Mercedes-Benz taas vahvan ja kestävän kasvun linjoilla

• Mercedes-Benzillä takana paras vuosineljännes koskaan – 318 700 myytyä autoa.
• C-sarjan kysyntä jatkuu ennätysmäisenä, smart fortwon menekki kolminkertaistui.
• Daimler AG jakaa osinkoja 1,928 miljardia euroa eli 2 euroa/osake.
• Maailman johtava autonvalmistaja hakee kestävää kasvua teknisten innovaatioiden kuten polttomoottorin kehittämisen ja uusien polttoainevaihtoehtojen avulla.

Daimler AG:n vuosi 2007 oli monessa suhteessa ennätysmäinen. Ajoneuvoja myytiin yhteensä 2,1 miljoonaa, liikevaihto kohosi 99,7 miljardiin euroon, ja tulos ennen pakollisia kuluja ja veroja nousi 8,7 miljardiin euroon. Yhtymän Berliiniin kokoontuneet 6 600 osakkeenomistajaa päättivät jakaa osinkoja yhteensä 1,928 miljardia euroa eli 2 euroa/osake (2006. 1,50).

Samalla yhtiön hallintoneuvostoa täydennettiin kahdella uudella jäsenellä. Hallintoneuvostoon valittiin entinen Nokian varatoimitusjohtaja ja nykyinen Hewlett-Packardin hallituksen jäsen Sari Baldauf sekä Dr. Jürgen Hambrecht, BASF SE:n johtokunnan puheenjohtaja.

"Kaikki liiketoiminta-alamme kehittyvät hyvin, ja avainlukumme ovat merkittävästi parempia kuin viime vuosina", Daimler AG:n pääjohtaja ja Mercedes-Benz Cars -divisioonan johtaja, Dr. Dieter Zetsche kommentoi.

Mercedes-Benz Carsin hyvä menestys jatkui myös alkuvuonna 2008. Tammi-maaliskuun aikana asiakkaille toimitettiin kaikkiaan 318 700 uutta Mercedes-Benz-, AMG-, smart- ja Maybach-autoa. Vuosineljännes oli kaikkien aikojen paras yhtiön historiassa, sillä myynti kasvoi 11 prosenttia. Esimerkiksi Mercedes-Benzin C-sarjan sedan- ja farmarimallien myynti kasvoi yksin maaliskuussa 88 prosenttia 38 700 kappaleeseen. smart fortwon kysyntä räjähti 245 prosenttia kaikkiaan 12 100 myytyyn autoon, kun smarteja myytiin vuotta aiemmin maaliskuussa 3 500 kappaletta.

Tutkimukseen ja tuotekehitykseen 14 miljardia euroa vuoteen 2010 mennessä

Pääjohtaja Zetschen mukaan Daimler AG:llä on selvä strategia ekologisesti kestävän ja taloudellisesti kannattavan toiminnan vahvistamiseksi. "Vanhat arvot ovat antaneet meille uutta voimaa. Me keksimme auton ja muokkaamme intohimoisesti sen tulevaisuutta", hän vakuuttaa. Autojen määrä maailmassa kasvaa jatkossa viisi kertaa nopeammin kuin väestö, joten kasvun on oltava ehdottomasti sosiaalisesti ja ekologisesti kestävää. "Asiakkaamme odottavat meiltä ratkaisuja, ja olemmekin valmiita omaksumaan edelläkävijän roolin puhtaiden ja turvallisten autojen valmistajana", Zetsche jatkoi.

Vuonna 2007 Daimler sijoitti tutkimukseen ja kehitykseen 4,1 miljardia ja ympäristönsuojeluun 1,8 miljardia euroa. Lähivuosina nämä budjettialueet kasvavat siten, että tutkimus- ja kehitystoimintaan varataan kaikkiaan 14 miljardia vuoteen 2010 mennessä. Daimler AG:n konkreettisena tavoitteena on tarjota jokaisessa Mercedes-Benzin edustamassa autoluokassa ainakin yksi automalli, joka on luokkansa kärjessä kulutuksen ja päästöjen vähentämisessä.

Yhtymän tiekartassa kestävään liikkumiseen on kolme peruspilaria: perinteisen polttomoottorin toiminnan optimointi, tehokkuuden parantaminen hybridiratkaisuilla sekä polttokenno- ja akkuvoimalla toteutuva täysin päästötön ajaminen.

Tulevan kesän uutuuksia ovat mm. A-sarjan ECO start/stop –toiminto, B 170 NGT, maakaasuversio ja C-sarjan BlueEFFICIENCY-mallit. Lisäksi jo nyt markkinoilla olevat taloudelliset smart fortwo-mallit, fortwo CDI ja fortwo MHD, Micro Hybrid Drive.

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi