Mercedes-Benz SLS AMG Roadster

Lokinsiipisen SLS AMG:n kangaskattoinen sisarmalli: kevyt, luja ja äärimmäisen suorituskykyinen.K angaskaton toiminta vie aikaa vain 11 sekuntia ja sitä voidaan käyttää jopa 50 km/h tuntinopeudessa. Tarjolla AMG Performance Media –telemetriapaketti: rata-autoilun tärkein data nyt AMG-kuljettajan käytössä.

Aito ajonautinto ja roadsterin täydellinen suorituskyky

SLS AMG Roadsterin teknologiset kohokohdat ovat suoraan modernin urheiluautorakentamisen A-B-C-oppikirjasta: kevyt ja luja alumiinikotelopalkkirunko, 6,3 litran V8-AMG-moottori, 7-vaihteinen taakse sijoitettu kaksoiskytkentävaihteisto ja urheilualusta päällekkäisillä kolmiotukivarsilla. Tuloksena on roadstermainen, äärimmäisen dynaaminen ja inspiroiva ajokokemus, jota täydentää matkustamon päälle 11 sekunnissa avautuva ja sulkeutuva pehmeä kangaskatto.

Auton muotoilu ja mittasuhteet liittävät sen välittömästi lokinsiipioviseen SLS AMG –sisareensa. Mercedes-Benzin muotoilujohtaja Gorden Wagener: ”Puristinen, atleettinen muotoilu vangitsee katseet välittömästi. SLS AMG Roadster on yhtä vaikuttava visuaalinen ilmestys niin katto avoinna kuin katto kiinni”.

Pitkä konepelti, taakse sijoitettu matkustamo, lyhyt perä, pitkä akseliväli (2680 mm) ja lyhyet etu- ja takaylitykset luovat roadsteriin täysin omanlaistaan karismaa. Raideleveys on edessä 1682 mm ja takana 1653 mm, rengaskoko puolestaan edessä 265/35 ZR19 ja takana 295/30 ZR20. Lisävarusteena ovat tarjolla esimerkiksi ruskea AMG Sepang –erikoisväri ja paino-optimoidut, 10-puolaiset erikoisvanteet.

Hämmästyttävä teho-paino-suhde ja nopeatoiminen kevyt kattorakenne

SLS AMG Roadsterin matkustamon muotokieleen on haettu inspiraatiota ilmailuteollisuudesta. Kojelaudan profiili muistuttaa lentokoneen siipeä, ilmastointijärjestelmän suuttimet puolestaan suihkukoneen moottoria. Mattametallipintaisen konsolin keskeltä löytyy E-Select-vaihteenvalitsin. Vakiovarusteisiin kuuluvat musta designo-nahkasisustus, lämmitettävät AMG-urheiluistuimet, Comand APS –järjestelmä dvd-soittimella, varashälytin, Thermotronic-automaatti-ilmastointi,  Keyless-Go-käynnistysjärjestelmä, ympäripyörähdyssuojat ja kahdeksan turvatyynyä.

SLS AMG Roadsterissa hyödynnetään äärimmäisen kevyttä, mutta lujaa ja vääntöjäykkää alumiinikotelopalkkirunkoa, joka paina avain 243 kiloa. Kokonaispaino on ainoastaan 1660 kiloa eli 40 kiloa Coupé-mallia enemmän. Tämä takaa autolle hämmästyttävän teho-paino-suhteen – vain 2,9 kiloa moottorin yhtä hevosvoimaa kohti. Paino jakautuu etu- ja taka-akselille suhteessa 47/53.

Kolmikerroksinen, pehmeä kangaskatto perustuu kevyelle magnesium-teräs-alumiini-rakenteelle. Kattoon on integroitu lämmitettävä takalasi. Katto sulkeutuu ja avautuu vain 11 sekunnissa jopa 50 km/h tuntinopeudessa. Kun katto on auki, se painuu Z-kirjaimen muotoon istuinten taakse. Tavaratilan suuruus on aina 173 litraa eli vain 3 litraa vähemmän kuin SLS AMG Coupéssa. Tarjolla on kolme eri kattoväriä: musta, punainen ja beige.

Lisävarusteena saatavan AMG Ride Control – urheilujousituksen valitsin on sijoitettu keskikonsoliin. Tarjolla on kolme alusta-asetusta: Comfort. Sport ja Sport plus. Lisävaruste on myös AMG Performance Media –varustepaketti, joka tarjoaa kuljettajan käyttöön urheiluautomaailmasta tuttuja reaaliaikaisia telemetriatietoja, esimerkiksi öljyn ja jäähdytysnesteen lämpötilat, rengaspaineet, moottorin teho- ja vääntölukemat sekä ratakierrosajat sektoriaikoineen. Android-käyttöjärjestelmän kautta tarjolla on myös nopea internet-yhteys.

Neljä optimoitua ajotapaohjelmaa ja aidon urheiluauton ohjaustuntuma

AMG:n 6,3-litrainen V8-moottori on sijoitettu mahdollisimman alas etuakselin taakse. Kuivasumppuvoiteluun perustuvan, vapaasti hengittävän moottorin suurin teho on 420 kW (571 hv)/6800 rpm ja vääntö 650 Nm/4750 rpm. Kiihdytys 0–100 kilometriin sujuu 3,8 sekunnissa. ja huippunopeus on rajoitettu 317 kilometriin. NEDC-yhdistetty kulutus on 13,2 litraa 100 kilometrillä, mikä vastaa 308 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Sylinterikammioiden seinäpinnat on erikoispinnoitettu, ja öljypumpun toiminta säätyy tarpeen mukaan. Jarrutuksissa auton liike-energiaa käytetään hyväksi akun lataamisessa.

V8-moottorin voiman taka-akselille välittää ultrakevyt hiilikuituinen vetoakseli, joka pyörii moottorin käyntinopeudella keskitunnelin kardaaniputkessa. Seitsenvaihteinen kaksoiskytkentävaihteisto on sijoitettu taakse ja se on yhteydessä moottoriin kardaaniputken kautta. AMG Speedshift DCT 7 –vaihteiston vaihteensiirrot tapahtuvat alle 100 millisekunnissa, ja kuljettaja voi valita neljästä ajotapaohjelmaa: C (Controlled Efficiency), S (Sport), S+ (Sport plus) tai M (Manual). Automaattinen kaksoiskytkentä on aktiivinen S, S+ ja M-vaihtoehdoissa. Vaihtamistapa valitaan pyöritettävällä AMG Drive Unit –valitsimella. Race Start –toiminto tarjoaa optimaalisen pidon, samoin vaihdelaatikkoon integroitu mekaaninen tasauspyörästön lukko.

SLS AMG palkitsee kuljettajansa loistavalla ohjaustuntumalla kaikkein suorituskykyisimpien urheiluautojen tapaan. Hammastanko-ohjaus takaa välittömän ajotuntuman, sillä ohjauksen välityssuhde on kiinteä 13.6:1. Ohjaustehostus muuttuu ajonopeuden mukaan. ESP-järjestelmä on kolmivaiheinen: ESP On, ESP Sport sekä ESP Off. Toiminnot valitaan nappia painamalla. ESP Off –asennossakin jarrupolkimen painaminen palauttaa kaikki ESP-toiminnot ennalleen. Vetoluistonesto toimii kaikissa kolmessa ESP-vaihtoehdossa.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia ja lisätietoja

www.media.daimler.com (vaatii rekisteröitymisen)

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,