Mercedes-Benziltä kaksi viiden tähden autoa

-sarja sai huipputuloksen Euro NCAP –törmäystestissä ja voitti edustusautoluokan Auto Zeitungin lukijaäänestyksessä

• E- ja GLK-sarjoille täydet viisi tähteä uusimmassa Euro NCAP –törmäystestissä. • Auto Zeitung –lehden lukijat valitsivat E-sarjan ja SLS AMG:n luokkiensa valioiksi. Mercedes-Benz E- ja GLK-sarjojen autot tarjoavat käyttäjilleen huipputason suojaa. Tämä todennettiin jälleen uusimmassa, puolueettomassa Euro NCAP –törmäystestisarjassa, jossa kumpikin automalli sai täyden viiden tähden tuloksen huippupistein. Esimerkiksi E-sarjan tulos aikuismatkustajan suojasta oli 31/36 pistettä. Mallia kiitettiin hyvin muotonsa säilyttävistä matkustamon rakenteista, auton kuljettajalle ja etumatkustajalle tarjoamasta polvi- ja reisisuojasta sekä pikkulapsia simuloivien nukkien pysymisestä hyvin paikoillaan turvaistuimissa. E-sarja sai täydet pisteet myös etupuskurin antamasta suojasta jalankulkijoiden jaloille sekä jalankulkijakolarissa kohoavan konepeiton suojaavasta vaikutuksesta kävelijöille. Myös GLK:n tulos oli mainio; 32/36 pistettä aikuismatkustajan suojasta – vaikka testissä käytetyssä autossa ei edes ollut Mercedes-Benzin omaa, ennakoivaa Pre-Safe-turvajärjestelmää. GLK:n kori kesti E-sarjan tapaan muodonmuutokset erinomaisesti. Lisäksi auto sai täydet pisteet sivutörmäystestissä. E-sarja edustusautoluokan voittaja lukijaäänestyksessä Saksalaisen Auto Zeitung –lehden lukijat valitsivat Mercedes-Benz E-sarjan edustusluokan parhaaksi sedaniksi 19 kilpailevan mallin joukosta. Jo 22. kertaa järjestettyyn äänestykseen otti osaa 104 442 lehden lukijaa. He arvostivat E-sarjassa mallin dynaamista ulkonäköä, turvallisuus- ja mukavuustasoa sekä taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Esimerkiksi E 250 CDI –mallin 500 newtonmetrin vääntövoima on 25 prosenttia enemmän kuin edeltäjässä; samaan aikaan polttoaineenkulutus on laskenut 23 prosenttia ainoastaan 5,3 litraan sadalla kilometrillä ja CO2-päästöt 139 grammaan kilometrillä. Suurten urheiluautojen sarjan voittaja Auto Zeitungin äänestyksessä oli puolestaan Mercedes-Benz SLS AMG, jota vastaan kilpaili 18 muuta saman luokan automallia. SLS AMG korjasi vastikään voiton sarjassaan myös saksalaisessa Kultainen ohjauspyörä –äänestyksessä. 1950-luvun 300 SL –mallin perinteitä jatkavan, lokinsiipiovisen urheilumallin suorituskyky perustuu alumiinirunkorakenteeseen, 6,3-litraiseen AMG V8 keskimoottoriin, jonka toiminta perustuu kuivasumppuvoiteluun, sekä 420 kW (571 hv) tehoon ja 650 newtonmetrin vääntövoimaan. Kiihdytys 0¬–100 kilometriin sujuu ainoastaan 3,8 sekunnissa. Tiedotteeseen liittyviä kuvia osoitteista: www.mercedesmedia.fi Käyttäjätunnus: mercedes salasana: press tai www.media.daimler.com Lisätietoja: Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530, pauli.eskelinen@veho.fi