Mercedes-Benz vuonna 2017: Premium-sarjan ykkönen niin maailmanlaajuisesti kuin Suomessakin

• Mercedes-Benz myi lähes 2,3 miljoonaa henkilöautoa vuonna 2017 (+ 9,9 %)
  • Mercedes-Benzin myynti kasvoi ennätyslukemiin jo 7. vuonna peräkkäin
  • Mercedes-AMG:n myynti lisääntyi 33 % ja ylsi ensi kertaa kuusinumeroisiin lukemiin
  • Mercedes-Benz teki kaikkien aikojen myyntiennätyksensä myös Suomessa 6516 henkilöautolla

Mercedes-Benz myi vuonna 2017 enemmän henkilöautoja kuin koskaan yhtiön historian aikana. Seitsemäs peräkkäinen ennätysvuosi nosti myynnin lähes 2,3 miljoonaan auton rajapyykille, kun asiakkaille toimitettiin kaikkiaan 2 289 344 uutta Mercedes-Benziä. Myynti kasvoi edellisvuodesta 9,9 %, mikä oli ennätystulos myös saksalaisten premium-merkkien joukossa. Mercedes-Benzin kysyntä kasvoi kaikilla keskeisillä myyntialueilla eli Euroopassa, Aasian-Tyynenmeren alueella sekä NAFTA-maissa, ja Mercedes säilytti markkinoiden johtoasemansa Saksassa ja Yhdysvalloissa. Myydyimpiä malleja olivat E-sarjan sedan ja farmari sekä SUV-mallit.

”Mercedes-Benz Cars toimitti asiakkailleen viime vuonna yli 2,4 miljoonaa Mercedes-Benziä ja smartia. Ylitimme jo seitsemättä vuotta peräkkäin vuodentakaiset myyntilukemamme, ja Mercedes-Benz oli jälleen eniten myyty premium-automerkki. Voimme olla saavutuksesta ylpeitä – ja rakentaa jatkoa sen perustalle muokataksemme tulevaisuuden liikkumis- ja liikenneratkaisuja”, Daimler AG:n pääjohtaja Dr. Dieter Zetsche linjaa.

Maailmanlaajuisesti Mercedes-Benzin vuosi 2017 päättyi vahvimpaan vuosineljännekseen koskaan, sillä loka-joulukuun välillä uusia autoja myytiin 572 044 kappaletta (+4,8 %). Uusi kuukauden myyntiennätys kirjattiin joulukuussa 193 534 henkilöautolla. (+1,7 %).  Saksan, Yhdysvaltain ja Suomen lisäksi Mercedes-Benz oli vuoden myydyin premium-merkki muun muassa Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Sveitsissä, Puolassa, Tanskassa, Japanissa, Australiassa sekä Kanadassa.

”Jo 58. peräkkäinen ennätyskuukautemme alleviivaa asiakkaidemme luottamusta Mercedes-Benzin ensiluokkaisiin tuotteisiin. Myös alkaneena vuonna voimme tarjota oikean mallin jokaiselle asiakkaalle. Lanseeraamme vuoden 2018 aikana yli tusinan uusia automalleja”, Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Britta Seger lupaa.

Myynti Suomessa kasvoi 6. eniten Euroopassa, jossa tehtiin uusi ennätys

Eurooppa oli vankasti Mercedes-Benzin merkittävin markkina-alue vuonna 2017 lähes 955 301 auton osuudella. Kasvuprosentti oli 6,4 erityisesti E-sarjan sedan- ja farmarimallien ja SUV-malliston voimakkaan kysynnän siivittämänä. Yli 300 000 autoista myytiin Saksaan (+3,5 %). Vahvinta kasvu oli Puolassa (+42,4,2 %), Ruotsissa (+15,4 %), Itävallassa (+15,2 %), Belgiassa (+15,1 % ja Espanjassa (+11,9 %).

Mercedes-Benzin menestys heijastui vahvasti myös Suomessa (+10,8%), jossa viime vuonna myytiin 6519 uutta tähtikeulaista henkilöautoa – enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

”Tänä päivänä Mercedes-Benz on yhä useamman autonostajan varteenotettava vaihtoehto. Tähän on malliston laajenemisen ohella ollut kiistatta suuri vaikutus myös Valmet Automotiven roolilla päämiehemme luotettavana ja tuotannoltaan kasvavana kumppanina. Tämän ansiosta Mercedes-Benz nähdään laajasti myös maamme talouden kannalta tärkeänä tuotteena, Veho Oy Ab:n toimitusjohtaja Kenneth Strömsholm summaa vuodesta 2013 Suomessa jatkuneen positiivisen kehityksen.”

Aasian-Tyynenmeren alueella asiakkaille toimitettiin 875 250 uutta Mercedes-Benziä (+19,2 %).

Näistä autoista 587 868 myytiin Kiinassa (+25,9 %). NAFTA-maiden toimitukset olivat 400 320 autoa, ja vahvimmat kasvumaat olivat Meksiko (+21,9 %) ja Kanada (+12,2 %). Yhdysvalloissa myynti säilyi lähes edellisvuoden tasossa 340 000 uudessa autossa.

Uudenkaupungin tähdet ja E-sarja vahvassa vedossa 2017

Kompaktikokoluokan malleista on kasvanut merkittävä osa Mercedes-Benzin menestyksestä, sillä viime vuonna jo enemmän kuin joka neljäs maailmalla myyty Mercedes-malli kuului tähän kokoluokkaan. A-, B-, CLA-, CLA Shooting Brake ja GLA-malliston autoja myytiin yli 620 000 kappaletta, eniten Saksaan ja Kiinaan. Siitä lähtien kuin alkuperäinen A-sarja esiteltiin vuonna 1997, on valmistettu jo enemmän kuin 5 555 555 kompaktiluokkiin kuuluvaa Mercedes-mallia.

Yksittäisistä malleista kysytyin oli C-sarja 415 000 sedan- ja farmarimallin menekillään. Noin joka 4. niistä oli pitkäakselivälinen C-sarjan sedan, jota valmistetaan ja myydään ainoastaan Kiinassa. E-sarjan sedan- ja farmarimalleja toimitettiin yli 350 000 ja kasvua kertyi peräti 40 %. E-sarjan sedanin myynti Kiinassa yli kaksinkertaistui vuodesta 2016, ja suuri osa kysynnästä kohdistui niin ikään E-sarjan pitkäakseliväliseen malliin. Uutta S-sarjaa myytiin noin 70 000 kappaletta.

Mercedes-Benzin SUV-malliston suosio kasvaa jatkuvasti, sillä maasturien menekki lisääntyi 14 % yhteensä 805 000 autoon. GLA, GLC, GLC Coupé, GLE, GLE Coupé, GLS ja G-sarja tekivät näin yhden vuoden myyntiennätyksensä. Eniten myydyt malli olivat Uudessakaupungissakin valmistettava GLC sekä GLA.

Mercedes-Benzin ”unelma-autoja” myytiin vuonna 2017 noin 170 000 kappaletta (+22,4 %). Erityisen kysyttyjä olivat C- ja E-sarjojen Cabriolet ja Coupé. Tänä vuonna esitellään vastaavat mallit myös S-sarjaan, ja uusi CLS Coupé nähtiin ensi kertaa esillä marraskuun lopulla Los Angelesin autonäyttelyssä. V-sarjan vuosi oli niin ikään loistava ja päätyi yli 58 000 auton menekkiin sekä 25,7 prosentin kasvulukuihin. Toinen uusi tulokas, X-sarja, keräsi marraskuusta lähtien jo 1900 asiakastilausta eurooppalaisilta asiakkailta. Tänä vuonna malli esitellään Etelä-Afrikassa ja Australiassa.

AMG myi 50. juhlavuotenaan ensimmäisen kerran yli 100 000 autoa

Mercedes-AMG-malleja myytiin 131 970 (+33 %) ja smarteja 135 000 kappaletta (–6,5 %). AMG-mallien kysyntä nousi merkin 50-vuotisen historian ja huippumalli Mercedes-AMG GT R:n esittelyn kunniaksi ensi kertaa kuusinumeroisiin lukemiin.

Ennätysvuoden 2016 jälkeen myös vuosi 2017 oli yksi vahvimmista smartin historiassa. Kiinassa myytiin enemmän smarteja kuin koskaan, yhteensä 23 097 kappaletta (+9,8 %). Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa myytävä smart-mallisto muuttuu kokonaan sähköiseksi vuoteen 2020 mennessä, ja muu maailma seuraa pian perässä.

Uudet diesel- ja bensiinimoottorit sekä EQC esitellään 2018

Ydinliiketoimintojensa menestyksen kantamana Mercedes-Benz voi keskittyä hellittämättä myös tulevaisuuden liikenne- ja liikkumisratkaisujen tutkimukseen ja suunnitteluun. Tänä vuonna esitellään uudet, entistä ympäristöystävällisemmät diesel- ja bensiinimoottorit yhä useampaan mallisarjaan.  Samaan aikaan käynnissä on voimakas malliston sähköistäminen 48 voltin sähköjärjestelmän sekä uuden sukupolven plug-in-lataushybridien avulla. Tänä vuonna esitellään myös kokonaan uusi EQC, ja ensi vuonna luvassa on ensimmäinen täyssähköinen EQ-tuoteperheen SUV-malli. EQ-sähköautot tullaan rakentamaan samoilla tuotantolinjoilla muiden Mercedes-Benz-mallien kanssa.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Pekka Koski, Veho Henkilöautot, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490