• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz toimitti ennätykselliset 2,3 miljoonaa autoa ja säilytti asemansa premium-segmentin kiistattomana ykkösenä

• Mercedes-Benz rikkoi kaikkien aikojen myyntiennätyksensä vuonna 2018
  • Uusia Mercedes-malleja toimitettiin yhteensä 2,3 miljoonaa kappaletta (+0,9 %)
  • Mercedes-Benz ja smart nostivat yhteismyyntinsä 2,44 miljoonaan autoon (+0,6 %)
  • Mercedes-Benz oli 3. vuotta peräkkäin maailman kysytyin premium-automerkki
  • Vuosi 2018 oli 8. peräkkäinen kasvuvuosi, viimeisin ennätys rikottiin joulukuussa

Mercedes-Benz jatkoi vuonna 2018 maailman eniten myytynä premium-automerkkinä. Uusista haasteista huolimatta tähtikeulaiset autot rikkoivat vanhat ennätykset, kun asiakkaille toimitettiin kaikkiaan 2 310 185 uutta Mercedes-Benziä. Myynti kasvoi kahdeksatta vuotta peräkkäin, nyt 0,9 prosenttia vuoteen 2017 verrattuna.

”Mercedes-Benz oli viime vuonna premium-segmentin johdossa jo kolmantena vuonna peräkkäin. Ankarasta kilpailuasetelmasta huolimatta säilytimme johtoasemamme kuukaudesta toiseen, josta kiitos kuuluu erityisesti kaksinumeroisille kasvuluvuille Kiinan markkinoilla sekä monille uutuusmalleillemme, jotka sekä nykyiset että entiset asiakkaamme ottivat loistavasti vastaan”, Daimler AG:n ja Mercedes-Benzin pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche kiittää. ”Jatkamme mallistomme nuorentamista systemaattisesti tänä vuonna ja muovaamme maaperää valmiiksi huomispäivän henkilökohtaisen liikkumisen muutostarpeille.”

Mercedes päätti ennätysvuoden 2018 tekemällä parhaan neljännesvuosituloksen yhtiön historiassa. Loka-joulukuussa myytiin yhteensä 595 098 autoa (+4,0 %). Vuosi päättyi vielä kaikkien aikojen joulukuuhun, jonka aikana myytiin 206 532 uutta autoa (+6,7 %).

”Uusien malliemme tuoma vetoapu ja asiakkaidemme lojaalisuus kannustavat meitä antamaan parastamme myös alkaneena vuonna”, Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Britta Seeger sanoo. ”Uuden A-sarjan viime kuukausina saama suosio on osoittanut, mikä merkitys älykkäillä innovaatioilla kuten MBUX-käyttöliittymällämme on markkinoilla. Tänä vuonna hyödynnämme MBUX-järjestelmää ja sen tekoälyä yli kymmenessä Mercedes-mallissa – eikä ainoastaan kompaktiluokassa, vaan myös SUV-mallistossamme.”

Kiinan ja Aasian imu tuntui, Suomessa historian 2. paras myyntitulos

Vuoden 2018 aikana Euroopassa myytiin yhteensä 933 697 uutta Mercedes-Benz-henkilöautoa (–2,3 %), joista Saksassa 303 862 kappaletta. Suurimman suosion saavuttivat uusi A-sarja, E-sedan sekä SUV-mallisto. Entiset myyntiennätykset rikottiin Ruotsissa, Tanskassa, Puolassa, Unkarissa, Sveitsissä ja Espanjassa. Muualla Mercedes kasvoi eniten Aasian-Tyynenmeren alueella (943 473 kpl, + 7,8 %), josta Kiinan osuus oli huomattavin (652 996 kpl, +11,1 %).

Suomessa ensirekisteröitiin vuonna 2018 kaikkiaan 6050 uutta Mercedes-Benz-henkilöautoa, mikä on toiseksi paras tulos Vehon lähes 80-vuotisen historian aikana. Mercedes oli Suomessa omalla tuhatluvullaan myös kysytyin saksalainen premium-automerkki.

Joka neljäs uusi Mercedes-Benz kuuluu kompaktiluokkaan

Mercedes-malleista parasta tulosta tekivät SUV-mallit GLC ja GLA sekä kompaktiluokan A-, B-, CLA ja CLA Shooting Brake. Joka neljäs uusi Mercedes-Benz kuuluu jo kompaktiluokkaan, sillä yhteensä niitä toimitettiin 609 000 kappaletta. Suomessakin valmistettava uusi A-sarja kirjasi 3,4 prosentin kasvun maailmanlaajuisesti, kun luku Saksassa oli peräti 21,8 %. Kysytyin yksittäinen malli oli C-sarja (sedan + farmari), joita toimitettiin yhteensä 397 000 kappaletta. Lähes kannoille kirivät E-sarjan sedan ja farmari yhteensä 355 000 autolla. S-sarjan myynti kasvoi 12,2 prosenttia 77 927 autoon.

smartin menestys vuonna 2018 oli kolmanneksi paras viimeksi kuluneen 10 vuoden aikana. Asiakkaille toimitettiin 128 802 fortwo- ja forfour-mallia (–4,6 %). Saksassa smartin suosio kuitenkin kasvoi 14 prosenttia noin 41 000:een autoon. Vuonna 2018 smart-mallisto oli ensi kertaa saatavana kokonaan sähköisenä täyden kalenterivuoden ajan. Samalla se integroitiin Mercedesin sähköiseen EQ-tuoteperheeseen.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Suuren resoluution kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho henkilö- ja pakettiautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi

Avainsanat: