• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz Urban eTruck ja Fuso eCanter sähköistävät vuoden tärkeimmän kuljetusalan autonäyttelyn

• Mercedes-Benz Urban eTruck: Täyssähköisen kuorma-auton maailman ensi-ilta
  • Fuso eCanter: Sähkökäyttöinen kevytkuorma-auto markkinoille vuonna 2017
  • Mercedes-Benz Uptime: Uusi taso autokaluston kunnossapidossa ja hallinnassa
  • FleetBoard: Sovellusten uusi markkinapaikka ja App your Truck -peli älypuhelimille
  • Tehokkuus: Entistä taloudellisemmat OM 470 -moottorit
  • Turvallisuus: Hätäjarrutehostin jalankulkijatunnistuksella ja uusi katveavustin
  • Uutta: Päivityksiä Arocsiin, Unimogiin, Econiciin ja Fuso Canteriin.

Mercedes-Benz Urban eTruck: Täyssähköisen kuorma-auton maailman ensi-ilta

Hannoverin IAA-näyttelyssä 22.–29.9. esiteltävä Mercedes-Benz Urban eTruck edustaa raskaan jakeluliikenteen viimeisintä kehitysversiota: kolmiakselisen kuorma-auton kokonaispaino on 26 tonnia, mutta se suorittaa tehtävänsä täysin päästöttömästi ja hiljaisesti vaativissakin ympäristöissä. Auton kaksi sähkömoottoria on integroitu takapyöriin, ja niiden teho on 2 x 125 kW ja vääntö 2 x 500 Nm. Litium-ioniakkujen kapasiteetti on 212 kW ja auton toimintamatka jopa 200 kilometriä latauksella. Sähköjärjestelmät kasvattavat auton painoa vain 1700 kg.

Mercedes-Benz Urban eTruck on tehokkaasti verkottunut ja kommunikoi jatkuvasti ympäristönsä kanssa. Kuljettajan ajosuoritusta helpottavat lataustarvetta ennakoiva ja lataukset optimoiva Predictive Charge Management -järjestelmä sekä sähkökulutusta ajossa ohjaava Predictive Powertrain Control. Käytössä on kolme ajomoodia: Auto, Agile ja Eco, joista jälkimmäinen pyrkii mahdollisimman tehokkaaseen energiankäyttöön toimintamatkan optimoimiseksi. Ohjaamon hermokeskuksena toimii kaksi näyttöruutua, jotka korvaavat normaalin mittariston. Kuljettaja saa jatkuvasti tiedot akkujen lataustasosta ja auton jäljellä olevasta toimintamatkasta, ja tiedot näkyvät myös havainnollisessa kolmiulotteisessa karttasovelluksessa.

Fuso eCanter: Sähkökäyttöinen kevytkuorma-auto markkinoille vuonna 2017

Tuttu Fuso Canter E-cell -kuorma-auto tunnetaan jatkossa nimellä Fuso eCanter. Kyseessä on jo mallin kolmas sukupolvi, joka kuitenkin on teknisesti täysin uudistunut. Uuden täyssähköisen kuorma-auton teho on 185 kW ja vääntö 380 Nm, ja voima siirtyy taka-akselille yksivaihteisen vaihteiston välityksellä. Akkujen kapasiteetti on 70 kWh ja auton toimintamatka noin 100 kilometriä. Viiteen osaan jaettu akusto koostuu vesijäähdytteisistä litium-ioniakuista, joiden etuja ovat pitkä huoltoväli, hyvä tehokkuus erityisesti korkeissa lämpötiloissa sekä kompakti rakenne. Auto painaa 7,5 tonnia, josta kuormakapasiteettia on 4,6 tonnia.

Fuso eCanterin etuja ovat täysin päästötön ja äänetön toiminta herkissä kaupunkiympäristöissä ja erinomainen taloudellisuus. Alhaisten käyttö- ja huoltokulujen ansiosta sähköauton lisähinta on mahdollisuus kuolettaa jopa ale kolmessa vuodessa verrattuna vastaavaan dieselautoon. Valttina on myös helppokäyttöisyys: akut on mahdollista ladata 80 prosentin lataustasoon tasavirralla vain tunnissa sopivassa pikalatauspisteessä. Täyteen lataus vaihtoviralla kestää seitsemän tuntia. Tulevaisuudessa pikalatausaika lyhenee jopa puoleen tuntiin.

Fuso eCanter esittäytyy IAA:ssa nyt ensimmäistä kertaa. Mallin pienimuotoinen tuotanto käynnistyy niin, että ensimmäiset asiakastoimitukset Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa tapahtuvat 2017.

Mercedes-Benz Uptime: Uusi taso autokaluston kunnossapidossa ja hallinnassa

Mercedes-Benz Uptime on palvelu, joka seuraa reaaliajassa ajoneuvon eri järjestelmien toimintaa, nestetasoja ja mahdollisia vikatilanteita CAN-väylän välittämän tiedon perusteella. Jos korjaus- tai huoltotarvetta ilmenee, tieto tästä välitetään automaattisesti FleetBoard-telematiikkajärjestelmän kautta Mercedes-Benzin huoltokeskukselle, joka puolestaan ottaa yhteyden asiakkaaseen. Mikäli rikkoutumisriski on akuutti, asiaan tarttuu Mercedes-Benzin asiakaspalvelukeskus. Uptime-palvelu on saatavissa IAA 2016 -näyttelystä alkaen kaikkiin uusiin Actros-, Arocs- ja Antos-malleihin 12 Keski- ja Etelä-Euroopan maassa. Suomeen palvelu laajenee myöhemmin.

FleetBoard-palvelut laajenevat IAA-näyttelyssä ensiesiteltävällä FleetBoard Store –markkinapaikalla, joka tarjoaa Daimlerin hyötyajoneuvoasiakkaiden käyttöön uusia hyödyllisiä sovelluksia. Alkuvaiheessa saatavana on 14 applikaation prototyypit, jotka Daimler on osin kehittänyt eri yhteistyökumppaniensa kanssa.

Esimerkiksi Brugg Liftingin kanssa luotu sovellus tarjoaa kuljettajalle neuvoja ja välineitä kuorman oikean kiinnityksen laskemiseksi ja varmistamiseksi sekä kuljetuskustannusten pienentämiseksi. Vastaavasti Continental-yhteistyönä syntynyt ContiPressureCheck-applikaatio seuraa auton rengaspaineita ja lämpötiloja. FleetBoardin oma SpaceSnap-sovellus puolestaan helpottaa käytettävissä olevan kuljetuskapasiteetin arviointia ja laskemista. Se parantaa kuljetusten kannattavuutta ja vähentää niiden aiheuttamaa ympäristökuormitusta. Sovellukset voi ladata kannettavalle DispoPilot.guide -tabletille yhteen tai useampaan autoon tai vaikka koko ajoneuvokalustolle ensi vuodesta alkaen.

Esimakua FleetBoard-sovelluksista tarjoaa interaktiivinen App your Truck –peli, joka on käytössä Mercedes-Benzin osastolla ja sen läheisyydessä IAA-näyttelyssä Hannoverissa. Pelissä etsitään virtuaalisesti FleetBoard Storen uusia sovelluksia näyttelyosaston alueelta ja sen välittömästä läheisyydestä. Kun sovellus on havaittu, tarkoitus on raahata se älypuhelimen ruudulla eri nopeuksilla liikkuvien kuorma-autojen päälle. Pelissä saa pisteitä jokaisesta löydetystä appsista ja ”appsitetusta” kuorma-autosta. Parhaan tuloksen saanut palkitaan ilmaisella peruskoulutuskurssilla AMG:n kilparadalla. FleetBoard App your Truck -pelin voi ladata ilmaiseksi Android Play Storesta ja iOS App Storesta.

Tehokkuus: Entistä taloudellisemmat OM 470 -moottorit

Mercedes-Benzin uudessa OM 470 -dieselmoottorissa yhdistyvät kompakti koko, keveys, hyvä suoritus- ja vetokyky, tehokkuus, alhainen kulutus sekä pitkät huoltovälit. Kuusisylinterisen, iskutilavuudeltaan 10,7-litraisen OM 470 -rivimoottorin uusin ja tehokkain versio tuottaa 335 kW (456 hv) tehon ja 2200 Nm:n väännön. Moottorista on tarjolla kaikkiaan viisi tehoversiota 240 kW:sta (326 hv) alkaen. Moottorin ruiskutuspaine on jopa 2700 baaria.

Polttoaineen palamista on tehostettu muun muassa palotilan muotoa parantamalla ja ahtopainetta lisäämällä. Lisäksi käytössä on EGR-pakokaasujen kierrätysjärjestelmä. Moottoria ja voimalinjaa kehittämällä OM 470 -moottorilla varustetun Actrosin kulutus on pienentynyt jopa viisi ja OM 471 -moottorisen Actrosin kuusi prosenttia. OM 473 -moottorillakin vähennys on kolme prosenttia. Viimeisimmät OM 470 – ja OM 471 -moottorit ovat yhteensopivia myös markkinoilla olevien biokomponentteja sisältävien polttoaineiden kanssa, eikä niillä ole vaikutusta moottorin huipputehoon tai -vääntöön.

Turvallisuus: Hätäjarrutehostin jalankulkijatunnistuksella ja uusi katveavustin

Mercedes-Benz tuo tarjolle kuorma-autoihin tarkoitetun ABA 4 -jarruavustimen (Active Brake Assist), joka ensimmäistä kertaa havaitsee myös auton edessä liikkuvat jalankulkijat ja samaan aikaan jarruttaa itsenäisesti ajoneuvon vauhtia. ABA 4 toimii 50 km/h nopeuksiin saakka lähes kaikissa liikennetilanteissa, myös hämärässä, sateessa, sumussa tai yöaikaan. Mercedes-Benzin henkilöautoista tuttu ratkaisu perustuu tutkateknologiaan, joka on suurelta osin riippumaton säästä tai valaistuksesta. ABA 4 tulee saataville joulukuusta 2016 lähtien.

Toinen uusi turvavaruste on niin ikään jalankulkijan tunnistuksella varustettu katveavustin. Se paljastaa ison auton viereen oikealle katveeseen esimerkiksi käännöksissä ja liikennevaloissa jäävät kävelijät, pyöräilijät ja muut esteet kuten liikennevalotolpat ja liikennemerkit. Kuljettajaa varoitetaan esteestä oikean A-pilarin kolmion muotoisella varoitusvalolla, joka vilkkuu tai palaa pysyvästi punaisena kohteen läheisyydestä riippuen. Samalla kuuluu varoitusääni. Järjestelmä toimii 36 km/h nopeuksiin saakka ja perustuu kahteen lyhyen kantaman tutkasensoriin, jotka havaitsevat liikkeen 3,75 metrin laajuisella alueella auton vieressä sekä etu- ja takakulmissa. Uusi katveavustin tulee saataville joulukuusta lähtien Mercedes-Benz Actrosin ja Antosin 4x2- ja 6x2-versioihin.

Uutta: Päivityksiä Arocsiin, Unimogiin, Econiciin ja Fuso Canteriin

IAA-näyttelyssä on esillä myös monia tuotepäivityksiä Daimlerin kuorma-autokalustoon. Mercedes-Benz Arocsiin on jatkossa saatavilla 100 mm aikaisempaa matalampi, 2300 mm leveä ohjaamoratkaisu. OM 470 -moottorin yhteydessä kattolinja voi olla jopa 280 mm matalampi kuin ennen. M- ja L-koon ohjaamoihin on tarjolla Climate Pack, joka sisältää automaatti-ilmastoinnin ja lämmityksen. Saatavana on myös uusia vaimennus- ja voimansiirto- sekä turvallisuusratkaisuja, esimerkiksi Servotwin-ohjaus ja rengaspaineen valvontajärjestelmä. Kaksi- ja kolmiakseliset Arocsit saa jatkossa myös ABA 4 -jarruavustimella varustettuina.

Unimogin U 4023 ja U 5023 -malleihin on saatavana uusi miehistöhytti. Neliovisessa Unimogissa on normaalisti takapenkki neljälle matkustajalle. Se voidaan korvata kahdella ilmajousitetulla istuimella, jolloin Unimogissa on – kuljettaja mukana lukien – tilaa viidelle matkustajalle. Tilan käyttöä helpottavat laajassa kulmassa aukeavat ovet, kolme reilunkokoista säilytystilaa tavaroille ja työkaluille, matkustamon tehokas ilmastointi sekä hytin tehokas jousitus. Miehistöhytti lisää Unimogin painoa ainoastaan 120 kg:lla.

Mercedes-Benz Econiciin on lisävarusteena saatavana neljän kameran ja näyttöruudun muodostama järjestelmä, joka paljastaa kuolleeseen kulmaan auton ympärille jäävät kohteet. Tammikusta 2017 lähtien Econiciin saa niin ikään lisävarusteena uuden katveavustimen jalankulkijatunnistuksella. Econicin vakiovarusteisiin kuuluu jo aktiivinen ABA 3 -jarruavustin.

Maailman eniten myyty kevyt kuorma-auto Fuso Canter kattaa 3,5­–8,55 tonnin painoluokat. Kaikkiin Duonic-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuihin Cantereihin tulee jatkossa vakiovarusteeksi mäkilähtöavustin, ja lisävarusteena saatavana on vakionopeussäädin. Kokonaan uusi malli on Canter 7C18, jonka akseliväli on 2800 mm. Malli sopii erityisesti rakennustyömaille, joissa auton lyhyet ulkomitat ja ketteryys yhdistettynä hyvään kuormankantokykyyn ovat arvossaan.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Jouni Kummala, myyntijohtaja, Mercedes-Benz-kuorma-autot, Veho Hyötyajoneuvot, jouni.kummala@veho.fi, puh. 0400-883299

Antti Puolakkainen, myyntijohtaja, Erikoisajoneuvot ja Fuso Canter, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 050-5511951, antti.puolakkainen@veho.fi

Rami Ainiala, huoltojohtaja, Veho Hyötyajoneuvot, rami.ainiala@veho.fi, puh. 050-5897553