aikansa nopein tieliikenteeseen rekisteröity auto. Nyt menestyskonsepti palaa - SLR McLarenin nimellä. Hopeanuolen paluu - raivoisaa suorituskykyä ja kilpa-autoilun huipputekniikkaa äärimmäisen nopeassa urheiluautossa Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltävä Mercedes-Benz SLR McLaren herättää henkiin Mercedes-Benzin superauton. Nykyaikainen tulkinta klassisen SLR:n muodoista yhdistyy Formula 1 -hopeanuolista tuttuihin muotoihin. Uusi superauto tuo myös suoraan kilpa-automaailmasta kotoisin olevaa tekniikkaa katukäyttöön tarkoitettuun malliin - aivan kuten innoittajansa SLR Coupé vuonna 1955. Uutuus automaailman ehdottomalla huipulla yhdistää Mercedes-Benzin ja sen Formula 1 -kumppanin McLarenin osaamisen huippusuorituskykykyisten autojen rakentajana. Hiilikuitua ja keraamisia osia - huipputekniikan materiaaleja Mercedes- Benz SLR McLaren superauton rungossa ja jarruissa Esimerkki Formula 1 -osaamisesta ovat SLR:n lukuisat hiilikuitukomposiittirakenteet niin alustassa kuin korissakin. Korin osista muiden muassa konepelti ja ovet on valmistettu hiilikuidusta. Tämä nostaa Mercedes-Benz SLR McLarenin rakenteen jäykkyyden ja lujuuden aivan uudelle tasolle tieliikenteeseen tarkoitetuissa autoissa. Myös superauton matkustajaturvallisuus on omaa luokkaansa. Ensi kertaa sarjatuotantoautossa on hiilikuituiset etutörmäyksessä kokoon painuvat rakenteet. Hiilikuidun käytöllä saavutetaan erinomainen lujuus, ja painoetu teräsrakenteisiin verrattuna on noin 50 prosenttia. Erittäin suorituskykyisen urheiluauton jarrut on myös valmistettu uudesta ja innovatiivisesta komposiittimateriaalista. Kuituvahvisteista keraamista materiaalia olevat jarrut kestävät erittäin hyvin korkeita lämpötiloja, ovat rakenteeltaan lujat ja niiden huollon tarve on vähäinen. SLR McLaren saavuttaa jopa 1,3 G:n hidastuvuuden - huippulukema sarjatuotantoautossa. Yksinomaan etuakselilla on jarrupalojen puristettavana 440 neliösenttiä erittäin hyvin kuumuutta kestävää jarrulevyn pintaa. Jarrujärjestelmä on sähköhydraulinen. Konepellin alla on Mercedes-AMG:n kehittämä 5,5-litrainen V8-moottori, jonka suunnattomista voimista vastaa huippuunsa kehitetty kompressoriahdintekniikka. Se mahdollistaa huiman väännön ja tehon. Jokainen SLR-moottori rakennetaan käsityönä. SLR McLarenin moottori kehittää 460 kilowattia, peräti 626 hevosvoimaa. Tyrmäävä 780 newtonmetrin huippuvääntö syntyy 3 250 kierroksella minuutissa ja vääntö pysyy vahvana laajalla moottorin kierroslukualueella. Nämä voimat takaavat mykistävän suorituskyvyn. SLR McLaren kiihtyy 0-100 kilometriin vaivaiset 3,8 sekuntia. 200 kilometrin tuntinopeuden se saavuttaa 10,6 sekunnissa ja nollasta 300 kilometriin tunnissa kiihdytys vie aikaa 28,8 sekuntia. SLR McLaren huippunopeus on peräti 334 kilometriä tunnissa. Optimaalisen painojakauman saavuttamiseksi moottori on sijoitettu etuakselin taakse ja matalalle. Moottoria ruokitaan vesijäähdytyksellä viilennettävällä ahtoilmalla ja siinä on kuivasumppuvoitelu. Alhaisesta päästötasosta huolehtii neljä katalysaattoria. Moottori täyttää jo nyt tiukat vuonna 2005 voimaan astuvat EU4 -päästömääräykset. Moottorin jykeviä voimia käsittelee viisiportainen automaattivaihteisto, jota voi käskeä myös manuaalisesti - joko vaihdekepistä tai ohjauspyörän painikkeilla Formula 1 -tyyliin. Vaihto-ohjelmista valitaan vaihteensiirron nopeus: Sport, SuperSport ja Race -asennoista viimeksi mainittu vaihtaa kaikkein nopeimmin. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteesta: www.mercedes-benz.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press SLR-kuvat löytyvät SLR McLaren-otsikon alta MB henkilöautokansiosta. Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Ville Silvennoinen, markkinointipäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2507 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2530 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/02/20030902BIT00020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/02/20030902BIT00020/wkr0002.pdf