• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benz virtaviivaistaa tuotantorakennettaan ja aikoo myydä Hambachin tehtaan, akkuyhteistyö laajenee Kiinassa

• Mercedes-Benz aikoo hyödyntää maailmanlaajuisen tuotantokapasiteettinsa joustavuutta ja sovittaa autonvalmistuksensa nykyisiin markkinaolosuhteisiin.
  • Yhtiö aloittaa neuvottelut Ranskan Hambachin tehtaansa myynnistä.
  • Yhtiön toisen vuosineljänneksen tulos heikkenee 500 miljoonan euron kertaluonteisella erällä.
  • Mercedes-Benz aloittaa tuotekehitys- ja valmistusyhteistyön akkuvalmistaja Farasiksen kanssa.

Mercedes-Benz on vahvasti matkalla kohti tulevaisuuden CO2-neutraalia liikkumista ja investoi vaadittuihin muutoksiin intensiivisesti tulevina vuosina. Yhtiö keskittyy automallistonsa sähköistämiseen sekä ajoneuvojen ja yhtiön omien prosessien digitalisoitumiseen. Samanaikaisesti yhtiö on kehittänyt omaa kulurakennettaan ja parantanut huomattavasti toimintansa tehokkuutta.

”Päämääränä on varmistaa Hambachin tehtaan tulevaisuus”

Tärkeässä osassa on maailmanlaajuisen tuotantokapasiteetin sovittaminen ja uudelleenjärjestely muuttuneen markkinatilanteen mukaisesti. Niinpä yhtiö on käynnistänyt keskustelut Ranskan Hambachissa sijaitsevan tehtaansa myynnistä.

”Yhtiömme ja tuotteidemme muutokset jatkuvat täydellä höyryllä. Tulevaisuus vaatii rankkoja investointeja, erityisesti sähköistymiseen ja digitalisoitumiseen, joten pyrimme parantamaan tehokkuuttamme koko ajan. Tällä on vaikutuksensa yhtiön kaikkeen toimintaan maailmanlaajuisesti. Lisäksi covid-19-pandemia on määritellyt talouden raamit kokonaan uusiksi. Tässä kontekstissa optimoimme kansainvälistä tuotantoverkostoamme ja aloitamme keskustelut Hambachin tehtaan myynnistä”, kertoo Daimler AG:n ja Mercedes-Benzin pääjohtaja Ola Källenius.

Mercedes-Benzin arvion mukaan päätös tulee heikentämään yhtiön toisen vuosineljänneksen tulosta kertaluonteisesti noin 500 miljoonalla eurolla. Lopulliset vaikutukset selviävät prosessin edetessä.

”Muutos kohti ilmastoneutraalia liikennettä vaatii muutoksia omaan tuotantoverkostoomme. Taloudellisesti haastavissa oloissa tasapainotamme omaa valmistuskapasiteettiamme kysynnän mukaiseksi. Muutokset vaikuttavat myös Hambachin tehtaaseen, mutta päämäärämme on varmistaa sen tulevaisuus. Toinen ehtomme on, että nykyisten smart-mallien tuotanto Hambachissa jatkuu”, Daimler AG:n tutkimus- ja kehitysjohtaja Markus Schäfer linjaa.

Seuraavan sukupolven smart-sähköautot valmistaa smart Automobile Co. -yhteisyritys Kiinassa. Sen osakkaat ovat Mercedes-Benz AG sekä Zhejiang Geely Group (Geely Holding).

Hambach on valmistanut yhteensä 2,2 miljoonaa smartia

Hambachin tehdas aloitti toimintansa 27. lokakuuta 1997. Tähän mennessä tehdas on valmistanut yli 2,2 miljoonaa smartia. Tehtaassa työskentelee noin 1600 työntekijää. Vuodesta 2019 lähtien tehdas on tuottanut neljännen sukupolven smart EQ fortwo- ja smart EQ fortwo Cabrio -malleja.

Osana ilmastoneutraaliin liikenteeseen ja tuotantoon tähtäävää Ambition2039-strategiaansa Mercedes-Benz laajentaa läsnäoloaan akkuteollisuudessa. Uusin askel on strateginen yhteistyö kiinalaisen Farasis Energyn kanssa, johon saksalaisyhtiö tulee samalla vähemmistöomistajaksi kolmen prosentin osuudella. Yhteistyön tavoitteena on uuden sukupolven akkukennoteknologian tuotekehitys ja teollinen valmistus sekä erittäin korkea kustannustehokkuus.  Teknologisesti yhtiöt pyrkivät ajoneuvojen toimintamatkan kasvattamiseen parantamalla akkujen energiatiheyttä sekä autojen latausaikojen lyhentämiseen. Akkujen valmistuksessa pyritään vähentämään kriittisten raaka-aineiden käyttöä, tehostamaan kierrätystä ja saavuttamaan lopulta täysin suljettu kierto akkuraaka-aineiden käsittelyssä.

Mercedes-Benzille yhteistyösopimus takaa akkujen turvallisen saannin tulevaisuuden EQ-sähkö- ja hybridiautomallistoihin. Farasis puolestaan voi lisätä omaa tuotantoaan suunnitellusti ja kansainvälisesti. Lisäksi Farasis rakentaa akkutehtaan Bitterfeld-Wolfeniin itäiseen Saksaan, jolloin alueelle syntyy 2000 uutta työpaikkaa. Toinen tehdas Yhdysvaltoihin on suunnitteilla. Saksan-tehdas rakennetaan alusta lähtien CO2-neutraaliksi. Mercedes-Benzin globaaliin akkutuotantoon kuuluu tulevaisuudessa yhdeksän tehdasta seitsemällä eri paikkakunnalla, jotka sijaitsevat kolmella mantereella. Autonvalmistuksessa Mercedes-Benz aikoo olla CO2-neutraali vuoteen 2039 mennessä. Jo vuonna 2030 yli puolet yhtiön myynnistä on määrä koostua ladattavista plug-in-hybridi- ja täyssähkömalleista.

Mediapankit:

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta https://news.cision.com/fi/?q=veho&q=veho

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta: https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Start.xhtml?oid=4836258

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, pekka.koski@veho.fi