Mercedes-Benz Urban eTruckin tuotanto käynnistyy 2017

• Mercedes-Benz Urban eTruck: Nollapäästöillä jopa 200 kilometrin toimintamatka
  • Ensimmäiset parikymmentä sähkökuorma-autoa asiakkaille tänä vuonna
  • Täysin valmis sarjatuotantomalli myyntiin vuoteen 2020 mennessä
  • Daimler Trucks odottaa akkujen hinnan laskevan 60 prosenttia vuoteen 2025 mennessä

Mercedes-Benz Urban eTruck edustaa raskaan jakeluliikenteen viimeisintä kehitysversiota: kolmiakselisen kuorma-auton kokonaispaino on 26 tonnia, mutta se suorittaa tehtävänsä täysin päästöttömästi ja hiljaisesti vaativissakin ympäristöissä. Mallin pienimuotoinen tuotanto käynnistyy kuluvana vuonna, ja ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille Saksassa ja muissa Euroopan maissa.

”Esittelimme täyssähköisen kuorma-automme Hannoverin IAA-näyttelyssä viime syyskuussa, ja asiakkaamme ottivat sen vastaan erittäin innostuneesti. Meillä on jo parikymmentä potentiaalista asiakasta jakeluliikenteessä, elintarvikealalla ja logistiikassa. Piensarjan tuotantopäätös on merkittävä askel kohti Urban eTruckin sarjavalmistusta. Haluamme tuoda sarjatuotantomallin myyntiin vuoteen 2020 mennessä”, Mercedes-Benz Trucksin myyntijohtaja Stefan Buchner sanoo.

Asiakkaat saavat auton käyttöön vuoden ajaksi, Daimler Trucks tukee testiohjelmaa

Mercedes-Benz Urban eTruck on vaikuttava yhdistelmä taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Kaksi sähkömoottoria on integroitu takapyöriin, ja niiden teho on 2 x 125 kW ja vääntö 2 x 500 Nm. Litium-ioniakkujen kapasiteetti on 212 kWh ja auton toimintamatka jopa 200 kilometriä latauksella. Sähköjärjestelmät kasvattavat auton painoa vain 1700 kiloa. Auto on hiljainen, eikä aiheuta lainkaan paikallispäästöjä.

Urban eTruck on tehokkaasti verkottunut ja kommunikoi jatkuvasti ympäristönsä kanssa. Kuljettajan ajosuoritusta helpottavat lataustarvetta ennakoiva ja lataukset optimoiva Predictive Charge Management -järjestelmä sekä sähkökulutusta ajossa ohjaava Predictive Powertrain Control. Käytössä on kolme ajomoodia: Auto, Agile ja Eco, joista jälkimmäinen pyrkii mahdollisimman tehokkaaseen energiankäyttöön toimintamatkan optimoimiseksi. Ohjaamon hermokeskuksena toimii kaksi näyttöruutua, jotka korvaavat normaalin mittariston. Kuljettaja saa jatkuvasti tiedot akkujen lataustasosta ja auton jäljellä olevasta toimintamatkasta, ja tiedot näkyvät myös havainnollisessa kolmiulotteisessa karttasovelluksessa.

Ensimmäisiä asiakkaille toimitettavia autoja käytetään aidoissa kuljetustehtävissä ja olosuhteissa mallin kehittämiseksi ja sähköjärjestelmän toiminnan optimoimiseksi yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Testeissä arvioidaan muun muassa latausjärjestelmän toimintaa, auton suoriutumista eri tehtävissä ja toimintamatkan riittävyyttä vaihtelevissa kuljetustehtävissä ja -olosuhteissa.

”Olemme määritelleet uudet sähköisen liikenteen, autonomisen ajamisen ja yhteistoiminnallisuuden standardit koko kuljetussektorille. Vuonna 2017 kaikki tämä muuttuu todellisuudeksi. Kehitämme autoja ja järjestelmiä askel askeleelta kohti täyttä markkinakelpoisuutta”, myyntijohtaja Stefan Buchner lupaa.

Erilaisten käyttösovellusten tarpeen arvioimiseksi Urban eTruckin 18- ja 25-tonnisia malleja testataan eri lavavaihtoehdoilla: jäähdytetyllä kuormatilalla, umpikorisena ja perinteisenä lava-automallina. Autot varustetaan erikoislaturilla ja luovutetaan asiakkaiden käyttöön 12 kuukauden pituisella sopimuksella. Asiakkaat toimivat kokeilujaksolla yhteistyössä Mercedes-Benz Trucksin oman testiosaston kanssa. Auton käyttöprofiilit ja -kohteet kerätään talteen vuoden testijaksolta, ja näitä tuloksia käytetään hyväksi mallin jatkokehityksessä.

Urban eTruck on osa Daimler Trucksin kokonaisvaltaista ohjelmaa sähköisen tavara- ja jakeluliikenteen kehittämiseksi. Myös 7,5-tonnisen Fuso eCanterin valmistus käynnistyy tämän vuoden aikana. Noin 150 esisarjan autoa tulee valikoitujen asiakkaiden käyttöön Euroopassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Uuden täyssähköisen kuorma-auton teho on 185 kW ja vääntö 380 Nm, ja voima siirtyy taka-akselille yksivaihteisen vaihteiston välityksellä. Akkujen kapasiteetti on 70 kWh, toimintamatka noin 100 kilometriä ja kuormakapasiteetti 4,6 tonnia.

Kaupungistuminen ja akkuteknologian kehitys tasoittavat tietä täyssähköautoille

Sähköisen tavaraliikenteen kehitykselle antavat vauhtia monet yhteiskunnalliset muutokset ja ympäristötekijät. Maailman väestö keskittyy yhä selvemmin kaupunki- ja metropolialueille, jossa tapahtuvien tavarakuljetusten määrä ja tarve lisääntyvät. Ympäristöongelmat kärjistyvät, ja tarve ilmanlaadun parantamiseen ja liikennemelun torjuntaan kasvaa. Daimler Truckin näkemyksen mukaan täyssähköautoilla onkin tulevaisuudessa merkittävä rooli kaupunkien päivittäisessä jakeluliikenteessä ja elintarvikehuollossa.

Trendiä tukee nopea teknologinen kehitys: Daimler Trucks odottaa täyssähkökuorma-autojen akkujen hinnan laskevan 60 prosenttia vuoden 1997 tasosta vuoteen 2025 mennessä ­– 500 eurosta/kWh aina 200 euroon/kWh. Samalla aikavälillä akkujen energiatiheys nousee 80 Wh/kg jopa tasolle 200 Wh/kg.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.vehotrucks.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Jouni Kummala, myyntijohtaja, Mercedes-Benz kuorma-autot, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 0400-883 299, jouni.kummala@veho.fi

Antti Puolakkainen, myyntijohtaja, Erikoisajoneuvot ja Fuso Canter, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 050-551 1951, antti.puolakkainen@veho.fi

Nina Uschanov, markkinointi- ja PR-päällikkö, Veho Hyötyajoneuvot, puh. 050 4421 522, nina.uschanov@veho.fi