Mercedes-Benz Vision G-Code esiteltiin Pekingissä

• Matkustamo: Kaksivärinen, älykäs ja muunneltava
  • Moottori: Puhtaasti vedyn ja sähkön voimalla

Mercedes-Benzin uusi SUC-autoluokan tutkielma

Mercedes-Benz avasi 3.11. Pekingissä uuden tutkimus- ja tuotekehityskeskuksen, jonka toiminta keskittyy Kiinan ja Aasian automarkkinoille tarkoitettujen automallien kehittämiseen. Avajaisten yhteydessä esiteltiin Vision G-Code-tutkielma uudesta SUC-luokan (Sports Utility Coupé) kompaktista henkilöautomallista, joka ammentaa muotoiluvaikutteita paikallisesta modernista ja voimakkaan digitaalisesta elämäntavasta.

Ulkonäkö: Hillitty ja kompakti, mutta voimakkaan erottuva

Vision G-Code on 2+2-paikkainen, noin 4,1 metriä pitkä, 1,9 metriä leveä ja 1,5 metriä korkea hybridikäyttöinen henkilöauto. Aasialaiseen tapaan ulkonäkö on hillityn puristinen ja puhdas, mutta erittäin urheilullinen ja erottuva. Coupémaisessa sivulinjassa erottuvat vastakkain avautuvat etu- ja takaovet, 21-tuumaiset hiilikuitupuolilla korostetut alumiinivanteet ja vahvat pyöränkaaret. Katto näyttää leijuvan keveänä auton päällä, sillä A-pilarit ovat läpinäkyvät, B-pilareita ei ole lainkaan, ja perinteiset taustapeilit on korvattu huomaamattomalla kamerajärjestelmällä. Etu- ja takavalot on toteutettu kokonaan led-teknologialla.

Konseptimallissa on uusi digitaalinen jäähdyttimen säleikkö, jonka värit ja liikkeet kertovat auton kulloisestakin käyttötilasta. Kun auto seisoo paikallaan, säleikkö sykkii kevyesti sinisävyisenä. Täyssähköisessä Hydrid eDrive –ajotilassa säleikön pienet digitaaliset tähtikuviot näyttävät liikkuvan reunoilta kohti keskiosaa ja ”syöttävän” sähköä auton voimalinjaan. Hybrid sport –ajotilassa näytön väri muuttuu punaiseksi ja tähtien liike päinvastaiseen suuntaan ikään kuin auto lähettäisi energiaa ulos itsestään.

Matkustamo: Kaksivärinen, älykäs ja muunneltava

Vision G-Coden matkustamo tarjoaa nykyisessä autosuunnittelussa ennen kokemattoman elämyksen. Kun kuljettaja on istunut paikalleen ja aktivoinut auton älypuhelimen avulla, kojelauta ja polkimet nousevat esiin lepoasennostaan ja asettuvat kuljettajan kannalta parhaaseen mahdolliseen asentoon. Samalla tavalla esiin liukuvat myös ohjauspyörä ja integroitu HUD-näyttö sekä kojelaudasta työntyvät ilmanvaihdon suuttimet.

Lähes kojelaudan levyisen monitoiminäytön avulla hallitaan eri toimintoja, ja taustapeilejä korvaavien kameroiden kuvaruudut löytyvät näytön reunoilta. Auto seuraa ympäristöään 360 asteen laajuudelta 3D-kameroiden, tutkan ja infrapunaskannerin avulla ja vaihtaa GPS-paikkatietoa ja liikenneinformaatiota saumattomasti muiden lähistöllä olevien ajoneuvojen ja liikennekeskusten kanssa.

Matkustamon erityislaatua korostaa voimakkaan kontrastinen kaksivärisyys. Mustat lattiapinnat ja hiilikuitusävyiset istuinrungot henkivät pysyvyyttä ja kestäviä käyttöarvoja, vaaleat nahkapinnat puolestaan mukavuutta ja hyvinvointia. Myös matkustamon valaistusta voidaan muunnella käyttötarpeen ja tunnelman mukaan. Simpukankuoren malliset istuimet on varustettu 3D-vartaloskannereilla, jotka kykenevät säätämään hierontatoimintoja, lämmitystä ja istuimen ilmastointia matkustajien yksilöllisten mittojen ja parametrien perusteella. Samalla tarkkuudella on huolehdittu auton ilmastoinnista, sillä sisätiloihin pääsevä ilma ionisoidaan allergeenien, hiukkasten ja ilmansaasteiden eliminoimiseksi.

Moottori: Puhtaasti vedyn ja sähkön voimalla

Mercedes-Benz Vision G-Coden voimantuotosta vastaa edessä kompakti, turboahdettu ja vetykäyttöinen polttomoottori, joka tuottaa voiman etuakselille. Taka-akselin vaatimasta voimasta vastaa sähkömoottori, joka jakaa voimaan tarpeen mukaan kummallekin pyörälle. Auton sähköntuotanto on voimakkaasti hajautettu, sillä plug-in-latauksen lisäksi sähköä tuottaa konseptimallin multi-voltaic silver –maalikerros, joka toimii suuren, autoa peittävän aurinkokennon tapaan. Sähköä syntyy jopa tuulivoimalla, kun tuulen liikkeet osuvat maalipintaan – jopa silloin, kun auto seisoo paikallaan. Lisäksi alustan hydrauliset jouset ja iskunvaimentimet tuottavat latausenergiaa auton laturille.

Vision G-Codessa on käytössä kolme ajotilavaihtoehtoa: Hybrid eDrive, Hybrid eco ja Hybrid sport. Kuljettajan valinnasta riippuen auto toimii joko etuvetoisesti vetypolttomoottorin voimalla tai takavetoisesti molemmilla voimanlähteillään. Käytössä on myös neliveto jatkuvasti ajotilanteen mukaan muuttuvalla voimanjaolla. Moottorin ääni vaihtuu digitaalisesti valitun ajotilan mukaan; esimerkiksi Hybrid sport –tilassa matkustamon äänimaailma viestittää urheiluautomaista murinaa ja voimakkaita kiihdytysääniä.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi