Mercedes-Benz SLR McLaren 722 Edition: moottoriurheiluveri virtaa erikoismallin suonissa

• Superauton erikoispainos nyt vieläkin tehokkaampi ja nopeampi. • Kehitetty McLarenin F1-tehtailla Englannissa. • Yli 300 kohdan muutostyöt tuovat lisää tehoa, entistäkin dynaamisemmin viritetyn alustan, parannuksia aerodynamiikkaan ja vielä kilpa-automaisen ulkonäön. • SLR 722 Edition tekee kunniaa Stirling Mossin vuoden 1955 Mille Miglia -voitolle: 300 SLR:n lähtönumero 722 kertoi starttiajan, kello 7.22. • Rajoitettu 150 auton sarja valmistuu pitkälti käsityönä McLarenilla Englannin Wokingissa.

SLR 722:n sydämenä sykkii 5,5-litrainen kompressoriahdettu V8-moottori, joka on koottu käsin Mercedes-AMG:n tehtailla Saksan Affalterbachissa periaatteella ”yksi mies – yksi moottori”. Huipputehokkaan voimanlähteen vahvuuksia ovat esimerkiksi erittäin nopea reagointi kaasupolkimen liikkeisiin, tasavahva väännön tuotto läpi koko kierrosalueen ja unohtumaton V8-ääni. SLR 722 Edition -vireessä moottori tuottaa 478 kW / 650 hv:n tehon. Muutostöitä tehtiin myös voimansiirron sovittamisessa yhteen moottorin toiminnan kanssa. Jokaiselle valittavalle vaihteiston vaihtamisohjelmalle on varattu oma säätönsä moottorin reagoinnissa kaasupolkimeen. Käsin vaihtamista (M), sport-asetusta (S) ja mukavuusasetusta (C) myötäilee kuhunkin sopiva vastaavuus kaasun liikkeisiin. Muutosten lopputulos on liuta jopa superautoluokassa äärimmäisen kiehtovia suorituskykylukuja. SLR 722 kiihtyy nollasta sataan 3,6 sekunnissa (SLR 3,8), ehtii 200 km/h vauhtiin 10,2 sekunnissa (SLR 10,6) ja 300 km/h 28 sekunnissa (SLR 28,8). Huippunopeus on sekin kasvanut; SLR 722 peräti 337 km/h, nykyinen SLR 334. Alustan säädöillä edelleen parantuneisiin ajo-ominaisuuksiin Eräs SLR 722 Editionin parantuneen suorituskyvyn osatekijä on uudelleen säädetty alusta. Kehitystyötä tehtiin McLarenin Formula 1-autojenkin testaamiseen käyttämillä dynamometreillä. Mercedes-Benzin ja McLarenin insinöörit viimeistelivät ja hioivat säädöt lukuisissa testeissä teillä ja ennen kaikkea kilparadalla. Jäykempi jousitus ja tuhdimpi iskunvaimennus yhdessä 10 milliä alempana lepäävän korin kanssa parantavat SLR 722:n vakautta ja käsiteltävyyttä korkeissakin nopeuksissa. Korin kallistelu on vähentynyt yli 20 prosentilla, mikä mahdollistaa kaarteiden ajamisen entistä suuremmilla nopeuksilla. Uudet 19-tuumaiset, taotusta alumiinista valmistetut vanteet parantavat erikoismallin käyttäytymistä edelleen. Normaalipyöriin verrattuna kevyet erikoisvanteet vähentävät jousittamatonta massaa, ja SLR 722 reagoi entistä terävämmin kuljettajan käskyihin. 19-tuumaiset pyörät mahdollistavat 390-millisten jarrulevyjen asentamisen etuakselille. Muuta huippusuorituskykyä vastaavat keraamiset, hiilikuidulla vahvistetut jarrut, jotka ovat italialaisen Brembon käsialaa. Aerodynaaminen taideteos: alaspäin painavaa voimaa ilmavastuksen kärsimättä Ahkera testaus tuulitunnelissa on kantanut hedelmää, sillä SLR 722 Editionissa aerodynamiikkaa on onnistuttu parantamaan entisestään. Etupään uusi ”ilmanhalkoja” vähentää ilmanvastusta ja toisin kuin yleensä, lisää samalla suurissa nopeuksissa alaspäin painavaa, auton kulkua vakauttavaa voimaa. Etuakselilla tämän voiman lisäys on peräti 128 prosenttia. SLR 722:n painoa on kyetty vähentämään yli 40 kilolla jo ennestään erittäin kevyeksi ja jäykäksi runsaalla hiilikuidun käytöllä rakennetusta korista. Tähän on päästy muun muassa kevyemmällä öljysäiliöllä ja alumiinisilla iskunvaimentimien rungoilla, jotka osaltaan vähentävät myös jousittamatonta massaa. Edelleen on lisätty hiilikuitukomponenttien käyttöä. Muiden muassa pyöräkotelot takana ovat 722 Editionissa hiilikuitua. Kilpa-automainen ulkonäkö niin ulkoa kuin sisältäkin SLR McLaren 722 Editionin ulkonäössä on useita hillittyjä viitteitä kilpa-autoilun maailmasta, jotka ovat omiaan tyydyttämään intohimoisia kuljettajia ja omistautuneita urheiluautojen keräilijöitä – kirjaimellisesti kohderyhmän ydintä. Uuden tyyppiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet paljastavat esteettä punaisiksi maalatut jarrusatulat ja suuret jarrulevyt. Lisäksi monet yksityiskohdat kirkkaaksi lakatusta hiilikuidusta korostavat läheisiä juurista Formula 1 -autojen kanssa. Sisustuksessa kuppimaisten urheiluistuinten ”300 SL -punaiset” tikkaukset ja esimerkiksi punaiset turvavyöt luovat yhdessä runsaan hiilikuidun käytön kanssa korostetun tarkoituksenmukaisen ilmeen. Usein käytetyt hallintalaitteet, kuten käsijarru ja vaihteenvalitsin, on päällystetty kosteutta imevällä ja hyvän otteen takaavalla mokkanahalla. Ohjauspyörän viimeistelyyn on kiinnitetty erityistä huomiota – onhan se tärkein kuljettajaa ja autoa yhdistävä tekijä. Nahkaa ja mokkaa yhdistävä viimeistely takaa erinomaisen otteen ohjauspyörästä suurillakin nopeuksilla ajettaessa. Technical details SLR McLaren 722 Edition Mercedes-Benz 300 SLR race car (W 196 S) Build year 1955 No. of cylinders/arrangement 8/in-line Bore x stroke 78 x 78 mm Displacement 2982 cc Max. output 310 hp at 7400 rpm Max. torque 317 Nm at 5950 rpm Kerb weight 901 kg Max. speed over 300 km/h Mercedes-Benz SLR McLaren 722 EDITION Engine No. of cylinders/ arrangement 8/V, 3 valves per cylinder Displacement cc 5439 Bore x stroke mm 97.0 x 92.0 Rated outpout kW/hp 478/650 at 6500/rpm Rated torque Nm 820 bei 4000/rpm Compression ratio 8.8 : 1 Mixture formation Microprocessor-controlled injection system with hot-film air-mass-metering; supercharger Power transfer Transmission type AMG SPEEDSHIFT 5-speed automatic Ratios Final drive 1st gear 2nd gear 3rd gear 4th gear 5th gear Reverse 3.06 3.56 2.19 1.41 1.0 0.831 3.17/1.93 Chassis Wheels front: 9.0 J x 19 ET 45, rear: 11.5 J x 19 ET 44 Tyres front: 255/35 19; rear: 295/30 ZR 19 Dimensions and weights Wheelbase mm 2700 Track width front/rear mm 1638/1569 Overall – length mm 4656 – width mm 1908 – height mm 1251 Turning circle m 12.2 Load capacity max.* l 272 Kerb weight acc. to EC kg 1724 Payload kg 284 Gross vehicle weight kg 1940 Tank capacity/incl. reserve l 97.6/12 Performance and fuel consumption Acceleration 0-100 km/h s 3.6 Maximum speed km/h 337 *According to VDA measuring method Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.daimlerchrysler.com/mediaservices Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö puh. 010-569 2202 Pauli Eskelinen, tuotepäällikkö, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä puh. 010-569 2530