Mercedes-Benz Sprinter James Cook tuo Suomeen matkailuautojen korkeimman laatutason

• Sprinter James Cook -matkailuautoissa yhdistyvät tehokas tilankäyttö, tinkimätön ajoturvallisuus ja ykkösluokan materiaalit sisätiloissa.
• Tarjolla Compact- ja korotettu Classic-versio taloudellisilla ja tehokkailla CDI-dieselmoottoreilla.
• Vakiovarusteina kaksi turvatyynyä, lukkiutumattomat jarrut ja ESP-ajonvakautus.

Esimerkillinen turvallisuus ja loistoluokan matkustusmukavuus

Mercedes-Benz Sprinterin koriin rakennetut James Cook -matkailuautot tuovat Suomen kasvaville matkailuautomarkkinoille luokkaansa kokonaan uuden, entistä korkeamman laatutason. Daimlerin ja Westfalian yhteistyössä rakentamat autot ovat syntyneet yli 30 vuoden kokemuksella: pohja-ratkaisut, sisustuksen yksityiskohdat ja varustetasot edustavat James Cookissa jo kolmatta sukupolvea. Mallistossa on kaksi vaihtoehtoa: perusmalli Compact kahdella makuupaikalla ja korotettu Classic, jossa makuutilat neljälle.

Yksityiskohtia myöten hiotun matkailuauton perustana on Mercedes-Benz Sprinterin umpimallinen pakettiauto, joka takavetoisena ja turvallisena sopii erityisen hyvin matkailuauton alustaksi. James Cook -mallistolle onkin ominaista helppo ja luonteva ajettavuus yhdistyneenä erinomaiseen suuntavakavuuteen ja vaivattomaan käsiteltävyyteen niin kovissa nopeuksissa kuin kaupunkien ahtailla kujillakin.

Turvallisuus ja taloudellisuus taattua Mercedes-Benz -tasoa

Kaikki piirteet Mercedes-Benz Sprinterille ominaisesta ajoturvallisuudesta ovat tallella myös James Cook -matkailuautoissa. Autot on varustettu kuljettajan ja matkustajan turvatyynyillä, lukkiutumattomilla ABS-jarruilla sekä viimeisimmän sukupolven ESP-ajonvakautusjärjestelmällä ¬- kaikki piirteitä, joihin kilpailevissa matkailuautomerkeissä usein vasta pyritään. ESP:n toiminta mukautuu automaattisesti matkailuauton erilaisiin kuormiin ja painonjakautumiin, joten se kykenee toimimaan aina maksimaalisella teholla kulloisessakin ajotilanteessa. Vakiovarusteina olevat 16-tuumaiset pyörät on varustettu suurikokoisilla levyjarruilla ja hätäjarrutustehostimella. Kaikilla neljällä istumapaikalla on kolmipistevyöt ja säädettävät niskatuet.

James Cook -matkailuautojen elegantille muotoilulle ovat ominaisia yhtenäinen sivuikkunalinja sekä korkea tuulilasi, jotka takaavat erinomaisen näkyvyyden kaikkialle auton ympäristöön. Näkyvyyttä parantavat entisestään isokokoiset sivupeilit, jotka on varustettu laajakulmapeileillä ja integroiduilla sivuvilkuilla. Sivuikkunat ovat eristelasia: ulkopinta on lasia, sisäpinta muovia.

Moottoreiksi voi valita Mercedes-Benzin huipputehokkaat mutta taloudelliset CDI-dieselit. Nelisylinterisestä 2,2 CDI:stä on tarjolla kolme tehoversiota väliltä 80 kW/109 hv – 115kW/150 hv. Kolmelitraisen V6-dieselin vastaavat lukemat ovat 135 kW/184 hv, ja sen 400 newtonmetrin huippuvääntö on käytettävissä laajalla 1 600–2 600 minuuttikierroksen alueella. Voimanvälitykseen on mukavuudenhaluisille tarjolla myös hyvin auton luonteeseen sopiva viisivaihteinen automaattivaihteisto.

Sisällä tehokkaat tilaratkaisut ja laadukkaat materiaalit

Matkustamoon on saatavana kaksi varusteversiota; vakiona oleva Trend ja lisävarusteinen vaaleasävyisempi Ambiente. Istuinmateriaalit on käsitelty likaa hyvin hylkiviksi. Kulku matkustamoon ja sieltä pois on helppoa leveän liukuoven kautta, tai myös takaovista. Lisävarusteena on saatavana liukuoveen sähköinen sulkemisavustin.

Compact-mallin matkustamossa on vuodepaikat kahdelle. Parivuode (130 x 200 cm) saadaan taitettua patentoidulla mekanismilla kätevästi esiin matkustamon penkin takaa. Classic-mallissa on lisäksi ylhäällä ohjaamon päältä vedettävä 150 x 240 –senttinen parivuode kahdelle. Etuistuimet kääntyvät ympäri, jolloin niistä muodostuu yhdessä matkustamon penkin ja väliin jäävän pöydän kanssa neljän istuttava istuinryhmä.

Keittiötilat ovat auton perässä oikealla seinällä, kun taas wc- ja suihkutilat jäävät taakse vasemmalle. 2-liekkinen liesi on ainoa autossa nestekaasulla toimiva laite, kaikki muu toimii joko sähköllä tai auton polttoaineella. Keskeltä matkustamoa löytyy 62 litran vetoinen jääkaappi, jossa on myös 13 litrainen pakastelokero. Auton pitää lämpimänä Ebesbächerin nestekiertoinen keskuslämmitys, joka huolehtii myös käyttöveden ja 70-litraisen harmaavesisäiliön lämmityksestä. Asuintilan ja kylpyhuoneen lämpöä säätelevät erilliset termostaatit. Lämmitystä, jääkaappia ja muita toimintoja ohjataan kätevästä keskusohjainyksiköstä, josta seurataan myös mm. akkujen varaustilaa tai vesisäiliöiden vesimäärää.

James Cook Westfalia -matkailuautojen mitat (Compact / Classic):

Korkeus: 2995 mm / 3200 mm
Leveys: 1993 mm / 1993 mm
Pituus: 5910 mm / 5910 mm
Akseliväli: 3665 mm / 3665 mm
Kokonaismassa: 3500 kg (Classic saatavana myös 3.880 kg)

Sprinter James Cook matkailuautojen hinnat alkaen Compact 56.990 euroa ja Classic 62.590 euroa.

Lisäksi maahantuojana toimiva Veho on tehnyt varusteista ns. Suomi-paketin hintaan 2.990 euroa: paketti sisältää mm. tehokkaamman akun ja laturin, ohjaamoilmastoinnin automaattisella lämmönsäädöllä, moottorin erillisen polttoainekäyttöisen 5kW-lisälämmittimen kellokytkimellä, ohjauspyörän säädön, istuinlämmitykset, PTC-vastukset lämmityslaitteessa, ohjaamon lisälämpöeristyksen ym. Suomeen tarvittavia ”pakollisia” varusteita.

Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista:
www.mercedesmedia.fi
Käyttäjätunnus: mercedes
salasana: press
www.media.daimler.com

Lisätietoja: Veho Group Oy Ab
Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi
Antti Puolakkainen, markkinointipäällikkö, puh. 010-569 3687 antti.puolakkainen@veho.fi