Mercedes-Benz Unimogin uusi Euro VI-sukupolvi esittäytyy maailmalle

• Uusi Unimog : puhtaampi, voimakkaampi ja tehokkaampi Euro VI päästöillä.
  • Käytettävyys nostettu uudelle tasolle, kuten myös ohjaamot.
  • Unimogin uusi, kehittynyt ajettavuus asettaa uuden tason segmentissään.
  • Uuteen mallistoon on sijoitettu 135 miljoonaa euroa.

Mercedes-Benz Unimogin uusi Euro VI-sukupolvi esittäytyy maailmalle

Mercedes-Benz erikoisajoneuvot juhlii kymmenen uuden Unimog-mallin esittelyä aina U 216:sta U 5024 malliin. Myös Mercedeksen erikoisajoneuvot siirtyvät nyt Euro VI aikaan. Uudet mallit siirtyvät tuotantoon Wörthin tehtaalla syyskuusta alkaen. Mercedes-Benz on jo ehtinyt esitellä Euro VI moottorit Actros, Antos, Arocs ja Atego malleissaan. Nyt valmistaja tuo uudet moottorit myös Wörthin tehtaan ainutlaatuisiin erikoisajoneuvoihin. Unimogin maastokuorma-autoon , Unimogin laitealustaan ja Econiciin. Mercedes-Benz kuorma-autot ja erikoisajoneuvot on nyt koko mallistoltaan varustettu näillä vähäpäästöisillä moottoreilla. Mercedes-Benz onkin ainut valmistaja joka tarjoaa kaikki hyötyajoneuvonsa näin ympäristöystävällisillä moottoreilla. Mercedes-Benz saavutti tämän tavoitteen yhdeksän kuukautta ennen kuin uudet tiukemmat päästövaatimukset tulevat virallisesti voimaan. Näin valmistaja haluaa näyttää ympäristöystävällisyyden tärkeyden myös automallien tuotannossa. ” Uusien varusteluvaihtoehtojen runsaus Unimogissa osoittaa uusien mallisarjojen johtavan aseman innovatiivisuudessa ”, kertoo Yaris Pürsün, Mercedes-Benz erikoisajoneuvojen johtaja. Hän lisää, että ” Uskomme uusien malliemme antavan entistä paremmat avaimet menestykseen, sekä entisille, että uusille asiakkaille ”.

Tehokkaita ja taloudellisia pienillä Euro VI päästöillä

Mercedes-Benz pani kaikkensa peliin osoittaakseen, että se kykenee rakentamaan koetuista erikoisajoneuvoistaan myös edistyksellisen ympäristöystävällisiä. Tähän tavoitteeseen sijoitettiin 135 miljoonaa euroa. Tavoitteena oli rakentaa kolme uutta ajoneuvosovellusta, jotka ovat myös vähäpäästöisiä Euro VI autoja. Uusi tuotelinja esittelee BlueEfficiency Power keskiraskaan moottorisukupolven erikoisajoneuvoihin. Neljä- ja kuusisylinterisillä moottoreilla saavutetaan tehot alkaen 115 kW(156 hv) aina 260 kW(354 hv) saakka. Näissä moottoreissa pieni polttoaineen kulutus takaa erittäin puhtaat pakokaasut. Ne tekevät Unimogista tehokkaamman kaikissa olosuhteissa, vaikkakin monia muutoksia jouduttiin tekemään Euro VI luokituksen saavuttamiseksi. Uudet Unimog mallit ovat erittäin luotettavia. Niiden huoltoväli on huomattavan pitkä, joten asiakas kohtaa edullisemmat käyttökustannukset.

Tehokas valmistusprosessi ja massatuotannon korkea laatu

Uuden sukupolven Unimog on ensi piirustuksista tuotantolinjalle saakka tehty Wörthin tehtaalla. Mercedes-Benzin erikoisajoneuvo-osasto kehitti ja suunnitteli alusta loppuun uudet mallit ottaen huomioon sen muussa ajoneuvotuotannossa käytettävää sarjatuotantotekniikkaa. Mercedeksen sarjatuotannon prosessien hyödyntäminen Wörthin tehtailla takaa tehokkaan nopean kokoonpanon ja tuotteiden korkean laadun. Erikoisajoneuvojen tuotekonsepti perustuu samaan moduulirakenneperiaatteeseen jota käytetään Actroksen, Antosin, Arocsin ja Ategon kokoonpanossa. Uuden malliston tuottaminen on mahdollista yhdistämällä sarjatuotannon edut erikoisajoneuvojen tuotantoon.

Unimog on puhtaampi, voimakkaampi ja tehokkaampi

Päästöjen saattaminen alhaiselle Euro VI tasolle on haasteellista, mutta kaikkien uusien mallien osalta Mercedeksen erikoisajoneuvo-osasto pystyi myös kehittämään autojen muita ominaisuuksia. Näin uuden sukupolven Unimog maastoauto, Unimog laitealusta ja täysin uusi U 200 malli ovat parantaneet suorituskykyään sekä tehokkuuttaan ja samalla niiden käsiteltävyys on helpottunut entisestään.

Unimog maastoauto ylpeilee uudella keskimoottorirakenteella. Unimog on toteuttanut hyvät kuormaus- ja työskentelyominaisuudet yhdistettynä hyvään ajettavuuteen. Päivitetty ohjaamo tarjoaa näkyvyyden joka suuntaan. Lisäksi uudet hydrauliset järjestelmät parantavat ajoneuvon käytettävyyttä.

Mecedes-Benz Special Trucks (MBS) on konsernin erillinen tuoteyksikkö. Se on keskittynyt pienten erikoissarjojen valmistukseen. Sen tuotteet koostuvat Econicin, Unimogin ja Zetroksen eri versioista. Vuonna 2012 Wörthin tehtaalla valmistettiin 3450 ajoneuvoa. Mercedeksen varusteluyksikössä Molsheimissa, Ranskassa, ja muilla varustelukumppaneilla tehdään vuosittain yksilölliset sovellukset noin 10 000 Mercedes-Benz kuorma-autoon. Wörth ja Molsheim työllistävät yhdessä noin 1600 miestä ja naista.

Veho Hyötyajoneuvot, johtaja Harri Arpalahti, puh. 0500 404 079, harri.arpalahti@veho.fi

Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö Karin Bäcklund, puh. 050 383 4490, karin.backlund@veho.fi